اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. مهر 1400 - 9:34   |   کد مطلب: 19401
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همدان نیازمند بیمارستانی جنرال با ظرفیت 800 تختخواب است.

به گزارش صبح الوند، حبیب‌الله موسوی‌بهار در نشست خبری هفته خبرنگار، ضمن تبریک این مناسبت به جامعه خبری استان اظهار کرد: خبرنگاران چشم بیدار جامعه و طلایه‌داران آگاهی و اطلاع رسانی هستند.

وی با اشاره به نقل قول خبرنگاران که عنوان می‌کنند شانه خبرنگار پله ترقی مدیران نیست بیان کرد: مدیران نباید خبرنگار را ابزار ترقی خود بپندارند و در مقابل خبرنگاران هم باید بدانند که سینه مدیران سیبل هدف گیری خبرنگاران نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تأکید بر تلاش مدیران حوزه سلامت به دور از حواشی و جناح‌بندی‌های سیاسی عنوان کرد: همّ و غمّ ما همواره این بوده که مسائل سیاسی، جناحی و دیگر حواشی موجود در جامعه به حوزه سلامت رخنه نکند چراکه این حوزه دارای حساسیت بالایی است و ما در تأمین سلامت مردم باید تنها بر همین موضوع متمرکز و حافظ کیان سلامت مردم باشیم که این امر از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت مورد تأکید وزارت بهداشت نیز بوده است.  

وی با اشاره به تعامل مطلوب دانشگاه علوم پزشکی همدان با رسانه ها و خبرنگاران گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان همواره از دستگاه‌های پاسخگوست و تعامل مطلوب و مثبت با خبرنگاران را به‌عنوان یک فرصت تلقی می‌کند و شخصا در این زمینه همکاری و پاسخگویی لازم را با خبرنگاران داشته و دارم

.

* هیچ خط قرمزی در حوزه سلامت برای خبرنگاران وجود ندارد

موسوی بهار با بیان اینکه هیچ خط قرمزی در حوزه سلامت برای خبرنگاران وجود ندارد تشریح کرد: طی سال‌های اخیر ورود و نقد این حوزه برای جامعه رسانه تسهیل شده است.

وی ضمن اشاره به پیشگام بودن دانشگاه علوم پزشکی در برگزاری مستمر ادای احترام به مقام بوعلی سینا طی 4 سال پیاپی تصریح کرد: امسال هم روز اول شهریور ماه که عنوان روز بوعلی سینا را به خود گرفته است کماکان مراسم ادای احترام به این حکیم هزاره‌ها را دربرخواهد داشت و پیشنهاد تشکیل ستادی در دانشگاه علوم پزشکی برای جامع تر و کامل تر اجرا شدن مراسم امسال ارائه شده که مورد اقبال قرار گرفته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تبیین کرد: می‌توان از فرصت یادشده با ایجاد برند و نمادی اثرگذار از مراسم، در جذب گردشگر و توریسم نیز گام مهم و مؤثری برداشت.

وی در ادامه به تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی اشاره و اظهار کرد: ما نیازمند ارتقای اخلاق پزشکی  در حوزه سلامت هستیم است، اگرچه در حال حاضر وضعیت خوب است اما کمترین نقص هم در این حوزه مقدس قابل پذیرش نیست.

 

* شرایط هتلینگ بیمارستان‌ها مطلوب است

موسوی بهار در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها مطلوب است گفت: در بیمارستان‌های استان از نظر ارتقای زیرساخت‌ها و تأسیسات، کیفیت ساختمان‌ها و... اقدامات مطلوبی صورت گرفته که بسیاری از آنها به چشم نمی‌آید اما در ایمن‌تر، شاداب‌تر و کیفی تر شدن فضا تأثیر دارند.

وی با اشاره به اخباری که سال گذشته در خصوص وضعیت نامطلوب بیمارستان بهشتی از صدا و سیما منتشر شد بیان کرد: یکی از محاسن بازگذاشتن فضای نقد رسانه‌ها این است که بیان این مشکلات باعث تحرک بیشتر و چاره‌جویی از وزارت‌خانه مربوطه نیز می شود که به همین واسطه ما توانستیم سال گذشته در جذب اعتبارات برای بازسازی بیمارستان بهشتی توفیق بیشتری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در سال 94، 50 میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی به سیستم سلامت و درمان استان تزریق شد که 8 میلیارد تومان آن توسط وزارت بهداشت تأمین اعتبار شد، بیش از 20 میلیارد تومان از قرارداد 20-80 واصل شد و حدود 28 میلیارد تومان مستقلا توسط دانشگاه خریداری شد.

وی با اشاره به محوریت فعالیت دانشگاه علوم پزشکی، مبتنی بر پیشگیری و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد:  در ایران نحوه توزین بیماری‌ها مشابه کشورهای پیشرفته است ومتأسفانه شیوع بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی، سرطان‌ها دیابت در رأس موضوع قرار دارند که سعی داریم طی دو برنامه اصلی 247 (بیماری‌های قلبی) و 724 (بیماری‌های مغزی) به پیشگیری و درمان بهنگام در این بیماری‌ها بپردازیم.

 

* همدان از کنترل شده‌ترین استان‌های کشور در مصرف قلیان است

موسوی بهار با اظهار این مطلب که استان همدان از کنترل شده‌ترین استان‌های کشور در مصرف قلیان است عنوان کرد: مصرف قلیان یکی از مهمترین عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی است و اگرچه در استان همدان این موضوع نظارت و کنترل می شود اما همین مقدار موجود هم باید حذف شود

وی افزود: متأسفانه مصرف الکل در لایه‌های زیرین جامعه وجود دارد و کم نیست و ما برای مقابله با این معضل نیز برنامه‌هایی داریم اگرچه به صراحت می‌توان گفت در غیر موارد مصرف‌کنندگان دخانیات و الکل، ارتقای سطح سلامت عموم افراد جامعه با ورزش و رژیم غذایی مناسب به سهولت ممکن خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به تحولاتی که نظام سلامت طی سال‌های پس از انقلاب داشته بیان کرد: اقدامات متعددی در این سال‌ها از بعد کمّی و کیفی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به احداث بیمارستان قلب فرشچیان اشاره کرد که در حالی که قراربود جایگزین بیمارستان اکباتان باشد به ظرفیتی جداگانه، مستقل و قوی در حوزه تخصصی قلب تبدیل شد.

وی نماد پیشرفت فیزیکی استان را در معیار کمّی حوزه سلامت، افزایش تجهیزات به‌ویژه تخت‌های بیمارستانی عنوان کرد و افزود: تعداد بیمارستان‌ها ملاک سنجش نیست بلکه این موضوع با میزان امکانات و به‌خصوص تخت‌های یک بیمارستان قابل سنجش است و در حال حاضر نجات استان در ایجاد بیمارستانی جنرال با ظرفیت 600 تا 700 تختخواب است

.

* رئیس بیمارستان فاطمیه اخراج نشده است 

موسوی بهار در ادامه با اشاره به خبر فوت نوزادی در بیمارستان فاطمیه به دلیل عدم توجه کادر درمان و ارتباط آن با عزل و نصب‌های اخیر در ریاست این بیمارستان تصریح کرد: رئیس بیمارستان فاطمیه اخراج نشده است و اصلا کناره‌گیری او ارتباطی به مرگ آن نوزاد ندارد زیرا رئیس سابق بیمارستان در آزمون فوق تخصص پذیرفته شده و علی القاعده برای ادامه تحصیل باید از کار کناره‌گیری می‌کرد.

وی افزود: مرگ نوزاد یا هر اتفاق مشابه دیگری باید در کمیته‌های تخصصی پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و نمی‌توان بدون نظر کارشناسی پزشکان علت مرگ را قصور کادر درمان عنوان کرد در حالی که یک رسانه مستقلا اقدام به صدور حکم نموده و آن را قصور پزشکی عنوان و منتشر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با تأیید محدودیت شرایط و امکانات بیمارستان فاطمیه گفت: در بیمارستان فاطمیه اقدامات در دوبخش فیزیکی و درمانی قابل بررسی است که ما مضیغه فیزیکی را تأیید می‌کنیم و در جهت رفع آن پروژه‌ای در چهار طبقه به ظرفیت فیزیکی بیمارستان اضافه خواهد شد که بخشی از این محدودیت‌ها را جبران می‌کند اما موضوع تحمیل زایمان طبیعی به مادران باردار و شایعات مشابه را تکذیب می‌کنم چراکه کادر درمان این بیمارستان باوجود همان محدودیت امکانات اتفاقات خوشایندی مثل تولد و نگهداری از نوزاد 700 گرمی را رقم می‌زنند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه شاخص‌های حوزه بهداشت و سلامت از سوی سازمان جهانی بهداشت و نه وزارت بهداشت اعلام می شود، بررسی هریک از این شاخص‌ها نشان می‌دهد کشور ما از برنامه‌های بهداشت جهانی پیش است و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان