اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. ارديبهشت 1395 - 10:27   |   کد مطلب: 18072
استاندار همدان گفت: 70 درصد سپرده‌هاي مردم در بانک‌هاي خصوصي سرمايه گذاري شده و اين در حالي است که بانکها توليد محور نبوده و ريالي در بخش توليد ورود نداشته‌ و سرمايه گذاري نکرده اند.

به گزارش صبح الوند، محمدناصر نيکبخت در آيين گشايش همايش و نمايشگاه اقتصاد و سرمايه در محل دائمي نمايشگاه همدان با بيان اين که اين روند نشاني از اقتصاد مقاومتي ندارد تصريح کرد: بانک ها در کشور توليد محور نيستند هرچند در استان همدان بانک‌ها کمک کرده و همکاري مي‌کنند اما با سود 20 تا 23 درصد مگر مي‌شود توليد کرد.

وي اظهار کرد: مگر مي‌شود با وجود موانع بسيار، توليد کرد؟ اين موانع بايد برداشته شود.

استاندار همدان با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي به معني درون‌زا و برون‌نگر بودن است، گفت: چرا واحد توليدي که بايد 200 کارگر داشته باشد الان بايد با 50 کارگر کار کند؟ بايد بازار را براي آنها فراهم کرده و تسهيلات ديده شود.

نيکبخت با گلايه از عملکرد بانک کارآفرين بيان کرد: اين بانک مدير سابق خود را به سبب پرداخت نشدن معوقات توسط واحدهاي توليدي به زندان انداخته است.

وي با بيان اينکه اين کار بانک کارآفرين جسارت را از روساي ساير بانکها گرفته است بيان کرد: اگر بانک کارآفرين اين مشکل را حل نکند مردم سپرده‌هاي خود را از بانک خارج مي‌کنند.

استاندار همدان با بيان اينکه بانک‌هاي دولتي در راستاي حمايت از توليد گام‌هاي اساسي برداشته‌اند، اظهار کرد: بانک‌هاي خصوصي بايد توليد محور بوده و از طرف ديگر سود بانکي براي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي اصلاح شود.

استاندار همدان بيان کرد: تمام تلاش خود را بر اين گذاشتيم تا سرمايه‌گذار موجود در همدان ابتدا توليد خود را فعال کرده و مشکلات سرمايه ‌در گردش آن حل شود تا توجه سرمايه‌گذاران را جلب کند.

نيکبخت با بيان اينکه استان همدان در زمينه اجراي اقتصاد مقاومتي استاني پيش ‌رو است افزود: انتظار مي رود وزارت اقتصادي و دارايي که نقش عمده اي در اجراي اقتصاد مقاومتي دارد بتواند همراهي و تعامل لازم را در راستاي اجراي سياست هاي اقتصادي داشته باشد.

** برخي توفيق دولت را برنمي تابند

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه در حال حاضر برجام نهايي شده و درهاي بسته کشور و زنجيره‌هاي ايجاد شده در پاي توليد باز شده است، گفت: بايد اعضاي موثر در توليد، اشتغال و اقتصاد با يکديگر هماهنگ شوند.

وي بابيان اينکه برخي توفيق هاي دولت را بر نمي تابند افزود: چرا برخي نگران هستند که برجام اجرايي نشده، مشکل‌گشا و ' فتح‌الفتوح ' نشده و دستاوردي نداشته است.

استاندار همدان اضافه کرد: در شرايط بسيار حساسي هستيم، بسياري که توفيق اين دولت خدمتگزار را بر‌نمي‌تابند نمي‌خواهند توفيق هاي بيشتري با دست اين دولت رخ دهد اما بايد تلاش خود را به کار بنديم تا از پسا برجام بيشتر از برجام استفاده کنيم.

نيکبخت گفت: قرار نيست برجام رشد اقتصادي براي کشور آورده و همه مشکلات کشور را حل کند، بلکه برجام بايد تسهيل‌کننده در جذب سرمايه‌گذار باشد.

استاندار همدان ادامه داد: سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي به دنبال سرمايه‌گذاري در کشور هستند و بايد پاره‌اي از شرايط را براي ورود بخش خصوصي فراهم کرد.

وي اضافه کرد: چه قانوني بهتر از تضمين بازگشت سود و سرمايه بخش خصوصي وجود دارد که توسط ايران عملي شده است.

وي با اشاره به اينکه رياست جمهوري نجات اقتصاد و بهبود معيشت را به عنوان شعارهاي اصلي خود مطرح کرده است، گفت: اين همه تلاش براي به نتيجه رساندن برجام، با هدف تسهيل داخل بود که با حل مشکلات تحريم‌ها بتوان در داخل رونق ايجاد کرد.

وي همچنين با اشاره به اينکه سال جاري از سوي مقام معظم رهبري سال اقدام و عمل نامگذاري شده است افزود: زمان شعار به پايان رسيده و مقرر شده تا از برگزاري برخي همايش‌ها جلوگيري شده و در راستاي اقدام و عمل گام برداشته شود.

نيکبخت با اشاره به اينکه اين همايش در راستاي تنوير افکار عمومي و سرمايه‌گذاران برگزار شده است، گفت: همايشي با سرمايه‌گذاران همداني مقيم پايتخت در تهران نيز برگزار خواهد شد که اميدواريم اين افراد گوشه چشمي نيز به همدان داشته باشند.

وي تصريح کرد: در جاي جاي قانون اساسي جمهوري اسلامي به سرمايه‌گذاري، مسائل اقتصادي و احترام به مالکيت خصوصي توجه شده است و کشور ايران مشابه يک قاره است که براي اجراي برنامه‌هاي اقتصادي، توسعه‌اي و پيشرفت چيزي کم ندارد.

وي ادامه داد: دولت‌ها به ويژه دولت تدبير و اميد حمايت و کمک به اقتصاد، توسعه کشور و نجات اقتصاد کشور را از جمله برنامه‌هاي خود قرار داده است.

استاندار همدان با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري در نامگذاري سال‌ها بارها به مسائل اقتصادي و توسعه‌اي کشور تاکيد داشته است، بيان کرد: بايد ريشه‌يابي شود چرا هنوز به تعالي اقتصادي واقعي در همدان دست پيدا نکرده‌ايم.

وي با بيان اينکه در راستاي اقدام و عمل بايد واحدهاي توليدي را فعال کرده و به توليد کمک رساني کرد افزود: در 10 سال اخير حدود دو سوم واحدهاي توليدي کشور نيمه فعال بوده است.

وي با بيان اينکه تمام مشکلات واحدهاي توليدي به تحريم مربوط نيست ادامه داد: ولي تحريم‌ها زنجيرهايي را به پاي توليد و واحدهاي توليدي بسته بود.

استاندار همدان با اعلام اينکه 30 درصد درآمد حامل‌هاي انرژي بايد به توليد براي جبران هزينه‌هاي جديد پرداخت شود ولي تاکنون عملي نشده است، گفت: توليدي که سود متعادل و متعارف 15 درصد دارد مي‌تواند با تسهيلات با بهره 20 درصدي گشايش شود.

نيکبخت تصريح کرد: اقتصاد دولتي، اقتصاد وابسته به نفت و رشد افرادي امثال بابک زنجاني به سبب تحريم‌ها مشکل اقتصاد ايران محسوب مي‌شود.

وي بيان کرد: خوشبختانه امسال دولت با ارايه لايجه بودجه‌ نشان از کاهش سهم نفت دارد و از طرفي مشارکت دولت در سرمايه ‌گذاريها کم شده است.

نيکبخت بيان کرد: درست است که اصل 44 قانون اساسي و واگذاري تصدي دولت در پنج سال گذشته به خوبي اجرا نشد، از يک بخش دولتي گرفته و به بخش نيمه دولتي واگذار شد ولي دولت خود تصميم دارد تا تصدي‌گري دخالت در اقتصاد را کم کند و اقتصاد را به بخش خصوصي واگذار کند.

وي با اعلام اينکه با روحيه‌اي که دولت يازدهم دارد ديگر شاهد رويش بابک زنجاني‌ها نخواهيم بود، تصريح کرد: يک خطا، کار اشتباه و خيانتي در بيمه مرکزي شکل گرفته که با تاکيد دولت و بررسي وزير امور اقتصادي مي‌بينيم که رئيس بيمه مرکزي استعفا مي‌دهد.

وي گفت: اين استعفا کار درستي بود و در دولت‌هاي گذشته کدام فردي که خلافي در مسائل اقتصادي و مالي داشته استعفا کرد؟

وي افزود: رئيس بيمه مرکزي به سبب حقوق مديران که بالاتر از عرف در جامعه بوده استعفا مي‌دهد و اين سرخود هم نبوده و به طور حتم به دليل پيگيري و برخورد وزير و دولت بوده است.

استاندار همدان گفت: اما مي‌بينيم که ميلياردها ميليارد گُم شده و صدها بابک زنجاني رويش مي‌کند ولي آب از آب تکان نخورده است.

وي با بيان اينکه اين دولت عزم دارد تا هم پاک کار کرده و اقتصاد را نجات دهد و هم اقتصاد مقاومتي مورد تاکيد مقام معظم رهبري را اجرايي کند، گفت: دولت به دنبال اجراي اقتصاد مقاومتي است چرا که بدون اقتصاد مقاومتي کشور آسيب‌پذير است ولي وقتي از درون خود را مقاوم کرده و محکم کنيم در برابر تکانه‌هاي اقتصادي دني،ا مقاوم خواهيم شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان