اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. ارديبهشت 1395 - 10:08   |   کد مطلب: 17927
مدیرکل دفتر آمار سازمان ثبت احوال:
رشد موالید در‌ سال ۹۴ دوباره کاهش یافت
رشد موالید در‌ سال گذشته دوباره کاهش یافت؛ از ۴.۲ درصد در‌سال ۹۳ به ۲.۳ درصد در‌ سال ۹۴ رسید.

به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین، رشد موالید در‌سال گذشته دوباره کاهش یافت؛ از ٤,٢‌درصد در‌سال ٩٣ به ٢.٣‌درصد در‌سال ٩٤ رسید. این خبری است که مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال می‌دهد و با اعلام تغییر در زمان‌بندی فرزندآوری در ۵‌سال اول و دوم زندگی مشترک زوجین اعلام کرد که روند رو به رشد موالید که از‌سال ٩١ آغاز شده بود، دوباره شیب نزولی به خود گرفت و با کاهش ١.٩‌درصدی نسبت به ‌سال ٩٣ به کمتر از‌سال ٩١ رسید.

علی‌اکبر محزون، به مناسبت روز ملی جمعیت درباره وضع موالید درکشور گفت: «در سال‌های اخیر بعد از بازنگری در سیاست‌های جمعیتی برای چند‌ سال رشد موالید به‌طور خفیف افزایش یافت اما از‌سال ۹۴ دوباره با کاهش رشد موالید روبه‌رو بودیم، به‌طوری که در‌سال ۹۱ رشد موالید ۲.۹ و در‌سال ۹۲، ۳.۵،‌سال ۹۳، ۴.۲ و در‌سال ۹۴ به ۲.۳‌درصد کاهش پیدا کرد. نرخ موالید به ازای هر‌ هزارنفر جمعیت درکشور در‌سال ۹۳، ۲۰.۱ بود که این نرخ در‌سال ۹۴ به ۱۹.۸ کاهش پیدا کرد.»

او با اشاره به این‌که استان‌های قم، یزد، هرمزگان و همدان به ترتیب بیشترین رشد موالید درکشور را داشته‌اند، میزان رشد موالید در این استان‌ها را ۵.۶، ۵.۴، ۴.۹ و ۴.۸‌درصد اعلام کرد. درمقابل این استان‌ها که رکورددار رشد موالید درکشور هستند، استان‌های گیلان با منفی ۳.۴، لرستان با منفی ۲، کرمانشاه با منفی ۰.۶ و آذربایجان‌شرقی با منفی ۰.۲ کمترین رشد موالید را به خود اختصاص داده‌اند.

محزون با اشاره به سن مادران در فرزندآوری گفت:  «آمارهای‌ سال ۹۴ نشان می‌دهد ۸۹‌درصد ولادت‌ها مربوط به مادران ۱۹ تا ۳۷ساله بوده که میانگین سن مادران ۲۸.۴‌سال بوده است. مادران ۲۹ساله با ۶.۴، ۲۸ساله با ۶.۳ و ۲۷ساله با ۶.۲‌درصد بیشترین سن مادران در ولادت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در‌سال ۸۹ نیز ۹۰.۶‌درصد ولادت‌ها مربوط به مادران ۱۸ تا ۳۶‌سال بوده و این درحالی است که درسال ۹۴، ۸۹‌درصد ولادت‌ها به مادران ۱۹ تا ۳۷‌سال اختصاص یافته است.»

به گفته او، در‌سال گذشته ۸۸.۵‌درصد ولادت‌ها مربوط به پدران ۲۳ تا ۴۱‌سال بوده است. این درحالی است که در‌سال ۸۹، ۸۹.۲‌درصد ولادت‌ها مربوط به پدران ۲۲ تا ۴۰‌سال بوده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال یادآوری کرد:  این درحالی است که در‌سال ۹۴ این درصدها تغییر یافته، به‌طوری که ۴۵.۴‌درصد ولادت‌ها در ۵‌سال اول و ۲۹.۳‌درصد ولادت‌ها در‌سال دوم زندگی به ثبت رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که زمان‌بندی فرزندآوری دچار تغییراتی شده و بخشی از آن از ۵‌سال اول زندگی مشترک به ۵‌سال دوم انتقال یافته است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان