اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. آبان 1400 - 9:29   |   کد مطلب: 18553
کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت همدان
احتمال وقوع وبا در همدان وجود دارد
کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه احتمال وقوع وبا در همدان وجود دارد گفت: تاکنون مورد مثبتی از وبا در همدان مشاهده نشده است و پیشگیری از وقوع این بیماری نیازمند رعایت بهداشت فردی و موادغذایی می باشد.

آزیتا اخلاق در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، به بیان عوامل ایجاد کننده بیماری وبا پرداخت و اظهار کرد: وبا یک بیماری مربوط به فصل گرم سال است و احتمال بروز این بیماری را در این فصل از سال داریم چرا که  یک بیماری است که بیشتر مربوط مواد غذایی آلوده و فساد پذیر است.

 

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری  مرکز بهداشت همدان تصریح کرد: مهمترین مقطع آلودگی  وبا خود افرادی هستند که وبا می گیرند و همچنین آب و سبزیجات آلوده است.

 

وی با بیان اینکه احتمال وقوع وبا در فصل تابستان در همدان دور از ذهن نیست بیان کرد: در فصل گرم سال این بیماری شایع می شود و مهمتربن راه جهت مبتلا نشدن به این بیماری پیشگیری از آن است.

 

اخلاق همچنین به ورود بیماری وبا از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه ما معمولا سیستم بهداشتی درستی ندارد و کشورهایی همچون عراق، افغانستان و پاکستان از کشورهای درگیر با وبا هستند و ما می توانیم احتمال وقوع و با را از این کشورها داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: کسانی شروع کننده  وبا در کشور ما بودند  که از پاکستان وارد ایران شدند  چرا که فقط کافی است  شخص مبتلا به این بیماری در جایی باشد و از یک سرویس بهداشتی استفاده کند و اگر رعایت بهداشت فردی را نکند و دستش را با آب و صابون نشوید  ممکن است افراد بعدی که از آن سرویس بهداشتی استفاده می کنند به راحتی درگیر این بیماری شوند.

 

 و ی به بیان اقدامات لازم جهت جلوگیری از احتمال وقوع وبا در استان پرداخت و اظهار کرد: مهم ترین  اقدام این است که به مردم آموزش داده شود تا  بهداشت آب، مواد غذایی و بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

 

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت همدان ادامه داد: در بهداشت آبی باید از آبی استفاده می کنیم کلرزنی شده باشد چرا که میکروب های داخل آب را ز بین می برد در پارک در مصرف آب به هشدارهای آب توجه کنیم و هیچ وقت از این آب های غیر مطمئن استفاده نکنیم.

 

 

وی افزود: یکی دیگر از راههای پیشگیری این است  مواد غذایی که استفاده می کنیم بهداشتی باشد و از سلامت مواد غذایی به خصوص در مورد میوه و سبزیجات اطمینان داشته باشیم.

 

اخلاق اظهار کرد: با توجه به آنکه بیشتر سبزیجات سطح شهر با فاظلاب آبیاری می شوند نباید به شستشوی تنهای  میوه و سبزیجات کفایت نکنیم بلکه لازم است آنها را به روش صحیح ضد عقفونی کنیم تا پیشرفت احتمال آلودگی را پایین بیاوریم .

 

وی ادامه داد: موادغذایی تهیه شده باید از مواد غذایی استاندارد باشد از خرید مواد غذایی  از دست فروش ها مثل بلال فروش ها، گردو فروش ها خودداری شود چون این مواد خیلی راحت فساد پذیراست پس سعی کنیم نسبت به سلامت مواد غذایی که  استفاده می کنیم اطمینان داشته باشیم.

 

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری مرکز بهداشت همدان افزود:  یکی دیگر از راه ها این است که  مواد غذایی را وقتی خودمان تهیه می کنیم حتما آنها را در یخچال نگه داری کنیم و مواد غذایی خام و پخته را جدا ازهم نگه داری کنیم

 

وی در پایان گفت: مهمترین کار جهت پیشگیری از مبتلا به وبا رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست با آب و صابون  و رعایت بهداشت مواد غذایی و آب است.  

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان