اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. خرداد 1395 - 8:21   |   کد مطلب: 18440
فرماندار همدان با بيان اينکه حل معضلات شهري از طريق تعامل و همکاري با شهروندان ممکن خواهد بود، گفت: شوراي اجتماعي محلات در همدان به حل معضلات شهري کمک خواهد کرد

به گزارش صبح الوند، علي تعالي در نشست هم انديشي در خصوص اجراي طرح شوراهاي اجتماعي محلات در همدان که در فرمانداري برگزار شد، از ايجاد شوراهاي اجتماعي محلات استقبال و ابراز اميدواري کرد: بااين اقدام روندي مشخص در حوزه رفع مشکلات اجتماعي رخ دهد.

وي با بيان اينکه مقوله آسيب هاي اجتماعي بيشتر متوجه شهرداري ها است، عنوان کرد: شهرداري ها به عنوان مديريت شهري متولي اصلي کار در حوزه  آسيب هاي اجتماعي هستند و چنانچه شهرداريها با توانايي و ظرفيتي که دارند اين موضوع را پيگيري کنند نتايج مطلوب و ارزنده تري حاصل خواهد شد.

تعالي عنوان کرد: با گسترده تر شدن زندگي شهري، معضلات شهري نيز افزايش مي يابد و حل اين مشکلات فقط از طريق تعامل و همکاري با شهروندان امکان پذير است.

شهردار همدان نيز در اين جلسه با بيان اينکه در چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر همدان، اعضاي شورا پس از بررسي تجربيات قبلي، تشکيل شورايي در محلات با عنوان شوراي اجتماعي محلات شهر همدان را تصويب کردند درخصوص اهداف کلان طرح افزود: بسترسازي و رشد مشارکت گروه هاي مختلف در محلات در اين برنامه مدنظر است.

افزايش مشارکت هاي مردمي در اداره شهر بر مبناي امور اجتماعي و فرهنگي

سيدمصطفي رسولي عنوان کرد: تقويت فعاليت هاي جمعي مبتني بر آموزه هاي ديني، افزايش مشارکت هاي مردمي در اداره شهر بر مبناي امور اجتماعي و فرهنگي، تقويت هويت محلات شهرهمدان در راستاي افزايش تعلق شهري و نهادينه سازي نظارت هاي همگاني از اهداف کلان اين طرح است.

وي افزود: از رويکردهاي اين طرح نيز افزايش تعاون و همکاري بين مردم و شهرداري و نيز افزايش حس اعتماد مردم به شهرداري است.

وي تاکيد کرد: ايجاد حس تعلق خاطر به شهر و بهره گيري هر چه بيشتر از ظرفيت ها و نيروهاي انساني در بين گروه هاي اجتماعي و محلات از ديگر رويکردهاست.

رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر همدان نيز در اين جلسه با بيان اينکه در برنامه پنجم توسعه مبحث آسيب هاي اجتماعي کم ديده شده و اين مهم در شهرهاي بزرگ روبه افزايش است، گفت: با ارزيابي نتايج اجتماعي و عملکرد طرح شوراهاي اجتماعي محلات در شهرهايي چون مشهد که در خصوص آسيب هاي اجتماعي خوب عمل کرده اند با پيشنهاد شهرداري همدان به شوراي اسلامي شهر اين طرح مورد بررسي و تحليل قرار گرفت.

بيشترين دغدغه مديريت شهري مباحث اجتماعي و فرهنگي است

علي رضايي با بيان اينکه بيشترين دغدغه مديريت شهري مباحث اجتماعي و فرهنگي است، عنوان کرد: بررسي مشکلات محله توسط افراد صاحب نفوذ و پيشکسوت که شناخت محيطي، انساني و اجتماعي به نسبت کاملي از محله دارند و با هم افزايي مي توانند نتايج بهتري در خصوص آسيب هاي اجتماعي داشته باشند ضروري است.

وي بيان کرد: استفاده از ظرفيت و پتانسيل مردم و تشکل هاي غير دولتي که از بطن مردم هستند مي تواند مديريت شهري را نه تنها در خصوص پروژه هاي خدماتي و عمراني بلکه اجتماعي و فرهنگي ياري رساند.

رضايي عنوان کرد: شوراهاي اجتماعي محلات يک نهاد محله اي است که مورد تائيد کارشناسان نيز قرار دارد و بايد در شهرهاي بزرگ محله محوري جان بگيرد چرا که منشاء اثربخشي خواهد بود.

وي اظهار داشت: سند ايجاد شوراهاي اجتماعي محلات کاملترين سند است و هيچگونه خلائي در شناسايي و انتخاب افراد عضو اين شوراها وجود نخواهد داشت.

وي گفت: چنانچه بتوان بر اساس اين سند اين نهاد اجتماعي را ايجاد کرد بزرگترين کار براي شهروندان در حوزه اجتماعي تحقق پذيرفته است.

رئيس شوراي اسلامي شهرستان همدان نيز در اين جلسه گفت: به منظور مشارکت شهروندان و استقاده از ظرفيت و پتانسيل آنان در مديريت شهري طرح شوراي اجتماعي محلات با ابعاد وسيع تر و کارايي بيشتر پيشنهاد و تصويب شد.

تک روي و تک رائي شوراي اجتماعي محلات جايي ندارد

سيد احمد حسني حلم با بيان اينکه در شوراي اجتماعي محلات تک روي و تک رائي و امکان هرگونه سوء استفاده وجود ندارد، افزود: در دوره چهارم اعضاء شورا با بررسي تجربيات شوراي شهر مشهد وتهران پيگيري تهيه و تنظيم سند اين طرح را برعهده گرفتند و در نهايت اجراي طرح با اکثريت آراء در شورا تصويب شد.

وي بيان کرد: انتخاب اعضاي شوراي اجتماعي محلات به گونه اي است که همه اقشار مختلف چون امام جماعت مسجد، مدير مدرسه، خيريه محل، مجتمع مسکوني، تشکل مردمي، بانوي خانه دار، پيشکسوت و کاسب، جوان، فرهيخته محله و رابطين پايگاه بهداشت، دادگستري، کلانتري و پايگاه بسيج مي توانند از اعضاء شوراي اجتماعي محله باشند.

حسني حلم همچنين بيان کرد: شوراي اجتماعي محله مي توانند با پيشنهادات سازنده خود شهرداري را در پروژه هاي شهري ياري رسانند.

معاون اجتماعي، فرهنگي و گردشگري شهرداري همدان نيز در اين جلسه بازتوليد اعتماد عمومي و ارتقاء سرمايه اجتماعي در شهر، همکاري مسالمت آميز اقوام و خرده فرهنگ هاي مختلف در محلات شهري در راستاي مديريت محله و ايجاد حس تعلق شهروندان به شهر را از اهداف اين طرح دانست.

محمد قديمي افزايش و ارتقاء فرهنگ تاثيرگذاري هر شهروند بر هويت و فضاي کالبدي محلات و شهر، ارتقاء فرهنگ بهره گيري صحيح هر شهروند از مراکز و فضاهاي اجتماعي، فرهنگي، هنر، ورزشي، تفريحي و گردشگري و دستيابي به شهري پويا با شهرونداني فعال را از مزاياي اجراي اين طرح برشمرد.

تقويت عمل آگاهانه و مسئولانه در امور اجتماعي و زندگي شهري براي دستيابي به توسعه پايدار شهري

وي بر تقويت عمل آگاهانه و مسئولانه در امور اجتماعي و زندگي شهري براي دستيابي به توسعه پايدار شهري با رويکرد اخلاقي تاکيد کرد و گفت: رشد مشارکتهاي مردم با نهادهاي دولتي و عمومي محله اي، جلب مشارکت تشکل هاي مردم نهاد، مراکز و موسسات غيردولتي فرهنگي و هنري و فرهيختگان و نخبگان شهر و نهادهاي محلات نيز از ديگر اهداف اين طرح است.

محمد قديمي گفت: ساختار کلي شوراهاي اجتماعي محلات داراي سه سطح راهبردي و نظارت عاليه، پشتيباني و نظارت خرد و  عملياتي و اجرايي است.

وي با بيان اينکه در سطح راهبردي و نظارت عاليه دبيرخانه شوراهاي اجتماعي محلات درحوزه معاونت اجتماعي، فرهنگي گردشگري شهرداري مستقراست، گفت: درسطح پشتيباني و نظارت خرد مديريت امور اجتماعي فرهنگي مناطق شهرداري و در سطح عملياتي و اجرايي نواحي شهرداري به عنوان دبيرخانه شوراهاي اجتماعي محلات ناحيه مطرح هستند.

وي همچنين در خصوص ساختار داخلي شوراهاي اجتماعي محلات نيز بيان کرد: در ساختار داخلي شوراهاي اجتماعي محلات مسئول ناحيه به عنوان رئيس شوراي اجتماعي محلات، کارشناس امور اجتماعي ناحيه به عنوان دبير، نماينده مساجد محله به عنوان ناظر، نماينده مديران مدارس محله، تشکل هاي مردمي، پايگاه يا مرکز بهداشت محله، رابط پايگاه هاي بسيج، يکي از بانوان خانه دار و يکي از کاسبين يا مديران مجتمع هاي تجاري محله به عنوان عضوشوراي اجتماعي محلات در نظرگرفته شده اند.

مدير امور اجتماعي شهرداري نيز در اين جلسه به ارائه گزارشي از نحوه شکل گيري و اجراي دستورالعمل طرح شوراي اجتماعي محلات پرداخت وگفت: شوراي اجتماعي محلات مجموعه اي متشکل ازکارشناسان ونخبگان محلي هستند که بازوان فکر مديريت شهري را شامل مي شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان