اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. تير 1395 - 19:13   |   کد مطلب: 18595
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد:
تعطیلی یک‌هفتم واحدهای تولیدی/ محصولات چینی کمر کارخانه‌داران را شکست
رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و به دنبال آن افزایش بیکاری، موضوع مهمی است که به اقتصاد کشور آسیب وارد کرده است.

به گزارش صبح الوند به نقل از نافع،  همدان نیز به عنوان استانی دارای جمعیت جوان از این موضوع بی نصیب نمانده به طوری که آمارها از تعطیلی 170 واحد تولیدی حکایت می کند.

شمار واحدهای صنعتی و تولیدی در استان همدان برخلاف برخی استان ها زیاد نیست و تعطیلی تعداد قابل توجهی از آن ها نیز به افزایش بیکاری جوانان تحصیل کرده دامن می زند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، مهمترین دلایل تعطیلی این واحد ها را نبود بازار فروش مناسب، ورود محصولات مشابه چینی با قیمت پایین، بدهی به بانک و در مواردی، اختلاف بین شرکا عنوان کرد.

حمیدرضا متین در گفتگو با نافع افزود: در حال حاضر 175 واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان تعطیل است که از این تعداد 43 مورد به دلیل اختلاف شرکا، 29 تا 32 مورد به دلیل نداشتن بازار و بقیه به دلیل بدهی به بانک ها از چرخه خارج شده اند.

وی با بیان اینکه تعطیلی این واحدها از سال 89 به تدریج آغاز شده، اعلام کرد: بیش از هزار و 200 واحد پروانه دار در استان وجود دارد که هم اکنون نزدیک به یک هفتم آن تعطیل شده و تعداد قابل توجهی نیز در حال رکودند.

متین با اشاره به نقش محصولات مشابه چینی و ورود کالای قاچاق به کشور تصریح کرد: اگر بتوان این دو را کنترل کرد؛ بخش زیادی از رکود حاکم بر بازار داخلی برطرف می شود.

وی از تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان خبر داد و گفت: این ستاد با برگزاری جلسات هفتگی تلاش می کند تا واحدهایی که مشکلات مالی دارند را به چرخه تولید بازگرداند.

متین اظهار کرد: مجتمع فولاد ملایر یکی از مهمترین واحدهای تعطیل به شمار می رود که برای 300 نفر اشتغال زایی داشته است.

وی، پتروشیمی هگمتانه را از دیگرهای طرح مهمی دانست که در حال حاضر است تعطیل است و افزود: پیگیری های لازم با وزاری مربوطه برای رسیدگی به این موضوع انجام شده و قرار است تا اواخر تیر، اکیپی برای فعال کردن این واحد در آن مستقر شده و اقدامات لازم برای گرفتن پروانه را انجام دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام کرد: با بهره برداری از پتروشیمی هگمتانه، نزدیک به 237 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

متین بیان کرد: زمان دقیقی برای افتتاح این طرح نمی توان اعلام کرد و بستگی به این دارد که کارها و پیگیری ها به صورت منظم انجام شده و اعتبار لازم به موقع تامین شود.

 

 

وی، پتروشیمی ابن سینا را از دیگر واحدهای بزرگ استان دانست و گفت: پرونده این طرح در بانک صنعت و معدن تکمیل شده و در حال اخذ مصوبه برای 225 میلیون دلار ارز است و پس از مصوبه، طرح به صندوق ارجاع می شود.

متین اعلام کرد: بهره برداری کامل از این طرح دست کم 2 سال و نیم زمان می برد و برای 360 نفر اشتغال زایی دارد.

وی، ایجاد کارخانه تولید مصالح بتنی سبک با مشارکت کشور عراق در نهاوند را از دیگر طرح های در دست پیگیری دانست و گفت: این طرح 53 درصد پیشرفت دارد و امیدواریم برای بهمن 95 یا شهریور 96 به بهره برداری رسد.

متین اظهار کرد: بهره برداری از این کارخانه برای ۲۰۰ نفر اشتغال زایی به دنبال دارد.

 

واحد های تعطیل تا پایان ماه رمضان فعال می‌شوند

استاندار همدان نیز چندی پیش گفت: قصد داریم تمام واحد های تولیدی تعطیل شده را به کار برگردانیم و تا پایان ماه رمضان همه واحد های تولیدی تعطیل شده استان به کار بر می گردند مگر واحدی که دیگر متروکه شده و باید برای ساختمان آن کاری از جمله واگذاری انجام داد.

محمد ناصر نیکبخت افزود: مشکلات اقتصادی استان بدون کمک واحد های تولیدی فعال در استان محقق نمی شود و برای این کار باید واحدهای نیمه تعطیل را فعال و واحدهای تولیدی فعال تقویت شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان