اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. مرداد 1395 - 9:47   |   کد مطلب: 19617
۱۳۹ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی صحیح و جامع مسئله قراردادهای جدید نفتی موسوم به (ipc) شدند.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، 139 بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی صحیح و جامع مسأله قراردادهای جدید نفتی موسوم به (ipc) شدند.

در ابتدای این نامه خطاب به لاریجانی آمده است: مجلس شورای اسلامی و ریاست آن امانتی گرانقدر و حساس و حاصل مجاهدت‌ها و مبارزات ملت شریف مسلمان ایران در طول تاریخ ایران اسلامی بوده و هست ضرورت و اهمیت مجلس آن‌چنان بالاست که حضرت امام(ره) این پدیده مبارک را در رأس امور می‌دانستند. تأکیدات همواره مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نسبت به نقش مجلس شورای اسلامی در عرصه تصیمم‌گیری و دیدبانی از حریم انقلاب و کشور آن‌چنان صریح و روشن بوده که بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه این نامه آمده است: آنچه امروز موجبات دغدغه مردم و به‌ویژه جامعه نخبگانی و دانشجویی کشور را فراهم آورده است، احساس خطر در خصوص مسأله قراردادهای جدید نفتی موسوم به (ipc) است. متأسفانه این قراردادها به‌صورت محرمانه شکل گرفته و همین مسأله خود موجبات نگرانی‌های فراوانی را فراهم آورده است. بی‌شک اطلاع یافتن ملت ایران که خود برای استقلال صنعت نفت و عدم وابستگی به غرب تلاش کرده و خون دلها خورده‌اند از این قراردادها امری ضروری است.

در ادامه تأکید شده است: آنچه امروز موجب نگرانی گشته است عدم روشنگری و پاسخگویی مسئولین ذی‌ربط نسبت به مسأله قراردادهای نفتی می‌باشد و بایستی مجلس شورای اسلامی بنا بر وظیفه قانونی خود و باتوجه به اصول 76 و 77 قانون اساسی که حق تحقیق و تفحص در تمامی مسایل کشور را به‌عهده دارد و نیز تأکید بر این نکته که تمامی عهدنامه‌ها و قراردادهای خارجی در جمهوری اسلامی باید به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد، با بررسی صحیح و جامع این پرونده، مانع از بروز اتفاقات و خسارات غیر قابل جبران به منافع ملی و استقلال نفتی کشور شود.

این فعالان دانشجویی در ادامه تصریح کرده‌اند: آنچه بیش از پیش باعث نگرانی می‌شود مجموعه  موضع‌گیری‌های حضرت‌عالی و برخی مسئولین کشور  در خصوص عدم بررسی  این قراردادها در مجلس شورای اسلامی بوده است. اتخاذ چنین مواضعی نه‌تنها خلاف مصلحت ملی و وظایف جناب‌عالی است بلکه در سرتاسر جهان نیز امری مذموم می‌باشد و باعث زیر سؤال رفتن شأنیت نمایندگان و مجلس شورای اسلامی می‌شود.

در ادامه تصریح شده است: متأسفانه و بعضاً با غفلت مسئولین تجربه استات اویل‌ها و برجام‌ها نمونه واضح فریب‌کاری‌هایی است که با غفلت و عدم توجه مسؤلین شاهد وقوع آن بوده‌ایم. امروز انتظار جنبش دانشجویی و آحاد مردم آن است در شرایطی که مسئولین دولتی و وزارت نفت پاسخی نسبت به این مهم ابراز نمی‌دارند، مجلس شورای اسلامی به‌عنوان زبان گویای ملت که بایستی تنها و تنها مردم را در نظر بگیرد، مانع از ضایع شدن حقوق ملی و پاسخگوی به مردم باشد. تجربه نزدیک به یک دهه حضور در کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی قطعاً اهمیت این بررسی و پاسخگویی به این مهم را برای شما حل کرده است.

در پایان این نامه آمده است: از آنجایی که اشکالات و ایرادات صاحبان نظر و اساتید محترم و صاحب نظر در مورد اشکالات این قراردادها از جمله در نظر نگرفتن دقیق اولویت‌های علمی و توان داخلی، ابهامات در شیوه داوری در زمان بروز اختلافات، نقض حاکمیت ملی بر منافع نفتی، ازبین رفتن توان داخلی و نیروهای درونی و دیگر اشکالات موجود همچنان باقی است، لازم می‌نماید تا این قراردادها به‌صورت کارشناسانه و فراجناحانه مورد مداقه قرار گیرد. از همین رو از جناب‌عالی به‌عنوان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی  درخواست می‌گردد تا این قراردادها را به‌صورت مشخص در صحن علنی و با نظر کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار داده و مردم شریف ایران را در جریان این بررسی قرار دهید. از شما انتظار می‌رود که در این مورد نیز همانند موارد مشابه گذشته با رویکردهای جناحی نظر نمایندگان ملت به بازی گرفته نشود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان