اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1395 - 9:56   |   کد مطلب: 19208
در حالی که چیزی به آغاز بازی‌های المپیک ریو 2016 باقی نمانده، گزارش‌ها از آلوده بودن آبِ محل برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک در شهر ریو دو ژانیروی برزیل خبر می‌دهد.

به گزارش صبح الوند به نقل از پرس تی وی، خبرگزاری آسوشیدپرس پس از 16 ماه تحقیقات، اعلام کرد مجراهای آبی ریو به فضولات انسانی و ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناک آلوده هستند.

بر این اساس، نه تنها حدود 1400 ورزشکاری که در مسابقات آبی با هم رقابت می‌کنند، بلکه حتی گردشگران نیز در خطر ابتلا به این ویروس‌ها قرار دارند.

حدود یک سال پیش نیز گزارشی دربارۀ وضعیت مجاری آبی ریو منتشر شد که نشان می‌داد سطح ویروس موجود در این آب‌ها یک میلیون و 700 هزار برابر از آنچه در امریکا و اروپا هشداردهنده محسوب می‌شود، بیشتر است.

بر این اساس، کافی است تنها سه قاشق چای‌خوری از این آب‌ها وارد بدن شناگران و ورزشکاران شود تا به این ویروس‌ها مبتلا شوند. گفته می‌شود چنانچه سیستم ایمنی بدن فرد به قدر کافی مقام نباشد، ممکن است با این ویروس‌ها به بیماری‌های جدی گوارشی، تنفسی و حتی قلبی مبتلا شود.

از زمان انتشار گزارش‌های اولیۀ آسوشیدپرس در این رابطه، ورزشکاران سعی کرده‌اند با اقدامات پیشگیرانه‌ای همچون مصرف آنتی‌بیوتیک و همچنین تهیۀ لباس‌های مناسب برای داشتن کمترین تماسِ ممکن با آب، از بیمار شدن خود جلوگیری کنند.

با این وجود، آنتی‌بیوتیک‌ها تنها قادر هستند با عفونت‌های باکتریایی مقابله کنند، نه ویروس‌ها.

دکتر والری هاروود، رئیس دپارتمان زیست‌شناسی یکپارچۀ دانشگاه فلوریدای جنوبی در امریکا، در این رابطه گفت: «درصدِ (این آلودگی) بسیار بالاست. وجود این میزان از ویروس‌های انسانی تقریباً در آب‌های امریکا بی‌سابقه بوده است. چنین چیزی هرگز مشاهده نشده است چون ما فاضلاب خود را تصفیه می‌کنیم.»

اگرچه گفته می‌شود ورزشکاران درصدد پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس‌ها بوده‌اند، اما تکلیف 300 تا 500 هزار گردشگر خارجی که برای تماشای المپیک راهی برزیل می‌شوند، هنوز معلوم نیست.

آزمایش سواحل مختلف ریو دو ژانیرو نشان می‌دهد این مناطق افزون بر ویروس به باکتری نیز آلوده هستند.
دکتر هاروود با اشاره به نتیجۀ تحقیقات آسوشیدپرس به گردشگران توصیه کرد هنگام شنا در سواحل ریو، «سر خود را زیر آب نبرند.»

افزون بر این، حتی شن و ماسه‌های سواحل ریو نیز برای گردشگران خطرناک است. نمونه‌های آزمایش شدۀ سواحل کوپاکابانا و ایپانما نشان می‌دهد ویروس‌هایی در این مناطق وجود دارد که می‌تواند برای انسان، به ویژه کودکان و خردسالان، خطرناک باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان