اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. مرداد 1395 - 15:48   |   کد مطلب: 19324
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح شهاب، توسعه سرمایه انسانی را با شناسایی نخبگان رقم خواهد زد

به گزارش صبح الوند، محمد دیمه ور ظهر امروز در برنامه ملی شهاب قطب چهار کشور در جمع معاونین آموزشی آموزش و پرورش و معلمین ابتدایی مدارس استان همدان اظهار کرد: در سند تحول بنیادین به دوره ی ابتدایی به عنوان اصل و اساس دیده شده است و برهمین اساس مدارس در آینده کارآمد، اثربخش،یاد گیرنده و مشارکت جو تعریف می شوند.

 

وی با اشاره به تدوین و اجرای طرح شهاب در راستای شناسایی استعدادهای درخشان گفت: با توجه به تغييرات طبيعي ناشي از رشد شخصيت، استعدادها و توانايي‌هاي کودکان و اجراي طرح در مراحل کنونی هدف اصلي از اجرای طرح شهاب، شناسايي حوزه‌هاي استعدادي دانش‌آموزان در سطوح ابتدایی است اگرچه براي حصول این هدف، نبايد هيچ‌گونه جداسازي در کلاس درس و امتياز مادي و تحصيلي ويژه‌اي براي هيچ‌يک از دانش‌آموزان صورت گيرد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت پایه‌ابتدایی در دوران تحصیل عنوان کرد: کودکان امروز آینده‌سازان جامعه هستند و رشد و تعالی آنها در دوران ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مباحث کارآفرینی و خلاقیت در آموزش‌های دوره ابتدایی گفت: پرورش خلاقیت دانش‌آموزان جزء جهت‌گیری برنامه درسی ملی است که در طرح شهاب لحاظ شده است  براین اساس طرح "الگوی مصرف" در دوره ابتدایی با هدف توجه به خلاقیت دانش‌آموزان در حال اجراست.

 

دیمه ور با بیان اینکه دلیل اعمال طرح شهاب از دوره ابتدائی، توفیق نظام ابتدایی در ارزشیابی کیفی توصیفی است تبیین کرد: با توجه به اینکه نظام ارزشیابی ابتدایی به ارزیابی کیفی توصیفی تغییر رویکرد داده و از ارزیابی جداگانه‌ای از نظام ارزیابی متوسطه دارد می‌توان گفت از جمله نتایج ارزشیابی "کمّی" به" کیفی – توصیفی" در دوره ابتدایی، حذف استرس و نگرانی در خصوص قبولی و نمره در دانش‌آموزان شده که باعث یادگیری ارتقای کفییت یادگیری در آنها می شود.

 

وی در ادامه افزود: طرح شهاب در محیط طبیعی تعلیم و تربیت با ارزشیابی مستمر و محوریت معلم نسبت به شناسایی استعدادها و نخبگی در جهت توسعه سرمایه انسانی و رشد ملی اجرا می شود.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش نقش معلمین دوره ابتدایی را در اجرای طرح شهاب مهم و تأثیرگذار برشمرد و خاطرنشان کرد: رویکرد آموزش و پرورش علاوه بر تعلیم عمومی افراد جمعه، شناسایی استعدادها و هدایت آنها در مسیر آموزش آگاهانه است که این مسیر از دوران ابتدایی با عملکرد دقیق و مناسب معلمین آموزش ابتدایی میسر خواهد شد. 

 

وی با بیان اینکه رویکرد دوم آموزش و پرورش، ایجاد همبستگی ملی و پافشاری بر اشتراکات قومی، ملی و تنوع فرهنگی است گفت: این رویکرد، حلقه وصلنظام تعلیم و تربیت هر کشور است.

 

دیمه ور با اشاره به لزوم توجه به عنصر نوآوری در آموزش و پرورش کشور تشریح کرد: نوآوری عنصر مهمی است که باید در اولویت‌های آموزش و پرورش و به‌ویژه در طرح شهاب مورد توجه قرار گیرد.

 

وی توسعه دانش و خلق تکنولوژی را از اهداف نهایی طرح شهاب برشمرد و افزود: تعریف اشتباهی از تکنولوژی در ذهن ما شکل گرفته که باعث شده پیشرفت تکنولوژی را در پیشرفت‌های سخت افزاری ببینیم در حالی که این تعبیر غلط است و باید توسعه دانش مهم‌ترین بعد تکنولوژی تعریف شود.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تکنولوژی عبارتست از کاربرد آگاهانه و خلاقانه علمکه می‌تواند در روشهای تدریس، فنون تدریس، در رسانه ها، تولید مواد و منابع آموزشی و فرم دهی و شکل دهی به معنای آموزش عملیاتی و اجرا شود.

 

وی ضمن اشاره به عملکرد جشنواره جابربن حیان اظهار کرد: این جشنواره سال‌هاست به دست ساخته‌های دانش آموزان پرداخته در حالی که جشنواره نگارش خلاق ایده‌های نو در ابعاد مختلف تکنولوژی را مدنظر قرار داده است.

 

دیمه ور به لزوم چرخش از نگاه یکسان نگر، به پذیرش استعدادها درسیستم پرورشی اشاره و عنوان کرد: در سند تحول بنیادین و نگاه تحول زای مبتنی بر این سند، چند چرخش اساسی باید در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد که طرح شهاب در راستای همین چرخش در جهت توسعه نیروی انسانی نخبه است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان