اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. تير 1395 - 11:52   |   کد مطلب: 18538
سيدمصطفي رسولي تأکید کرد:
بازیابی هویت تاریخی همدان
شهردار همدان بازگشت همدان به هویت تاریخی خود و حفظ هسته مرکزی شهر به عنوان یک ظرفیت فرهنگی، تاریخی را ضروری دانست.

به گزارش صبح الوند، شهردار همدان در نشستی که با حضور خبرنگاران در محل شهرداري منطقه يك برگزار شد، درخصوص تصمیمات گرفته شده در راستای پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهر گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر و بهویژه از دوره دوم شورای اسلامی شهر، تصمیماتی مبنی بر انجام اقدامات بزرگ و زمینمانده گرفته شد و این روند همچنان ادامه پیدا کرد.

 

وی افزود: طرح پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهر، علیرغم مجموع مشکلات مالی و کمبود نقدینگیها در دستور کار شهرداری قرار گرفت که امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام شده به شهر ایدهآل دست یابیم.

 

وی با بیان اینکه اجرای این طرح مطابق اسناد بالادستی از سالیان گذشته در نظر بود که متأسفانه به دلایلی چون فراهم نبودن زیرساختها ممکن نشد، اظهار کرد: مشابه این طرح در برخی شهرهای داخلی و یا حتی خارجی نیز با موفقیت اجرایی شده است.

 

رسولی با اشاره به اینکه برای اجرای موفقیتآمیز طرح پیادهراه سازی دو خیابان اکباتان و بوعلی سینا، توجه به بسترهای ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و از همه مهمتر میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: از آنجا که طی چند سال اخیر، اجرای نامناسب جدارهسازیها در میدان حضرت امام(ره) و ابتدای خیابانهای اصلی، هسته مرکزی شهر همدان را به عنوان هویتی تاریخی مورد دستدرازی قرار داده بود، با همراهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سال گذشته جمعآوری 300 تا 400 زائده امکانپذیر شد که این گامی برای حفظ هویت هسته مرکزی شهر بوده است.

 

وی ادامه داد: درباره جدارههای مرتبط با بانک ملی نیز چندین نشست با مدیریت مجموعه و استاندار همدان برگزار شد که در نهایت قولهای مساعد در خصوص تهیه طرح داده شد که با این اقدام میتوان میدان حضرت امام(ره) را به هویت اولیه و تاریخی خود بازگرداند.

 

شهردار همدان بیان کرد: طرح دیگری با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال تهیه است که بر اساس آن توجه به جدارهها به تمامی اصناف مستقر در میدان حضرت امام(ره) تکلیف خواهد شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت ابلاغ و نهایی شدن مصوبات کمیسیون ماده پنج، برای جلوگیری از بلندمرتبه سازی در حلقه اول شهر نیز کار خواهد شد، گفت: با تصویب این طرح و اعطای امتیاز به مالکان از بلندمرتبه سازی در این حلقه اجتناب خواهد شد.

 

رسولی ضمن اشاره به سایر برنامهریزیها و اقدامات انجام شده در راستای فراهمآوری زیرساختهای پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهر و به ویژه دو خیابان بوعلی سینا و اکباتان عنوان کرد: در این رابطه، مکانیابی برای افتتاح پارکینگهای مرکزی در حلقه دوم شهر در دستور کار است که طی چند روز گذشته نیز چند نقطه مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی افزود: کلیه اقدامات مطالعاتی به منظور جانمایی ایستگاههای اتوبوس و تاکسی، فراهمآوری پارکینگها در حلقه دوم شهر، ارتقای ارزش افزوده کسبه، انتقال مجموعههای درمانی به حلقه سوم شهر، طراحی نمادها در دو خیابان و دیگر اقدامات، انجام شده که امیدواریم با نیازسنجیهای انجام شده این طرح به شایستگی اجرایی و تحویل مردم همدان شود.

 

وی افزود: بر اساس نظرسنجی از اصناف مستقر در دو خیابان بوعلی و اکباتان، کسبه نیز موافق اجرای این طرح هستند؛ چراکه به یقین با اجرای این طرح ارتقای سطح درآمدی کسبه امکانپذیر میشود. وی همچنین بیان کرد: طرح پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهر مانعی برای اجرای طرح قطار شهری و بی.آر.تی نیست.

 

شهردار همدان ضمن اشاره به برنامهریزیها به منظور جابجایی مجموعههای درمانی مستقر در خیابان بوعلی گفت: به دلیل استقبال مجموعههای درمانی از این طرح، با مشارکت این مجموعهها، انتقال مطبهای پزشکان و درمانگاههای حلقه سوم شهر در دستور کار است که البته پیادهسازی کامل طرح نیازمند صرف زمان است.

 

وی با اعلام اینکه برای تسهیل عبور و مرور معلولان، جانبازان و افراد مسن، بهرهگیری از خودروهای اضطراری در نظر است، بیان کرد: تا زمان اجرای کامل طرح، عرض 10 متری در خیابان بوعلی به منظور رفت و آمد خودروهای این گروه از افراد در نظر گرفته شده است. رسولی بیان کرد: برنامهریزی شده تا کار به صورت دو نوبته و حتی در ایام زمستان نیز به انجام برسد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان برای روانسازی ترافیک درونشهری اشاره کرد و گفت: بر اساس تکلیف کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی، آرامسازی تقاطع سعیدیه مورد توجه قرار گرفت و از آنجا که اجرای پروژههای بزرگ به منظور روانسازی ترافیک نیازمند صرف بودجه فراوانی بود، موفق شدیم به صورت مقطعی با صرف 200 تا 300 میلیون تومان از بار ترافیکی در این نقطه شهر بکاهیم.

 

شهردار همدان با اشاره به سرریز شدن بار ترافیکی بر روی تقاطع پژوهش و میدان مدرس عنوان کرد: تسهیل عبور و مرور و کاهش ترافیک در این نقطه شهر از جمله برنامههای امسال ما است.

 

* فتحیاننسب: اجرای طرح پیادهراه سازی با شعار «با مردم، برای مردم»

* همدان نیازمند خیابانهای پنجستاره و ایدهآل است

مدیر منطقه یک شهرداری همدان هم در این نشست با اشاره به اینکه طرح پیادهراه سازی خیابانهای اصلی شهر از مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی کمیته ترافیک و شورای اسلامی شهر است، گفت: اجرای این طرح یکی از الزامات شهری است. امیر فتحیاننسب ضمن اشاره به اجرای طرح پیادهراه سازی در سالجاری در دو خیابان اصلی شهر عنوان کرد: در یک سمت اجرای این طرح، آرامگاه بوعلی سینا به عنوان یکی از نمادهای تاریخی شهر همدان و در انتهای خیابان اکباتان، شهر باستانی هگمتانه به عنوان قدیمیترین پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمین قرار دارد.

 

وی افزود: سالهاست که توجه به دو خیابان اصلی شهر مورد غفلت واقع شده به نحوی که اماکن ارزشمند تاریخی واقع در خیابان اکباتان نظیر مسجد جامع شهر و بازارهای تاریخی این خیابان مورد بیتوجهی قرار گرفته است.

 

وی تشریح کرد: در وضعیت فعلی و پیش از اجرای طرح رونق یکی از بازارهای اصلی در خیابان اکباتان به دلیل ترافیک از دست رفته و این در حالی است که این بازار یکی از سرمایههای مغفول مانده همدان است.

 

فتحیاننسب با اعلام اینکه سال گذشته اجرای طرح پیادهراه سازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان به عنوان تکلیفی بر عهده منطقه یک شهرداری قرار گرفت، اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این طرح دو خیابان نامبرده به عنوان مسیرهای گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: یکی از آرمانهای ما در اجرای طرح پیادهراه سازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان، ایجاد خیابانهای بدون اختلاف سطح و بدون پله است که این موضوع به نوعی توجه به افراد کمتوان جسمی، معلولان و افراد مسن خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح، جمعآوری آبهای سطحی در این دو خیابان بر اساس استانداردهای روز فنی و مهندسی امکانپذیر میشود و کیفیت مصالح مورد استفاده در این طرح، علیرغم تنگناهای مالی شهرداری، از بهترین نوع مصالح خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه زیباسازی، ایجا فضای سبز و طراحی نمادها، بهرهگیری از نظر هنرمندان بومی در نظر بوده است، گفت: در این زمینه با همکاری سازمان زیباسازی و فضای سبز شهرداری، طراحی نمادهای مخصوص و به ویژه نمادهای گلهای عمودی و مبلمانهای بهروز مورد توجه بوده است.

 

وی بیان کرد: برای اجرای هر چه بهتر طرح پیادهراه سازی این دو خیابان، همکاری شهروندان ضروری است و در این باره شعار پروژه «با مردم، برای مردم» است.

 

مدیر منطقه یک شهرداری عنوان کرد: همدان علاوه بر هتل و فروشگاههای پنجستاره نیازمند خیابانهای پنجستاره و ایدهآل است که امیدواریم با اجرای این طرح این ایدهآل محقق شود.

 

وی با اشاره به اینکه برابر برنامهریزیهای انجام شده بیشترین حجم عملیاتی پروژه در ساعات شب به انجام میرسد، گفت: در نظر گرفته شده فعالیت گروههای مجهز عملیاتی از ساعت 11 شب تا هفت صبح به انجام برسد تا کمترین مزاحمت برای مردم و کسبه را به همراه داشته باشد.

 

مدیر منطقه 1 شهرداری همدان با اعلام اینکه اجرای طرح پیادهراه سازی به دنبال بازگرداندن هویت اصلی به شهر است، خاطرنشان کرد: در همین راستا با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بازسازی 4 کاروانسرای شهر نیز در حال انجام است.

 

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی از اجرای طرح پیادهراه سازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان ایجاد ارتباط میان این دو خیابان است، گفت: با اجرای اولیه طرح پیادهراه سازی، چهار خیابان دیگر به صورت یو شکل عمل خواهد کرد و در نهایت همه شش خیابان اصلی شهر در ارتباط با یکدیگر خواهد بود.

 

فتحیاننسب راهاندازی پارکینگهای مرکزی برای اجرای صحیح این طرح را مؤثر دانست و اظهار کرد: خریداری زمینی در پشت هتل مرمر به ارزش 4 میلیارد تومان امکانپذیر شده و با خریداری بقیه این زمین امکان احداث پارکینگ در این نقطه شهر محقق خواهد شد.

 

وی افزود: از آنجا که هم اکنون پارکینگهای طبقاتی موجود در سطح شهر نیز با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار نمیگیرد میتوان از این بستر نیز استفاده کرد.

 

فتحیان نسب در خصوص مصالح به کار رفته در بسترسازی این دو خیابان نیز یادآور شد: سنگهای به کار رفته از بهترین نوع سنگها با بیشترین مقاومت خواهد بود.

 

وی در رابطه با مراکز درمانی و ساختمان پزشکان مستقر در خیابان بوعلی گفت: سعی بر این است با اجرای طرح، به مرور جابجایی این مراکز درمانی به حلقه سوم شهر محقق شود. هرچند در اجرای این طرح کسی را مجبور به جابجایی نخواهیم کرد؛ اگرچه با فراهمآوری شرایط ویژه در مکان جدید پزشکان را تشویق و ترغیب به جابجایی خواهیم کرد.

 

* جلیلوند: بر اساس اسناد بالادستی، پیادهراه سازی الزامآور بود

معاون منطقه یک شهرداری همدان هم با اشاره به اینکه مطابق اسناد بالادستی، پیادهراه شدن خیابانهای اصلی شهر همدان الزامآور است، گفت: حرکت پیاده طبیعیترین و ضروریترین شکل جابجایی برای انسان در محیط پیرامون است.

 

حامد جلیلوند افزود: ظرفیتهای موجود در خیابان بوعلی و اکباتان در شرایط قبل از پیادهراه شدن مغفول بود که به همین منظور اقدام برای اجرای این طرح ضروری مینمود. وی با بیان اینکه زمانی در کشورهای پیشرفته سعی کردند با تعریض خیابانها و حاکمیت خودرو مشکلات انسانی را مرتفع کنند، اظهار کرد: پس از تضعیف تعاملات اجتماعی به شیوه حاکمیت خودرو، در حال حاضر کشورهای پیشرفته با پیادهراه سازی به دنبال تقویت تعاملات انسانی هستند و همدان نیز در حال حاضر به دنبال بهرهگیری از تجارب کشورهای پیشرفته است.

 

جلیلوند بیان کرد: با پیادهراه شدن خیابانهای اصلی در هسته مرکزی شهر، هویت گمشده این میدان و خیابانها مورد توجه قرار میگیرد.

 

وی در خصوص کیفیت مصالح به کار گرفته شده برای کفسازی خیابان بوعلی به منظور پیادهراه سازی گفت: مصالح به گونهای انتخاب شده که تا 50 سال جوابگو خواهد بود.

 

* گلفام: تلاش بر تحویل پروژه پیادهراه سازی خیابان بوعلی ظرف 5 تا 7 ماه

مدیر اجرایی پروژه پیادهراه سازی خیابان بوعلی نیز با اعلام اینکه عملیات اجرایی این پروژه از 31 خردادماه آغاز شده است، گفت: در حال حاضر پروژه با پیشرفت فیزیکی یک درصد در حال انجام است.

 

بهنام گلفام بیان کرد: سعی ما بر آن است با تقویت نیروی انسانی این پروژه را در بازه زمانی 5 تا 7 ماه به نتیجه برسانیم.

 

* عزیزی: بسترسازی در زیرسازی خیابان بوعلی نیازمند بیش از 5/3 میلیارد تومان اعتبار است

مسؤول فنی منطقه یک شهرداری هم با اعلام اینکه بر اساس اسناد بالادستی، طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده پنج، پیادهراه سازی برای شهرهایی که به صورت شعاعی تعریف شده لازم است، گفت: شهرداری به عنوان مجری موظف به اجرای این طرح است.

 

علیرضا عزیزی افزود: از ابتدای امسال 30 جلسه با همکاری ادارات مختلف همچون شرکتهای خدماترسان و دستگاههای وابسته در رابطه با پیادهراه سازی برگزار شد که به دنبال کارشناسی کردن اقدام و رفع نواقص پیش از آغاز پروژه بودیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیادهراه سازی حدفاصل میدان آرامگاه و میدان امام(ره) مورد توجه است، اظهار کرد: این خیابان دارای 600 متر طول و 30 متر عرض است که در مجموع 20 هزار مترمربع مساحت کفسازی و سنگفرش خیابانها است. وی با اعلام اینکه در طراحی خیابان بوعلی به منظور پیادهراه سازی، مسیری برای تردد خودروهای ویژه نظیر خودروهای امنیتی و آمبولانس در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در بخش بسترسازی نیز نیازمند 5/3 تا 4 میلیارد تومان اعتبار هستیم و نماد، نورپردازی، مبلمان و فضای سبز به کار گرفته شده در این خیابان نیز دو میلیارد تومان اعتبار میخواهد.

 

عزیزی از تعبیه مسیری ویژه نابینایان، عبور دوچرخه و صندلی چرخدار در پیادهراه سازی خیابان بوعلی خبر داد و در خصوص جابجایی تأسیسات نیز گفت: در صورت نیاز به ورود شرکتهای خدماترسان، مجوز حفاری به صورت رایگان به آنها داده خواهد شد که البته عمق خاکبرداری در نهایت بین 40 تا 50 سانتیمتر است و به زیرساختها آسیبی نمیرسد.

 

عزیزی عنوان کرد: این پروژه به صورت امانی اجرایی میشود به طوری که 40 نیروی اجرایی در قالب 30 نفر نوبت شب و 10 نفر در نوبت روز فعالیت خواهند داشت.

 

مدیر اجتماعی، فرهنگی و گردشگری منطقه یک شهرداری همدان نیز با اعلام اینکه یکی از دغدغههای اصلی در بحث پیادهراه سازی، اطلاعرسانی مستمر و آگاهسازی عموم از فواید اجرای پروژه است، گفت: منطقه یک شهرداری با راهاندازی وبگاهی با آدرس zone1.hamedan.ir مردم را در جریان روند اجرای پروژه خواهد گذاشت.

 

سیامک سلیمی افزود: شهرداری منطقه یک با رویکرد جدید نسبت به آموزش شهروندی نیز ورود پیدا کرده است.

 

وی بیان کرد: در یک بخش از وبگاه نامبرده، مشخصات کلی پروژههای پیادهراه سازی ثبت شده و مردم میتوانند در جریان پیشرفت فیزیکی پروژهها قرار گیرند.

 

سلیمی همچنین عنوان کرد: مرحله بعدی وبگاه راهاندازی شده مرتبط با تعاملات مردمی و ثبت نظر و پاسخگویی به سؤالات شهروندان است.

 

وی با بیان اینکه بسترسازی و رشد مشارکت گروههای مختلف در محلات، در نظر شهرداری است، گفت: افزایش تعاون و همکاری بین مردم و شهرداری و افزایش حس اعتماد مردم به شهرداری مورد توجه ما است.

 

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت مردم میتواند مدیریت شهری را نهتنها درباره پروژههای خدماتی و عمرانی بلکه پیوستهای فرهنگی و اجتماعی یاری رساند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان