به گزارش صبح الوند، «حسینعلی حاجی دلیگانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، در خصوص قراردادهای نفتی اظهار داشت: برداشت زنگنه وزیر نفت درباره فروش نفت اشتباه بود، برداشتی که می گفت ما برای افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز محدودیت هایی از داریم از جمله منابع مالی برای سرمایه گذاری، امنیت سرمایه و تکنولوژی داریم و معتقد بود که اگر سرمایه خارجی را بیاوریم امنیت و همراهش تکنولوژی به کشور می آید، در حالی که این مطلب اشتباه است.
گاهی سرمایه های خارجی زمینه ساز ناامنی، محدودیت و تحریم می شوند
وی اظهار کرد: البته ما مخالف آوردن سرمایه خارجی نیستیم، اما می گوییم این نیست زمانی که سرمایه خارجی می آید تکنولوژی و امنیت هم الزما همراه آن است، گاهی اوقات خود آن ها هم زمینه ساز ناامنی، تحریم و ایجاد محدویت هستند، از طرف دیگر راهکاری که آن ها داشتند این بود که برای ترغیب سرمایه گذار خارجی بایستی اولا قراردادهای جذابی را تهیه کنیم، دوم اینکه قیمت یا دستمزد شرکت های خارجی را افزایش دهیم به طوری که آن ها برای سرمایه گذاری در داخل ایران رغبتی داشته باشند و بیایند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس آقای سید مهدی حسینی را مسئول کارگروه کردند او هم رفت و فعالیتش دو سال زمان برد، چهار و نیم میلیارد تومان پول گرفت و 11 صفحه متنی را آورد به عنوان قواره قراردادهای نفتی که رفت در دولت و در تاریخ هفتم آبان سال 94 مصوب شد و بعد از آن زمانی که افکار عمومی در جریان مفاد متنی که مصوبه دولت شده بود قرار گرفتند، گفته شد که ایراداتی به این قواره وارد است.
به گفته دولت 150 ایراد بر موضوع قراردادهای نفتی جدید بود که حل شد/ آش این قدر شور است که آشپز هم صداش درآمد
حاجی دلیگانی تصریح کرد: بعد از آن دولت تصمیم گرفت که این ایرادات را رفع کند و در 13 مرداد سال 95 مصوبه 13 صفحه ای را جایگزین مصوبه قبلی خود در سال 94 کرد و جهانگیری هم در مصاحبه ای اعلام کرد که ما با این اصلاحی که انجام دادیم در حقیقت 150 ایرادی را که از مصوبه قبلی هیأت وزیران در آن قواره قبلی بود را رفع کردیم که خیلی جای تعجب دارد، دیگر آش این قدر شور شد که آشپز هم صداش درآمده بود.
مخالفت رییس مجلس برای برگزاری جلسه علنی
وی عنوان کرد: با این وجود و با دقت نظری که شد متوجه شدیم که باز اشکالات دیگری در این متنی که به تصویب هیئت دولت در 13 مرداد ماه سال جاری رسیده هم وجود دارد، بنابراین پیگیری شد و از آن طرف هم 15 ایراد نیز از طرف دفتر مقام معظم رهبری به رییس مجلس اعلام شد و پیگیری های صورت گرفت و در نهایت 31 مرداد ماه امسال که ما خودمان را آماده کرده بودیم که دو فوریتی مان را برای حل ریشه ای مسئله انجام دهیم رییس مجلس به نمایندگان رو دست زد و در اقدامی آن وقتی را که بنا بود ما طرح دو فوریتی را برای اصلاح قانون انجام دهیم، از ما گرفت و جلسه غیر علنی برای بیان مطالبی که وزیر نفت می خواست برگزار کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما آن روز حرفمان این بود که چرا جلسه باید غیرعلنی برگزار شود، و تأکید داشتیم شما باید جلسه را علنی برگزار کنید تا حداقل ملت ایران در جریان این اقدام بزرگی که قرار است بیافتد قرار بگیرند و در نهایت رییس مجلس موافقت نکرد و جلسه غیر علنی برگزار شد و در آن جا هشت تن از نمایندگان، رییس هیئت تلفیق و وزیر هم چندمرتبه صحبت کرد و در نهایت جمع بندی آن بود که همه اشکالات در هیئت تلفیق جمع آوری و به دولت ارائه شود و دولت آن را بررسی کرده و به عنوان مصوبه دولت مصوب کند و برگردد.
رییس مجلس با وجود ایرادات وارد بر قواره، بدون جمع بندی کمیسیون هیئت تلفیق آن را به دولت اعلام کرد
حاجی دلیگانی ادامه داد: در تاریخ هفتم شهریور ماه سال جاری توسط دولت مجدد جلسه ای برگزار و تعدادی از اشکالات اصلاح شد، اما بعد از آن دیگر اصلاحی صورت نگرفته و متأسفانه توسط رییس مجلس هم بدون آن که جمع بندی در کمیسیون هیئت تلفیق صورت گرفته باشد رسما به رییس جمهور اعلام کرد که اشکالات رفع شده، در حالی که هنوز ایرادات باقی است.
قراردادهای نفتی جدید منابع ملت را زیر سلطه بیگانگان می برد/غارت بیت المال توسط خارجی ها
وی گفت: این مطلب از نظر قانونی ایراد دارد و با جسارت تمام می گوییم که با این نوع قراردادهایی که نوشته شده، منابع نفتی ما زیر سلطه بیگانگان قرار می گیرد، خارجی ها خواهند آمد و به دلیل این که قراردادهای جذابی در آن است، در میادین نفتی ما از طریق عقد قرارداد مسقر می شوند و نفت مردم ما را غیر عادلانه بدون آنکه پولش را درست پرداخت کنند، خواهند برد و این یک نوع غارت بیت المال است که توسط خارجی ها بنا هست اتفاق بیافتد.
برخی ایرادات گرفته شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری هنوز برطرف نشده/ اعلام آمادگی برای مناظره زنده در راستای شفاف سازی قراردادهای نفتی جدید
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: برخی از ایراداتی که توسط دفتر مقام معظم رهبری هم بیان شده بود هنوز برطرف نشده و باقی است و ما اعلام آمادگی برای برگزاری مناظره می کنیم که هر کدام از مسئولان وزارت نفت آمادگی داشته باشند ما حاضریم روبروی ملت ایران در یک برنامه زنده مناظره ای انجام دهیم و بگوییم که زمانی که به طور مثال در سفری رییس جمهور با اولاند جلسه گرفتند و درباره دعوت از شرکت فاسد توتال چه گفت و گوهایی صورت گرفته که دقیقا بر خلاف منافع ملی ما بوده و خواهد بود، بنا است شرکت توتال بدون آوردن هیچ گونه تکنولوژی بیاید، وامی را هم که می خواهد دریافت کند ما ضمانت آن را بر عهده بگیریم و حتی بنا است اقساط و سودش را ما برداخت کنیم و اسمش به نام توتال باقی بماند، ولی همه تعهدات و هزینه ها بر عهده ایران است.
مرجع رسیدگی در قراردادهای نفتی جدید برای حل اختلافات آتی وجود ندارد/احتمال تبعات امنیتی و منع کننده حاکمیتی وجود دارد/ قراردادهایی بدتر از کرسنت
حاجی دلیگانی گفت: از جمله ایراداتی که هنوز بر قراردادهای نفتی جدید وجود دارد، این است که هنوز مرجعی برای رسیدگی در حد اختلاف بین دو شرکت از دو کشور تعیین نشده و این ضررهای جبران ناپذیر و تبعات امنیتی و منع کننده حاکمیتی برای ما به وجود می آورد که بسیار موضوع مهمی است که در این نوع قراردادها به آن پرداخته نشده است و در حقیقت قراردادهایی که از این قواره بیرون می آید هر کدامش یک کرسنتی می شود، در پرونده کرسنت تاکنون ما را 18 میلیارد تومان جریمه کردند و به ما فشار می آورند که این مبلغ را بپردازیم.
لاریجانی برای راحت حرف زدن روحانی در نیویورک قواره قراردادهای نفتی جدید را ابلاغ کرد!
وی تأکید کرد: رییس مجلس با وجود ایرادات وارده ابلاغ را داده است چرا که دولت گفته بود ما در سفری که به نیویورک داریم این تأییدیه را به من بدهید که آن جا من راحت بتوانم صحبت کنم و متأسفانه این اتفاق افتاده است.
دادخواستی برای ابطال مصوبات قراردادهای نفتی جدید به دیوان عدالت اداری در حال تنظیم است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما در حال شکایت و ارائه دادخواستی به دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوبات قراردادهای نفتی جدید هستیم.
انتهای پیام/
دیدگاه شما