اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. خرداد 1395 - 13:42   |   کد مطلب: 18478
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از واکسیناسیون یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین و سبک این استان علیه بیماری تب برفکی تاکنون خبر داد.

به گزارش صبح الوند محمودرضا رسولی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه مقابله با بیماری تب برفکی از بهمن ماه پارسال آغاز شده است، گفت: فاز فراگیر واکسیناسیون تب برفکی قبل از ورود بیماری شروع و دام‌های سنگین واکسیناسیون شدند.

 

رسولی از وجود دو میلیون رأس دام سبک در استان همدان و زمان‌بر بودن واکسیناسیون سخن گفت و افزود: در همین راستا ۵ گروه در مرحله اول و ۲ گروه در مرحله دوم برای واکسیناسیون دام ها به مناطق عشایرنشین فرستاده شدند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه تعداد کانون‌های درگیر با بیماری از اوایل اسفندماه رو به افزایش بود و با اقدامات انجام شده بیماری تب برفکی در ایران کنترل شد، گفت: در حال حاضر سیاست پیش رو در مقابل این بیماری، سیاست کنترلی است.

 

محمودرضا رسولی اظهار داشت: در سال جاری و تاکنون تعداد ۳۶ کانون بیماری در استان گزارش شده در صورتی که کانون‌های بیماری مورد تأیید آزمایشگاهی در حدود ۱۸ کانون اعلام شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۴۵ هزار راس دام سبک و ۱۸۸ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند، گفت: تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دامها است که نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز ونیز نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا می کند.

 

رسولی ادامه داد: ویروس عامل بیماری نسبت به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم بوده و ماندگاری زیادی در محیط دارد به طوریکه در کود حیوان حدود ۹۰روز و در لوازم و ادوات دامپروری گاهی تا ۷۰ روز زنده می ماند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان