اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1395 - 15:02   |   کد مطلب: 18002
معاون عمراني و برنامه‌ريزي فرماندار همدان گفت:
اعمال مدیریت هوشمندانه آب در شهرستان همدان
معاون عمرانی فرماندار همدان گفت: : برای انکه اجازه ندهیم دشت های شهرستان همدان تبدیل به کویر شود نیاز به اعمال مدیریت هوشمندانه آب داریم و همدان در بحث برخورد با چاه های غیر مجاز جزء استانهای پیشرو است

به گزارش صبح الوند، حسین افشاری در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان در خصوص نصب کنتورهای هوشمند گفت: نصب کنتور هوشمند مورد تأکيد قانون‌گزار، شوراي عالي آب کشور،‌ استان و شهرستان است.

معاون عمراني و برنامه‌ريزي فرماندار همدان بیان کرد: برای انکه اجازه ندهیم دشت های استان تبدیل به کویر شود نیازبه اعمال مدیریت هوشمندانه آب داریم و همدان در بحث برخورد با چاه های غیر مجاز جزء استانهای پیشرو است

افشاری اظهار کرد: در منطقه قهاوند حدود هزار چاه دارای مجوز است و اگر برداشت از این چاه ها ادامه یابد با مشکل خشکسالی مواجه خواهیم شد.

 معاون عمراني و برنامه‌ريزي فرماندار همدان خاطر نشان کرد: اگر در بحث بهره برداری از چاه ها مدیریت نداشته باشیم در آینده کشاورزی تحت تاثیر این سوء مدیریت خواهد بود لذا بر بحث کنتورهای هوشمند تاکید داریم.و شرکت آب و فاظلاب روستایی مکلف به نصب کنتوراست.

وي گفت: دربحث گیرودارهای اداری باید حداکثر انعطاف را در خصوص استفاده از آب در فصل کاشت داشته باشیم و اين قانون نبايد به گونه‌اي اعمال شود که کشاورز متحمل خسارت شود.

افشاری با بيان اينکه در بحث تغيير الگوي کشت گام بسيار مؤثري برداشته شده است، گفت: براي مجموعه دولت بحث آب و برق به ميزان مشترک از اهميت برخوردار است و بايد در مصرف هر دو مديريت وجود داشته باشد.

معاون عمراني و برنامه‌ريزي فرماندار همدان گفت: در بحث صرفه جویی آب استفاده از تشکل های مردمی بسیار مهم می باشد

وی بیان کرد: سیاست مدیریت ارشد شهرستان این نیست که برخی پیش از حد از آب ها برداشت کنند و از نصب کنتورامتناع کنند و از آب غیر مجاز استفاده کنند.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری همدان در خصوص روستاهایی که تحت پوشش نیستند گفت: این افراد برای دریافت خدمات باید تحت پوشش دولت قرار گیرند.

 

شارژ سوخت 3 ماهه براي چاه‌هاي داراي مجوز، شارژ يک ماهه براي چاه‌هاي بدون مجوز

در ادامه مدير امور منابع آب شهرستان همدان گفت: در بحث سوخت چاه‌هاي ديزلي و نصب کنتور و شارژ کنتورهاي هوشمند مشکلاتي در خصوص چاه‌هاي بدون مجوز وجود دارد و طبق هماهنگي‌هاي انجام شده با جهاد کشاورزي تنها افرادي مي‌توانند سوخت دريافت کنند که داراي مجوز بهره‌برداري باشند که متأسفانه اکثراً فاقد اين مجوز هستند.

احمد محمدرضي اظهار کرد: به پرونده‌هاي داراي مجوز يا در مسير گرفتن مجوز سوخت 3 ماهه داده خواهد شد.

وي افزود: در خصوص پرونده‌هايي که در خصوص مجوز مشکل دارند يا داراي تخلف هستند شارژ سوخت به صورت يک ماهه انجام خواهد شد تا در طي اين يک ماه تعيين تکليف انجام شود.

وي با بيان اينکه به چاه‌هاي غيرمجاز به هيچ عنوان سوخت تعلق نمي‌گيرد، گفت: شارژ بر مبناي برداشت و حجم تخليه محاسبه خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: به دنبال بارش‌هاي اخير سد اکباتان سرريز کرده و سد آبشينه نيز در شرف پر و سرريز شدن است.

در ادامه معاون دادستان عمومي و انقلاب همدان با بيان اينکه در بحث بررسي و صدور مجوز 2 فرم وجود دارد، گفت: در فرم يک، هزار پرونده در سامانه ثبت‌نام شده که با رعايت حريم به آنها مجوز بهره‌برداري داده خواهد شد.

نادر هدايتي افزود: در فرم دو، 5000 پرونده وجود دارد که فاقد شرايط اوليه هستند.

وي خاطرنشان کرد: اگر امسال تعداد کارشناسان ما به 4 نفر برسد و هفته‌اي 2 جلسه برگزار کنيم و بيش از 500 رأي بدهيم تا 50 پرونده مي‌تواند مجوز دريافت کند.

 

*دو هزار و 624 کنتور هوشمند نصب شده در استان همدان

در ادامه مجيد رکنيان، کارشناس مسؤول پروژه کنتور هوشمند شرکت آب منطقه‌اي همدان در خصوص مبناي محاسبه کنتورهاي هوشمند گفت: مبناي کار اين کنتورهاي هوشمند آب و برق است که اطلاعاتي که از حجم آب مصرفي مي‌دهد براساس مقدار برقي است که مصرف مي‌کند.

وي بيان کرد: کنتور هوشمند براساس حجم آب، مقدار آب مصرفي را بررسي مي‌کند و در بحث کاليبره نيز در کنتورهاي هوشمند برنامه‌ريزي وجود دارد.

مجيد رکنيان در خصوص نصب کنتورهاي هوشمند در استان گفت: 2 هزار و 624 مورد نصب کنتور در استان داشتيم، 290 مورد در شهرستان همدان کنتور نصب شده است و 2 هزار و 879 منبع آبي (چاه) جهت نصب کنتور باقي مانده است.

وي گفت: 13 دشت در همدان وجود دارد که در دشت رزن- نهاوند 380 مورد و در دشت همدان- بهار 566 مورد کنتور هوشمند نصب شده است.

 

*فرآيند زماني رسيدگي به پرونده‌هاي متخلفان روستايي در بحث آب شرب کوتاه‌تر شود

در ادامه مدير امور آب و فاضلاب روستايي شهرستان همدان گفت: موافق صدور مجوز با رعايت بحث کنتورهاي حجمي هستيم.

کمال حسني گفت: از مقامات قضايي و دادگستري خواستاريم تا فرآيند بررسي پرونده‌هاي اقدامات غيرمجاز در روستاها را سريع‌تر پيگيري کنند.

وي بيان کرد: در بخش مرکزي 10 روستا داريم که به دلايل خاصي با کمبود آب مواجه بود و از ابتدا تحت پوشش قرار گرفتند.

وي در خصوص اقدامات غيرمجاز در مصرف آب در روستاها گفت: نبود کنتور يا خريداري نکردن کنتور سبب مصرف غيرمجاز آب شرب، به خصوص در آبياري‌ها شده است.

وي افزود: 930 مشترک شناسايي کرده‌ايم که از مجموع بدهي 380 ميليون تومان، 155 ميليون تومان بدهي مختص اين مشترکان است.

وي گفت: يک هزار و 677 کنتور خراب شناسايي شده است.

وي بيان کرد: 9 روستا از جمله انصارالامام، حيدره بالاي شهر، سولان، ورکانه و... اگرچه به دليل عدم همکاري از تحت پوشش خدمات ما خارج شده‌اند اما هنوز هم تا حدودي به آنها خدمات‌رساني مي‌شود.

وي بيان کرد: قيمت تمام شده براي هر مترمکعب آب بيش از 900 تومان براي دولت بوده و دريافت متوسط هزينه آب از روستاها تنها 95 تومان براي هر مترمکعب آب است.

در ادامه ابوالقاسم سوزنچي رئيس خانه کشاورز همدان پيشنهاد داد: شوراهاي راهبردي آب‌بري تشکيل شود.

وي گفت: در کشاورزي بايد از سطح زراعت کم و به باغداري اضافه کنيم.

وي افزود: در حال حاضر مجوز براي احداث باغ سيب به راحتي داده مي‌شود، در حالي که ما بايد به سمت کاشت بادام و انگور گرايش پيدا کنيم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان