اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. مهر 1395 - 9:34   |   کد مطلب: 20264
طرح کاهش از اول مهر وارد مرحله جریمه‌ای می‌شود. پیش از این از ابتدای‌ماه شهریور خودروهایی که بدون معاینه فنی وارد محدوده زوج و فرد می‌شدند فقط با پیامک ارشادی پلیس مواجه می‌شدند اما از امروز هر متخلف طبق نرخ اعلام شده برای طرح کاهش ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

به گزارش صبح الوند به نقل از همشهری، طرح کاهش از اول مهر وارد مرحله جریمه‌ای می‌شود. پیش از این از ابتدای‌ماه شهریور خودروهایی که بدون معاینه فنی وارد محدوده زوج و فرد می‌شدند فقط با پیامک ارشادی پلیس مواجه می‌شدند اما از امروز هر متخلف طبق نرخ اعلام شده برای طرح کاهش ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

به‌عبارت ديگر از امروز 300دوربين در محدوده طرح زوج و فرد معاینه فنی خودروها را چك مي‌كنند.طرح كاهش از پاييز1393براي اجرا در شهر تهران مطرح شد و سرانجام از ابتداي‌ماه پيش به اجرا رسيد. گام‌هاي بعدي اين طرح قرار است در سال 96با خروج خودروهاي كاربراتوري و جايگزيني آنها با خودروهاي انژكتوري تكميل شود و در طول اين مدت شهرونداني كه خودروي كاربراتوري دارند، موظفند معاينه فني دريافت كنند اما به‌هر ترتيب تا پيش از جريمه شدن، بايد روند نوسازي آن را آغاز كنند.

  • آمادگي سه‌شيفته مراكز معاينه فني

از امروز اگر فردي خودرويش داراي معاينه فني باشد و از اعتبار معاينه فني خود اطمينان ندارد، مي‌تواند وارد سايت symfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاك خودرو نسبت به اصالت برگه معاينه فني خود مطمئن شود. آنگونه كه سيدنواب حسيني‌منش سخنگوي طرح كاهش گفته، پس از ابلاغ اجرايي شدن اين طرح از اول شهريور به مراكز معاينه فني بخشنامه شده است تا نسبت به افزايش ظرفيت خود و جذب نيروي متخصص اقدام كرده و بتوانند حتي درصورت امكان در سه شيفت كاري نسبت به خدمت رساني به مردم اقدام كنند؛

چراكه براي اجرايي شدن طرح كاهش داشتن معاينه فني يك الزام و نياز ضروري است. حسيني‌منش با بيان اينكه پلاك تمام خودروهايي كه وارد محدوده زوج و فرد مي‌شوند، توسط دوربين خوانده و اطلاعات آن به سرور سيمفا ارسال و درصورتي كه خودرو معاينه فني نداشته باشد، اعمال قانون توسط پليس انجام مي‌شود، گفت: از امروز اول مهرماه درصورت نداشتن برگه معاينه فني معتبر، 50هزار تومان جريمه در انتظار خودروهاي فاقد برگه معاينه فني معتبر است. وي گفت: ممكن است فردي داراي برگه معاينه فني معتبر باشد اما براي آن جريمه صادر شود كه مي‌تواند براي ثبت اعتراض يا شكايت خود به سايت سيمفا مراجعه و با درج مشخصات نسبت به ثبت اعتراض اقدام كند.

  • مرحله بعدي با هزار دوربين

از ابتداي آبان‌ماه طرح كاهش به‌طور سراسري در كل پهنه تهران اجرايي مي‌شود. از اول آبان‌ماه هزار دوربين اعم از دوربين‌هاي چراغ قرمز، سنجش سرعت و محدوده طرح ترافيك مجهز به چك معاينه فني مي‌شوند و هر خودرويي كه از مقابل دوربين‌هاي نظارتي تهران عبور كند، درصورت نداشتن معاينه فني جريمه مي‌شود.

بدين‌ترتيب بايد همشهريان دقت داشته باشند كه خودروهاي سال 90به قبل حتما بايد معاينه فني داشته باشند و اطلاعات دقيق خودروها درخصوص اخذ معاينه فني در سامانه سيمفا ثبت شده است. همچنين آرم‌هاي طرح ترافيك براي تردد در محدوده طرح ترافيك الزامي است اما براي تردد در محدوده طرح زوج و فرد علاوه بر پلاك خودرو كه بايد منطبق بر روزهاي هفته باشد، داشتن معاينه فني نيز الزامي است و درصورت تسري طرح كاهش به كل تهران(از آبان ماه) مي‌توان درخصوص ادامه دار بودن يا نبودن طرح زوج و فرد آن هم با هدف ترافيكي و نه زيست‌محيطي تصميم‌گيري كرد.

  • طرح كاهش با آلودگي هوا چه مي‌كند؟

طرح كاهش تجربه‌اي جهاني است كه با توجه به امكانات بومي در تهران به اجرا در آمده است. اين طرح طي يك بازه زماني ميان‌مدت، مي‌تواند موجب كاهش آلودگي هوا شود اما بايد دانست كه مراحل اجراي طرح زمانبر است و كاهش آلودگي هوا يكباره ممكن نمي‌شود. با اجراي طرح كاهش، خودروهاي فرسوده از شهر بايد خارج شوند.

با خروج ميني‌بوس‌ها و كاميون‌هاي فرسوده تهران كه سالانه 7190تن منواكسيد كربن، 15092تن اكسيدهاي ازت، 3831تن هيدروكربن‌هاي نسوخته و 3236تن ذرات معلق توليد مي‌كنند، با خروج اتوبوس‌هاي فرسوده كه هر سال 5930تن منواكسيد كربن، 12884تن اكسيدهاي ازت، 5017تن هيدروكربن‌هاي نسوخته و 1598تن ذرات معلق توليد مي‌كنند و با خروج موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري كه هر سال285560تن منواكسيد‌كربن، 811تن اكسيدهاي ازت، 62120تن هيدروكربن‌هاي نسوخته و 1789تن ذرات معلق توليد مي‌كنند، هر سال 405هزار تن گازهاي آلاينده خطرناك از آسمان تهران خارج مي‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان