اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. تير 1395 - 20:29   |   کد مطلب: 18689
یکی از اعمال واجب در دین اسلام که از ارکان نیز به حساب می‌آید، پرداخت زکات است اما پرداخت زکات فطره با توجه به شرایط خاصی که دارد دارای عمومیت بیشتری در میان مردم دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از سایت فرهنگ نگار، دین اسلام در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان برنامه‌ای ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها لازم‌الاجرا هستند و به‌عنوان ارکان دین به حساب می‌آید.

یکی از این برنامه‌های لازم‌الاجرا، مسئله پرداخت زکات است که موارد متعددی را شامل می‌شود؛ بنا بر نظر شرع مقدس، در عید فطر پرداخت زکات که به نام زکات فطره مشهور شده، واجبات عبادی است و به همین سبب در هنگام ادای آن به نیت زکات فطره و با قصد تقرب به خدا شرط صحت آن به حساب می‌آید.

در خصوص نام زکات فطره، برخی از علما کلمه فطره را به معنای خلقت گرفته و زکات فطره را زکات خلقت یا همان زکات بدن می‌دانند؛ بعضی از علما به‌واسطه اینکه زکات جزء ارکان اسلام است، زکات فطره را زکات اسلام می‌دانند و دسته دیگری نیز این زکات را زکات افطار از روزه می‌دانند.

زمان وجوب زکات فطره طبق نظر برخی از مراجع غروب شب عید فطر و طبق نظر برخی دیگر طلوع فجر روز عید فطر است و کسی که نماز عید فطر می‌خواند، بنابر احتیاط واجب فطره را پیش از نماز عید بدهد، ولی اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطره را تا ظهر تأخیر بیندازد.

بنا بر نظر مراجع عظام تقلید فردی که در هنگام غروب شب عید فطر بالغ و عاقل است و فقیر وبنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است از قوت غالب خود و خانواده‌اش که از گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها را به مستحقّ بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است که مراجع تقلید معمولاً چند روز مانده به عید فطر میزان مبلغ آن را به اطلاع عموم می‌رسانند.

مبلغ زکات فطره هر نفر برای امسال و برای قوت غالب گندم بنا بر نظر حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و علوی گرگانی مبلغ 6000 تومان است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبلغ 7000 تومان برای هر نفر را اعلام کردند و آیت‌الله صافی گلپایگانی مبلغ معادل 3 کیلوگرم به قیمت محل زندگی فرد را میزان نقدی زکات فطره دانسته‌اند.

در خصوص قوت غالب برنج نیز حضرات آیات نوری همدانی و مکارم شیرازی مبلغ 15000 تومان و آیت‌الله علوی گرگانی مبلغ 18000 تومان را عنوان کرده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای قوت غالب برنج را با توجه به قیمت در محل زندگی فرد اعلام کردند و آیت‌الله صافی گلپایگانی مبلغ معادل 3 کیلوگرم به قیمت محل زندگی فرد را مطرح کرده‌اند.

امام علی (ع) در خصوص پرداخت زکات فطره می فرمایند: "هر که زکات فطره را بدهد ، خداوند به سبب آن ، نقص حاصل از زکات مالش را جبران کند ." و امام صادق (ع) در این خصوص می فرمایند: تمامیت روزه ، به دادن زکات (فطریه) است ، همچنان که تمامیت نماز به صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله مى باشد ؛ زیرا اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد از روزه بى بهره است .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان