اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. شهريور 1395 - 14:27   |   کد مطلب: 19865
رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: در حال حاضر 122بهورز در 61خانه بهداشت در همدان مشغول به کار هستند و خوشبختانه کمبود بهورز چندانی نداریم.

به گزارش صبح الوند، محمد خیر اندیش در مراسم روز بهورز به بیان تاریخچه ای از تشکیل خانه بهداشت و روز بهورز پرداخت و گفت: به مناسبت تاسیس اولین خانه بهداشت در یکی از روستاهای استان آذربایجان در سال51 روز دوازدهم شهریور روز بهورز نامیده شده است.

 

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان داشت: سازمان بهداشت در سال 1343 شکل گرفت و اولین خانه بهداشت در سال 1351 تاسیس و در سال 1364 تبدیل به سیستم شبکه شد.

 

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی در بین مردم اظهار کرد: میزان امید به زندگی در سال 1359 در ایران 57سال بود در حالی که اکنون به 70سال رسیده است

 

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان ابراز کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال در سال 59 به میزان 103نفر بوده است در حالی که هم اکنون این آمار به 10نفر رسیده که این موفقیت نتیجه تلاش ارزشمند بهورزان در مناطق محروم است.

 

وی بیان کرد: در تمامی دنیا شاخص توسعه امنیت و سلامت مردم و پیشگیری از مرگ و میر مادران و نوزان واز این قبیل موارد است که خوشبختاته در ایران این شاخص برای دولت بسیار با اهمیت است.

 

خیر اندیش ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت چند سال است که در ایران در حال انجام است و دولت سرمایه گذاری زیادی در این بخش انجام داده است.

 

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان خاطرنشان کرد: طی روز های اخیر در هفته دولت چهار مرکز و پایگاه در این زمینه کلنگ زنی شد.

 

خیر اندیش ابراز کرد: سیستم شبکه در ایران یکی از بهترین سیستمها است و سیستم شبکه درمانی که در روستاها داشته ایم همواره به صورت فعال و موثر عمل کرده است.

 

تغییر سبک زندگی و حرکت مرگ ومیر به سمت بیماریهای غیر واگیر

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان اعلام کرد: با تو جه به این که سبک زندگی و نیازهای مردم در زمینه سلامتی طی سالهای اخیر تغییر پیدا کرده است باید بهورزان توجه داشته باشتد که مرگ و میر در حال حاضر به سمت بیماریهای غیر واگیر رفته و باید بحث خود مراقبتی را مدنظر قرار داد تا از این طریق بتوان به کاهش مرگ و میر رسید.

 

وی اظهار کرد: طی چند سالی که بحث بهورزی پاگرفته است همدان 36 دوره آموزش بهورزی داشته و 523 بهورز در این مدت آموزش دیده است.

 

خیراندیش ادامه داد: همدان برای شهرستانهای دیگر نیز بهورز آموزش داده است و در حال حاضر 122بهورز در 61خانه بهداشت در همدان مشغول کار هستند و خوشبختانه کمبود بهورز چندانی نداریم.

 

وی افزود: در حال حاضر 93هزار نفر جمعیت روستایی در همدان داریم و به هر بهورز 800 نفر مراقبت تعلق می گیرد.

 

لزوم آموزش خود مراقبتی در بین مردم

در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تاکید بر بحث آموزش خود مراقبتی در بین مردم گفت: در حال حاضر کنترل عوامل خطر بیماری غیر واگیر بسیار حائز اهمیت است.

 

جلال الدین امیری اظهار کرد: از سال 57 تا امروز میزان مرگ و میر مادران حین زایمان در همدان از 100 به 12 نفر رسیده و میزان امید به زندگی در بین مردم از 54 سال به 70 سال رسیده است.

 

وی  با اشاره به تلاش بهورزان در کاهش مرگ ومیر اظهار کرد: از سال 57 تا امروز میزان مرگ و میر مادران حین زایمان در همدان از 100 به 12 نفر رسیده و میزان امید به زندگی در بین مردم از 54 سال به 70 سال رسیده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: این آمار در استان همدان از میانگین کشوری نیز پایین تر است که این موفقیتها با تلاش بهورزان پرتلاش به دست آمده است

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان