اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. اسفند 1401 - 21:05   |   کد مطلب: 20251
امروز 31 شهریور روز جهانی آلزایمر نام گرفته است. محققان پس از بررسی گیاه شاهدانه، به این نتیجه رسیدند که این گیاه ممکن است بتواند اثر پروتئین‌های مسمومی که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تولید می‌شوند را خنثی کند.

به گزارش صبح الوند به نقل از جام جم، یک گروه تحقیقاتی از کالیفرنیا، متوجه شدند که تتراهیدروکانابینول، ماده محرک عصبی موجود در شاهدانه می‌تواند پروتئین آمیلوید- بتا، پروتئینی سمی که در مغز افراد مسن جمع می‌شود و علامت ابتلا به بیماری آلزایمر است، را از میان بردارد. قرار دادن سلول‌های عصبی در معرض تتراهیدروکانابینول نیز موجب برطرف شدن واکنش‌های التهابی ناشی از وجود پروتئین آمیلوید- بتا می‌شود که به مغز بسیار صدمه می‌زند.

تاکنون محققان در آزمایشگاه روی سلول‌های عصبی کاملا رشد کرده، آزمایش‌های خود را انجام داده‌اند و بنا به گفته آنها با استفاده از نتایج این تحقیقات، می‌توانند روش‌های درمانی جدیدی برای این اختلال پیدا کنند.بنابه گفته یکی از این محققان، اگرچه آزمایش‌های دیگر نشان داده‌اند که شاهدانه‌ها احتمالا می‌توانند از سلول‌های عصبی در برابر علایم بیماری آلزایمر حفاظت کنند و جلوی پیشرفت ییماری را بگیرند. اما این اولین بار است که مشخص می‌شود، شاهدانه‌ها می‌توانند علاوه بر کاستن از التهاب سلول‌های مغزی، از تجمع پروتئین آمیلوید- بتا نیز جلوگیری نماید.

در تحقیقی دیگر نیز، محققان پی بردند که شاهدانه می‌تواند جلوی اثرات مخرب آمیلوید آ- بتا روی انتقال سلول‌های هرمی( مانند، ارتباط سلول‌های مغز) و انعطاف‌پذیری عصبی (مثل، تغییرات در عملکرد، انتقال و ارتباط بین سلول‌های مغز) موجود در هیپوکامپوس را بگیرند. هیپوکامپوس، بخشی از مغز است که تشکیل حافظه، سازماندهی و ذخیره‌سازی اطلاعات در آنجا صورت می‌گیرد.

البته این روش درمانی- با استفاده از شاهدانه- هنوز روی انسان آزمایش نشده است و محققان در حال تولید و گسترش محصولات دارویی شبیه تتراهیدروکانابینول هستند و در آینده‌ای نه چندان دور کاربردی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان