اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. تير 1395 - 14:49   |   کد مطلب: 18957
دومین همایش شهر هوشمند در همدان با محوریت توسعه خدمات با حضور معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور ، معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور و مسئولین شهری برگزار گردید.

به گزارش صبح الوند، معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، افزایش شهر نشینی و پیچیگی های فضای شهری را دلیل پیشروی به سمت ایجاد شهر هوشمند دانست و بیان کرد: لازم است تا با برنامه ریزی های توسعه و براساس فناوری های روز دنیا در جهت ایجاد شهر هوشمند اقدام کنیم.

 

علیرضا براتی در دومین همایش شهر هوشمند که با همکاری سازمان شهرداری در همدان برگزار شد بیان کرد: امروزه افزایش پیچیدگیهای فضای شهری و بالا رفتن آمار شهرنشینی در بسیاری از شهر ها سبب شده تا مردم به سمت داشتن زندگی با کیفیت ترغیب شوند.

 

وی افزود : با توجه به توسعه فناوری های گوناگون نیاز به تغییر در چارچوب های شهر نشینی هست تا بر اساس فناوری های روز دنیا پیش رویم که در این خصوص وجود برنامه ریزی های توسعه ضروری است.

 

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در تعریف، شهر هوشمند را شهری دانست که، کلیه فرآیند های جاری و روزمره در آن از طریق جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا مدیریت می شود.

 

براتی، بهینه سازی آبیاری، شبکه های بی سیم در فضاهای عمومی، مدیریت پارکینگ های شهری، مصرف انرژی، استفاده بهینه از نور، استفاده از سرویس های دیجیتالی برای خدمات روزمره شهری را از اقدامات زیر چتر شهر هوشمند عنوان کرد.

 

وی شهر هوشمند را بسیارفراتر از شهر الکترونیک دانست و مدیریت، ، حمل ونقل ، سلامت و مراقبتهای هوشمند و شهروند هوشمند را از اجزا و مولفه های شهر هوشمند اعلام کرد.

 

علیرضا براتی سیستم های هوشمند خیابانها، پارکینگ ، پارک ها، روشنایی خیابانها، علائم راهنمایی و رانندگی ، سطل زباله و جمع آوی زباله را از خدمات حمل و نقل شهری بیان کرد.

 

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، سیستم های اتوماتیک آبرسانی و یافتن نشتی ها، نظارت به آلودگی های صوتی و هوای شهری، زیر ساخت های lCT ، سیستم های اطلاع رسانی خبره،  امکان سنجی زیر ساختهای  ICT ، شبکه های ارتباطی ، GIS و امنیت اطلاعات را از مزایای حاصله از ایجاد شهر هوشمند دانست.

 

براتی بهره وری از نیروی جوان، حضور مردم در رویدادها، سند توسعه فناوی اطلاعات استانها، اعلام ویژگی های خاص هر استان و زیر ساخت های فناوری اطلاعات هر استان را از قابلیت های شهر هوشمند اعلام کرد.

 

وی مدیریت خدمات شهری ، آموزشی ، اجتماعی ، فرهنگی، آموزشی ، اقتصادی و علمی را از اقدامات پیاده سازی شهر هوشمند دانست.

 

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در پایان به ارائه چند پیشنهاد در خصوص ایجاد شهر هوشمند پرداخت و گفت: با تعیین متولی شهر هوشمند در دولت ، تشکیل کمیته شهر هوشمند ذیل کمیسیون توسعه دولت الکترونیک کشور با دبیری وزارت کشور ، برگزاری همایش ها و جلسات حضوری و ویدئو کنفرانس برای همفکری در توسعه خدمات شهری، تدوین قوانین و مقررات جدید دراین حوزه، جلوگیری از موازی کاری و به اشتراک گذاری زیر ساختها برای نیل به اهداف ، میتوان هرچه بهتر به ایجاد شهر هوشمند دست یافت.

 

 

75 درصد جمعیت ایران تا سال 2050 شهرنشین خواهند شد

در ادامه مدیر کل دفتر تدوین مقررات دولت الکترونیک با اشاره به اهمیت ایجاد شهر هوشمند اظهار کرد: طبق آمار سازمان ملل تا سال 2050 بیش از 70 درصد جمعیت دنیا شهرنشین میشوند که این آمار در ایران 75 درصد خواهد بود .

 

مرتضی رضایی بیان کرد: برای مدیریت جمعیت شهر نشین کشور لازم است تدابیری اندیشیده شود که وزارت ارتباطات زیر ساختهای لازم را فراهم کرده وهرجا لازم باشد این زیر ساختها بهینه شده تا همگام با هم به سمت مدیریت شهری هوشمند حرکت کنیم.

 

دومین همایش شهر هوشمند با محوریت توسعه خدمات برگزار می شود

در ادامه دبیر اجرایی همایش شهر هوشمند نیز با اشاره به اینکه این نشست دومین نشست کارشناسی نمایندگان منتخب شهرداری ها به منظور اجرای  بهتر "همایش شهر هوشمند زیر ساخت ها و فرصت های سرمایه گذاری"است، گفت: اولین همایش در این خصوص، شهریور ماه سال گذشته در تهران برگزار شد.

 

سهیل مظلوم افزود: این همایش هرساله با محوریت یک موضوع خاص برگزار می شود که در سال گذشته اشتراک گذاری زیر ساخت ها به عنوان محور همایش معرفی شد.

 

وی با بیان اینکه تا سال گذشته مطابق قانون ،سازمان های دارای زیرساخت فناوری مجاز به اشتراک گذاری نبودند، اظهار کرد:با برگزاری پنل های کارشناسی در همایش سال گذشته و بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط برای به اشتراک گذاری زیر ساختهای سازمان های مذکورو بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذراران فراهم شد.

 

مظلوم همچنین با اعلام اینکه اولین نشست کارشناسی نمایندگان منتخب شهرداری ها در رابطه با "همایش شهر هوشمند" در خرداد ماه سال جاری به میزبانی انزلی برگزار شد، گفت: در دومین همایش شهر هوشمند  توسعه خدمات توسط شهرداری ها به عنوان محور همایش مطرح است تا از این رهگذر شهرداری ها با کمک سایر دستگاه های خدمات رسان و بخش خصوصی بتوانند کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء دهند.

 

وی تشریح کرد: در این نشست کارشناسی که به میزبانی همدان برگزار شد، محورها و شاخصه هایی که شهرداری ها می توانند در رابطه با حرکت به سمت شهر هوشمند اراءه نمایند مورد توجه قرار گرفت و ظرف مدت یکماه تا زمان برگزاری همایش اصلی شهرداری ها می توانند ضمن جمع آوری داشته های خود، این داشته ها را در همایش اصلی به رقابت با دیگر شهرداری ها بگذارند.

 

تحقق شهر هوشمند از الزامات است/شهرداری سنتی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان هم در این نشست با اشاره به اینکه  دستیابی به شهرداری الکترونیک امروزه از مباحث مورد توجه افکار عمومی است، گفت: مجهز شدن به زیر ساخت های فناوری و تحقق شهر هوشمند از الزامات اجتناب ناپذیر است که شهرداری ها باید به این سمت گام بردارند.

 

مهندس مهدی مجیدی در این خصوص ادامه داد: از آنجا که خدمات اراءه شده توسط شهرداری ها خدماتی پیچیده، متنوع، متفاوت و شاید آسیب پذیر است، لذا میتوان با حرکت به سمت شهرداری الکترونیک از آسیبهای پیش گفته جلوگیری نمود.

 

وی توضیح داد: هرچه شهرداری ها به فناوری روز تجهیز شوند، بهره وری افزایش خواهد یافت که نتیجه این عملکرد، خدمت رسانی هرچه گسترده تر به شهروندان خواهد بود.

 

وی افزود: با گذشت یک دهه از فعالیت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری و مجموعه اقدامات خوب انجام شده، تا رسیدن به هدف غایی و مطلوب، راه زیادی در پیش است.

 

وس تشریح کرد: برگزاری همایش های اینچنینی می تواند شهرداری ها را در حرکت به سمت شهر هوشمند و الکترونیک هدایت نماید.

 

وی در خصوص برگزاری دومین نشست کارشناسی نمایندگان منتخب شهرداری ها که به میزبانی همدان برگزار شد، گفت: این نشست با حضور مدیران فناوری اطلاعات شهرداری های کلان شهر ها  به منظور تبادل تجربیات برگزار شد.

 

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان گفت: با برگزاری چنین  نشست هایی، میتوان ضمن الگو گیری از کلان شهر ها، از تجربیات آنهادر حوزه فناوری اطلاعات استفاده و از تحمیل هزینه راه های پیش رفته جلوگیری نمود.

 

وی خاطر نشان کرد:در حاشیه این نشست، گارگاه های کارشناسی نیز مورد توجه قرار بوده که از این باب نیز دیدگاه های تخصصی می تواند در تحقق شهر الکترونیک اثر گذار باشد.

 

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان با بیان اینکه در تحقق شهرداری الکترونیک، جمع آوری داده ها امری حاءز اهمیت است، اظهار کرد: جمع آوری و ورود اطلاعات و داده ها امری زمان بر و البته دارای اهمیت است چرا که کوچکترین سهل انگاری تضییع حقوق شهروندان را به دنبال دارد.

 

وی تصریح کرد: امیدواریم با هم اندیشی های در حال انجام،تحقق شهر الکترونیک بیش از پیش امکان پذیر گردد.

 

مجیدی همچنین در خصوص شهر همدان و مجموعه اقدامات انجام شده در راستای تحقق شهر الکترونیک، عنوان کرد: در این رابطه،تا کنون سامانه پرداخت عوارض خودرو  راه اندازی شده و شهروندان میتوانند با اکان ایجاد شده، از طریق دفاتر پیشخوان دولت و حتی در منازل خود، عوارض خودرویی را پرداخت نمایند.

 

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان افزود: همچنین در تلاش هستیم تا درگاه پرداخت غیر حضوری عوارض نوسازی و صدور پروانه را نیز هر چه سریع تر مورد بهره برداری قرار دهیم.

 

وی در نهایت عنوان کرد:تحقق شهرداری الکترونیک امری همه جانبه است که با همیاری تمامی سازمان های خدمات رسان امکان پذیر می گردد و سرمایه گذاری در این راستا سود ده ها برابری را نصیب شهروندان خواهد نمود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان