اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. مرداد 1395 - 11:51   |   کد مطلب: 19024
قیمت شکر در روزهای گذشته افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که مصرف شکر در استان همدان افزایش چندانی نداشته است.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، از ابتدای ماه مبارک روند افزایش قیمت شکر در بازار استان همدان به سبب مصرف بالای این کالا آغاز شد ولی انتظار می‌رود پس از اتمام ماه رمضان و کاهش تقاضا قیمت شکر در بازار کاهش یابد که نه تنها این موضوع رخ نداد بلکه روند صعودی قیمت همچنان ادامه دارد.

براساس سیستم جامع اطلاع‌رسانی یکپارچه قیمت‌های اتاق اصناف همدان امروز قیمت شکر فله ۳۴۰۰ تومان و قیمت شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۳۶۰۰ تومان است که براساس گزارش‌ میدانی خبرنگار تسنیم احتمال افزایش قیمت شکر در روزهای آینده نیز وجود دارد.

از سوی دیگر بازاریان و بُنکداران نیز از روند صعودی قیمت‌ها رضایت نداشته و معتقدند که این افزایش قیمت سبب کاهش خرید مردم در روزهای اخیر شده است.

اما خبرها حاکی از این است که قیمت شکر امروز و فردا افزایش خواهد داشت و رئیس هیئت مدیره انجمن کارخانه‌های قند و شکر از برگزاری دو جلسه تصمیم‌گیری در دولت برای تعیین قیمت شکر خبرداد و گفته است عصر امروز در جلسه با معاون اجرایی رئیس‌جمهور قیمت شکر تعیین می‌شود.

عرضه شکر در بورس و محدودیت در واردات این کالا سبب شده تا نوعی جو روانی در بازار ایجاد شود تا این کالا با قیمت بالاتری عرضه شود در صورتی که براساس بررسی‌ها کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

واسطه‌ها اجازه کاهش قیمت شکر را نمی‌دهند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: انجمن حمایت قبل از ماه رمضان نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی هشدار داده بود و درخواست برگزاری ستاد تنظیم بازار برای افزایش عرضه کالاهای اساسی را داشت که همین پیش‌بینی انجمن حمایت مبنی بر افزایش قیمت کالاها برای قیمت مرغ و شکر محقق شد.

آرش طاووسی با اشاره به اینکه پس از اتمام ماه مبارک رمضان وعده‌هایی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی داده شده ولی روند افزایش قیمت همچنان ادامه دارد، افزود: قیمت شکر روند صعودی داشته و نیاز است نسبت به این موضوع تدبیر ویژه‌ای شود تا بتوان قیمت کالاهای اساسی را تعدیل کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شکر با قیمت ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، گفت: برخی از مراکز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به توزیع شکر دولتی اقدام کردند ولی به سبب محدودیت نتوانست موفقیت لازم را داشته باشد.

طاووسی با بیان اینکه دلالان و واسطه‌ها از هر بازاری برای کسب سود خود استفاده می‌کنند، عنوان کرد: دلالان اجازه کاهش قیمت شکر را نمی‌دهند وگرنه مصرف کاهش پیدا کرده و عرضه نیز براساس روال گذشته است که باید منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

وی با بیان اینکه اگر دلالان و واسطه‌ها به صورت منطقی و اقتصادی کنترل شوند می‌توان شاهد کاهش قیمت‌ها بود، افزود: شکر با قیمت ۲۲۸۰ تومان در بورس عرضه می‌شود که با محاسبه هزینه‌های حمل و نقل می‌توان قیمت این محصول را ۲۵۰۰ تومان دانست.

تخلفی مبنی بر احتکار شکر در همدان کشف نشده است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان همدان نیز به خبرنگار تسنیم با اشاره به یانکه افزایش قیمت شکر به سبب محدودیت در واردات این کالا بوده است، گفت: شکر از طریق بورس پیگیری شده و قیمت پایه براساس عرضه و تقاضا و کشف قیمت لحظه‌ای و روزانه است.

علیرضا شجاعی با اشاره به اینکه شکر گروه کالایی اول بوده و مسئولیت تامین و توزیع تا کف بازار برعهده وازرت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: تخلفی مبنی بر احتکار شکر در بازار کشف نشده است چراکه حجم مناسبی از این کالا در بازار وجود دارد و خللی در روند عرضه ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیماری‌های سیستم عرضه و تقاضا ریشه در رفتار بازار و مردم در شرایط مختلف دارد، تصریح کرد: ذخیره شکر در انبارها فراوان است و به فصل برداشت چغندر نزدیک می‌شویم که افزایش تولید را در پی دارد.

درباره چرایی افزایش قیمت شکر نمی‌توانم اظهارنظر کنم

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم عنوان کرد: افزایش قیمت شکر منطقی نیست چراکه مصرف این کالا نسبت به ماه رمضان و فصول پرمصرف کاهش یافته است.

مهدی نجفیان با اشاره به اینکه قیمت شکر از ۲۵۰۰ تومان در اردیبهشت ماه به ۳۵۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است، تصریح کرد: درباره چرایی افزایش قیمت شکر نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

مجموعه‌های کلان خصوصی افزایش قیمت شکر را رقم زدند

رئیس اتاق اصناف همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان بیان کرد: اگر  بخش دولتی در حوزه‌های مختلف ورود پیدا نکند قیمت این اقلام و کالاها قابل کنترل است ولی وقتی دولت در این زمینه وارد می‌شود افزایش قیمت را در پی دارد.

حمیدرضا فرسایی وحید با بیان اینکه اختلاف قیمت غیرمنطقی بوده و محدودیت در واردات و کاهش کشت چغندرقند سبب افزایش قیمت شده است، تصریح کرد: افزایش قیمت باید بین ۵ تا ۱۰ درصد باشد ولی افزایش قیمت از ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان در عرض کمتر از یک ماه غیرمنطقی است.

وی با اشاره به اینکه درباره تصمیم دولت و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه این کالای اساسی اطلاعی ندارم، عنوان کرد: قیمت شکر باید کاهش پیدا کند چراکه دلیلی برای افزایش وجود ندارد.

فرسایی وحید با بیان اینکه صنوف در بازار دچار مشکل شده و فروش آنها نیز کاهش داشته است، تصریح کرد: تاکنون احتکار شکر در بازار همدان دیده نشده و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان این مسائل را رصد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری برای شکر اقدام درستی نبوده و باید رابطه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند، اظهار داشت: اگر کالا به حد و اندازه مناسبی در بازار باشد احتمال افزایش قیمت وجود ندارد ولی بخشی از افزایش قیمت‌ها توسط مجموعه‌های کلان خصوصی صورت می‌گیرد.

مصرف قند و شکر در کشور بالاست و این مسئله پدیدآورنده ی بیماری ها و مشکلات متعدد است و گرانی شکر می‌تواند فرصتی برای کاهش مصرف باشد.

گزارش از سعید شاهسوند

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان