اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. مرداد 1395 - 14:19   |   کد مطلب: 19394
معاونت اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان، از برگزاری برنامه رصد اجرام آسمانی جهت عموم شهروندان همدانی خبر داد.

به گزارش صبح الوند، محمد  قدیمی با بیان این برنامه روز چهارشنبه 20 مرداد از ساعت 21:30 الی 23:30 به همت مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی برگزار می شود افزود: این مرکز با بهره مندی از کارشناسان متخصص و منجمان آماتور هر ساله در این فصل سال که آسمان میزبان شهاب های برساووشی است آماده برگزاری این رصد برای عموم علاقمندان می باشد.

وی با بیان اینکه اختر شناسان بارش شهابی را با روش های مختلفی همچون رصد مرئی،رادیوئی با تصویر برداری ویدیوئی و...بررسی می کنند خاطر نشان کرد: یکی از رایج ترین و کم هزینه ترین روش ها ،رصد مرئی است .یعنی تماشای مستقیم شهاب ها که به یکی از علاقه مندی های اصلی منجمان آماتور امروز تبدیل شده است.

قدیم تاکید کرد: منجمان آماتور در به دست آوردن داده ها و اطلاعات در این زمینه نقش بسیارموثری دارند لذا داده هایی که به وسیله آماتور ها جمع آوری می شود می تواند به اختر شناسان در درک بهتر از چگونگی پیدایش و تحول منظومه شمسی و تکامل حیات کمک کند.

مسوول مرکز اخترشانسی ابن صلاح همدانی نیز با بیان اینکه بارش شهابی هنگامی اتفاق می افتد که زمین از میان توده ای از ذرات بگذرد  افزود: این ذرات در مدارهایی موازی و نزدیک به هم به دور خورشید میگردند .وقتی که زمین از میان آنها میگذرد این ذرات به طور موازی به جو برخورد می کنند و ما احساس می کنیم که آنها از یک نقطه سرچشمه میگیرند .

اکرم باقرپور امامی گفت: منشاء بسیاری از بارش های شهابی دنباله دارها هستند .این صخره های یخی با حرکت خود ذرات ریزی به جا می گذارندکه با نزدیک شدن دنباله دار به خورشید تعداد ذرات به جا مانده افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: به دلیل حرکت متناوب زمین به دور خورشید سیاره ها در زمان مشخصی از سال به نزدیکی مدار دنباله دار می رسد و با برخورد این ذرات بارش شهابی رخ   می دهد که این بارش ها هرسال تکرار می شوند .

وی تاکید کرد:  دنباله دار سوئیفت تاتل منشاء بارش شهابی زیبایی به نام برساووشی است که هر ساله در بازه زمانی از 27تیرماه آغاز و تا 3 شهریور فعال است که در حدود 20 تا 22 مرداد ماه به اوج خود   می رسد . بارش های شهابی در مناطق مشخصی از آسمان مشاهده می شود و در هر بارش شهابی به نظر می رسد که تمام شهاب ها از یک نقطه بیرون می آیند .این نقطه را کانون بارش می نامند چون تصور می شود که بارش برساووشی از نزدیکی صورت فلکی برساووش خارج می شوند این بارش را برساووشی می نامند .

گفتنی است مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی وابسته به معاونت اجتماعی،فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان واقع در انتهای خیابان صدف مجتمع فرهنگی صدف روز چهارشنبه 20 مرداد از ساعت 21:30 الی 23:30 پذیرای عموم شهروندان  و علاقمندان می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان