اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1395 - 15:32   |   کد مطلب: 17893
فرمانده نیروی قدس سپاه در کنگره بزرگداشت ۸۰۰۰ شهید استان گیلان اظهار داشت: اینکه یک کشور پاسپورت ما را قبول کند یا نکند در مقابل حفظ عزت و استقلال ما چه اهمیتی دارد؟

به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین، سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنگره بزرگداشت 8000 شهید استان گیلان با بیان اینکه من در این جلسه بزرگ همه بحثم حول دوره جنگ است آن دوره‌ای که بیش از 20 سال از آن می‌گذرد و هنوز جامعه ما متأثر از آن است گفت: آن دوره مانند گنجی سال‌ها و قرن‌های متمادی ملت ما را از خودش ثروتمند خواهد کرد گنج جنگ، گنج بی‌همتایی است که دُرهای ذی قیمتی در آن وجود داشت و باید کاوش و معرفی شود.

سردار سلیمانی اظهار داشت: جای دارد در این روز به یاد این شهیدان این جمله امیر المؤمنین را که در غربت یارانش فرموده بودند بگویم، البته آن قربت امروز در جامعه ما نیست، جای شهیدان ما همیشه پر و مملو است از شهدای زنده و نمونه‌اش شهدای دفاع حرم هستند اما این جمله برای ترسیم مقام آنها شاید جامع‌ترین کلام باشد که فرمود این قوم الذی دعوا علی الاسلام.... جای آن انسان‌ها با همه آن یادگارها خالی است.

وی با بیان اینکه من در این جلسه به سه نکته مهم اشاره می کنم گفت: نکته اول که ما از درک آن عاجز هستیم در بحث شهید این باب معرفتی شهید و شهادت است، نکته دوم در باب هدف و اهداف شهدای ما در طول این مسیر از دیروز تا به امروز است و نکته سوم حالات، رفتار و سلوک اخلاقیات شهدا است.

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه قدر مسلم در این جمع ما دو قشر حاضرند گفت: یکی قشری که به شدت خائف است و یکی قشری که به شدت شائق است، آن که خائف است مثل من خائف است و آن که شائق است دنباله رو شوق شهیدان است و به شدت مثل بچه کبوترها به دنبال این است که آن دانه‌های دانش و معرفت را از شهیدان بیاموزد و توشه راه خود کند.

وی افزود: آنچه که ما دیدم نه به عنوان فهم از اسلام بلکه به عنوان یک تجربه از شهیدان دیدیم این نکته مهم است که تا کسی شهید نبود شهید نمی‌شود، شرط شهید شدن شهید بودن است اگر امروز کسی را دیدید که بوی شهید از کلام، رفتار و اخلاق او استشمام شد بدانید او شهید خواهد شد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه تمام شهدای ما این مشخصه را داشته‌اند که قبل از اینکه شهید شوند شهید بوند گفت: کسی نمی‌تواند قبل از اینکه علم بیاموزد عالم شود و شرط شهید شدن شهید بودن است.

وی خاطر نشان کرد: ما از شناخت مقام شهدا عاجزیم و همین بس که امام در مورد جایگاه بزرگ آنها فرمودند آنها عند ربهم یرزقونند و در جای دیگر فرمودند شهید به دلیل اینکه از منیت و نفسانیت خود عبور می‌کند و خود را فدا می‌کند و منیتی باقی نمی‌ماند به جایگاه ضیافت الله نائل می‌شود.

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه پایه اصلی که همه شهیدان ما طی کرده‌اند و به این جایگاه و مقامات مهم یعنی جایگاه شهید رسیدند پایگاه و مقام هجرت است گفت: آنها همان طوری که دیدید شهید عطری از وابستگی و دلبستگی که به زهرای زیبای خود داشت دل کند و به سوی تکلیف حرکت کرد.

وی افزود: اولین پایه رسیدن به مقام شهید و شهادت مسئله هجرت است، هجرت از خود و هجرت از مقامات، مال، مکان، دلبستگی‌ها و زیبایی‌های خود شهدا این هجرت را در همه ابعاد در حد کمال انجام دادند.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: آن پدر شهید وقتی می‌خواست با دخترش خداحافظی کند دست به صورت دخترش مالید و رویش را برگرداند و در پاسخ به سوال همسرش که گفته بود چرا نمی‌بینیدش گفت می‌ترسم رویش من را بگیرد.

وی اظهار داشت: مرتبه دوم جهاد در راه خدا است و مرتبه سوم ایستادگی و پایداری در این راه است.

فرمانده نیروی قدس خطاب به برادران باقی مانده از جنگ گفت: برادران عزیز مشتاق این شهدای حرم را دیدید، این شهدایی که اخیراً به شهادت می‌رسند، اینها الاذکیاء هستند و هوشمند هستند. ذکاوت در این نیست که انسان چگونه مال را کسب کند اینکه انسان خود را نگه دارد و آن ذرات اتصال را مثل شهید عطری در وجودخود مترصد کند که در اولین فرصت بتواند خود را اتصال دهد و به مقام شهادت برساند این ذکاوت است.

وی با بیان اینکه ما در مسئله درک مقام شهدا نباید تردید کنیم گفت: آنها مثل اولیاء ما دارای اعجازند اینکه ما به قبول آنها توسط کنیم و از آنها استمداد بطلبیم یک حقیقت است چون آنها مثل قطره‌ای که به دریا وصل شده‌اند؛ یک وقت این قطره به دریا اتصال پیدا می‌کند و خود دریا خواهد شد؛ یک آهن را شما در حالت طبیعی ببینید آهن است آن را بر یک صخره هم بگذارید اثرندارد اما اگر این آهن را به یک مدار مغناطیسی اتصال دادیم خود این آهن تبدیل به مغناطیس می‌شود و همین دلیل است که مردم با معرفت به قبول شهدا توسل می‌کنند.

سردار سلیمانی افزود: شهید چون ذوب در خدا شده است اخلاص پیدا کرده و چون اخلاص پیدا کرده اتصال پیدا کرده و اذا اتصلوا لا فرق بینهم و بین حبیبهم و اگر این اتصال به وجود آمد فرقی بین آنها و حبیب و معبود آنها نیست که این در اثر اتصال به وجود آمده است.

وی خاطر نشان کرد: این یک قاعده الهی است که هر کسی که به این مدار مغناطیسی امیر المؤمنین نزدیکتر شد این مدار به او اثر می‌گذارد پس او کمیل ابن زیاد، ابوذر غفاری و سلمان پاک می‌شود او وصل به مدار مغناطیسی الهی و ائمه شده و دیگر او دیده نمی‌شود و جزئی از ائمه و معصوم شده است.

فرمانده نیروی قدس اظهار داشت: امیر المؤمنین با همه عظمت و زخم‌های تنش با لیله المبیت‌اش با همه عظمت‌ها از دوران کودکی تا شهادت در حادثه احد برای شهادت گریست و تا پیامبر وعده شهادت به او نداد آرام نگرفت و وقتی شمشیر برفرق مبارکش فرود آمد فرمود فزت و رب الکعبه به خدای کعبه رستگار شدم.

وی با بیان اینکه قدر پدران و مادران پیر را بدانید بدانید گفت: همه رحمت الهی بعضی اوقات از یک پیرمرد نورانی عادی حاصل می‌شود، از این شخص عادی از یک زن روستایی یا از این بچه شهید.

سردار سلیمانی با تاکید براینکه این 8 هزار شهید استان گیلان ساده نیست گفت: در تاریخ سؤال می‌کنند که 8 هزار نفر چرا شهید شده‌اند؟ و برای چه رفتند؟ و ما که اینجا جمع شده‌ایم و می‌شنویم و بعد خواهیم شنید باید به این سؤال جواب دهیم و این سؤال را باید از فطرت خود بکنیم که اینها چرا رفتند؟

وی اظهار داشت: این یک حادثه طولانی قریب به بیش از 2 هزار روزه‌ بود که رفتند و رفتند و دیدند که وقتی دیگران شهید شدند پدر و مادر پیر و همسرشان تنها بود؛ این 8 هزار نفر در طول 8 سال اتفاق افتاده است.

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه امام حسین عظیم است گفت: اما عظیم تر آن چیزی است که امام حسین برای آن شهید شد؛ وقتی فرزندانش هم شهید شدند فرمود ربنا تقبل منا هذا القربان، اینکه زینب آن صحنه‌های دردناک مثل شهادت امام حسین را دید و بعد که سوال کردند فرمود و ما رأیت الا جمیلا؛ آن چیزی که اعظم از قربانی هست و امام حسین و امیر المؤمنین و همه فرزندان زهرا و 8 هزار شهید ما برای آن شهید شدند اسلام است که اعظم است بر همه چیز.

وی اظهار داشت: امام (ره) حق بزرگی به گردن همه ما و شما دارد اما کاری کرد کارستان که هیچ عالم و مرجعی در تاریخ شیعه نه دیروز و نه امروز قادر نبود که این کاری که امام انجام داد انجام دهد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه امام تاسیس حکومت اسلامی را در فکر پروراند و به اجرا گذاشت گفت: امروز در جامعه ما این ممزوجیت دین و قومیت و ملیت خیلی مهم است و این هنر امام بود.

وی با بیان اینکه اسلام از بیش از 1400 و اندی سال که از تاریخش می گذرد کمتر از صد سال آن اسلام نابی که بوی پیامبر از آن استشمام شده بوده است گفت: بیش از 13 قرن اسلام امویان، عباسیان و عثمانیان بود و همه انحرافاتی که در عالم اسلام به وجود آمد به دلیل همین حکومت‌های فاسد بود؛

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه امام ملت ایران را شایسته تاسیس حکومت اسلامی دید گفت: این تنها برای نجات اسلام نبود بلکه برای نجات ایران هم بود، 700 سال این کشور تاریخ حاکمان غیرایرانی است که بر این کشور حکومت می‌کردند؛ امام با اسلام دو کار مهم انجام داد و با ممزوجیت دین و قومیت و ملت در چارچوب و یکپارچه انجام داد که یکی از آنها بیمه کردن ایران و ملت بود.

وی با بیان اینکه کار دوم امام برای احیاء مجدد اسلام بود که این ملت را شایسته آن دید گفت: لذا امروز دفاع از همه چیز واجب‌تر است و به این دلیل امام حفظ نظام را اوجب واجبات و واجب‌تر از نماز دانستند و این هدف هدف بزرگی بود با این اهدف این انگیزه و شوق در مادرها و پدرها به وجود آمد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه مادر با چهار فرزند شهید یا پدر شهید با فرزندانش فراوان داریم گفت: پدر شهید، سه فرزند شهید و یا اینکه پدر و فرزندان و دامادها هم شهید شوند هم داریم که همه اینها برای اسلام بود.

وی خاطرنشان کرد: الآن یک خرمنی از آتش در اطرافمان وجود دارد گفت: این عراق و ترکیه و پاکستان همه اطراف ما هستند و این کشوری که ثبات و امنیت دارد ایران است.

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه ما نظام‌مان را با کجا مقایسه می‌کنیم گفت: آیا باترکیه مقایسه کنیم؟ جمهوری اسلامی با کدام نظام قابل مقایسه و تبدیل است این حجم زیبا از آزادی، رشد علمی و امنیت و آرامش با کجا قابل مقایسه است؟

وی تاکید کرد: این نظام هم دیروز ارزش آن را داشت که 8 هزار نفر برایش شهید شوند و هم امروز ارزش این را دارد که هزاران نفر در راهش شهید شوند.

سردار سلیمانی اظهار داشت: رهبر عزیز در بالای این قله نظام از این نظام و هر چیزی که از اسلامیت، ملیت، استقلال و عزت آن بکاهد مراقبت می‌کند و در مقابلش می‌ایسند.

وی تاکید کرد: اینکه یک کشور پاسپورت ما را قبول کند یا نکند در مقابل حفظ عزت و استقلال ما چه اهمیتی دارد؟

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه استقلال این ملت فقط یک بعد جغرافیایی نیست گفت: استقلال در همه ابعاد است استقلال در بعد فرهنگی ما است و استقلال در فرهنگ دینی و موضوعات دینی و فرهنگی نیز هست.

وی با تاکید براینکه استقلال یک امر کاملی است گفت: به این دلیل مقام معظم رهبری بر فرهنگ و موضوعات سیاسی مراقبت می‌کنند تا استقلال این کشور در همه ابعاد کامل باقی بماند آنوقت عزت حقیقی حاصل می‌شود؛ شهدای ما برای باقی ماندن این استقلال در همه ابعاد شهید شدند و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی مصون مانده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه 30 سال است یک جنگ پیوسته‌ برای حمله به همه سطوح استقلال ما وجود دارد گفت: اما این کشور و ملت به دلیل رهبری حکیمانه و خردمندانه و شجاعت ملت با وفای ایران توانسته بر همه آنها غلبه کند و دشمن را به زانو در بیاورد؛ برهمین اساس باید دید امروز نگاه و اصرار دشمن شما یا مهمترین حامی همه دشمنان و شیطان بزرگ به چیست؟

وی با بیان اینکه نکته سومی که برای همه ما مهم است مسئله سلوک و رفتار شهدای ما است گفت: چه امری باعث شد شهدا اینقدر ماندگار شوند؟ امروز حسین خرازی و تک تک شهدا، احمد کاظمی، همت و باکری و بیش از یک مرجع تقلید رهروی می‌شوند البته نه در فقه بلکه در سلوک.

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه قله وقتی یک قله مرتفعی بود اثر می گذارد گفت: امروز تاثیر مقام معظم رهبری بر مصونیت جامعه ما در حفظ تدین و معنویت جامعه ما بییش از تاثیر یک حکومت است و این تاثیر یک قله است.

وی در ادامه با اشاره به شهید مهدی باکری گفت: مهدی عادی نبود این فرمانده شما بود، در صحنه جنگ وقتی شهید شد در یک گودال بود، در نوک فرماندهی جنگ بود فرماندهی ما در جنگ نمی‌گفتند برو می‌گفتند بیا، فرماندهان شهید ما در صحنه جنگ امامت می‌کردند.

سردار سلیمانی اظهار داشت: آن در گودال در کنار جاده عماره بود، خطاب به شهید احمد کاظمی صدایش هست، حرفش این بود که احمد بیا اینجا اینجا من چیزی می‌بینم که اگر تو ببینی از اینجا نخواهی رفت

وی اظهار داشت: من در جزیره مجنون جنوبی رفتم در یک سنگر کوچک، شهید زین‌الدین، شهید باکری و شهید کاظمی بودند آن روز حمید برادر مهدی شهید شده بود و جا مانده بود من هیچ آثاری از غم در چهره او ندیدم، وقتی می خواستند جنازه برادرش را بیاورند نگذاشت گفت اگر دیگران را توانستید بیاورید جنازه برادرم را هم بیاورید. آن زمان فرمانده گردانی در دفتر خود این جمله را نوشته بود که ای برادر عرب که تو به دنبال من می‌گردی و من به دنبال تو، قسم به خدا اگر شهیدم کنی شفاعتت می‌کنم من این را برای آیت الله مشکینی خواندم و از خود بیخود شد.

فرمانده نیروی قدس در ادامه گفت: وقتی آن جوان به یک مرد عارف مراجعه کرد گفت بعضی اوقات ما نماز می‌خوانیم ولی لباسم خونی است، حکم آن چیست؟ آن عارف متأثر شد و گفت به خدا حاظرم همه نمازهایم را بدهم و آن نمازی که تو به آن مشکوکی را بگیرم.

وی با بیان اینکه جنگ ما گنجی بود که بیت‌الله الحرام و طواف حجاج در مقابل آن کم است گفت: به این دلیل امام در پیام حجشان فرمودند ای نشستگان در مقابل خانه خدا به ایستادگان در مقابل دشمنان خدا دعا کنید.

سردار سلیمانی اظهار داشت: این قله‌ها بودند و این است که اطمینان می‌دهد؛ از راه جنگ و حق و حقیقت آمد پیشم، اورکت روی دوشش بود، یکی از مشخصه‌های جنگ اخلاص در همه چیز، اخلاص در بیان و عمل و فکر بود؛ آمد پیشم اورکتش روی دوشش بود و جوراب پایش نبود، نگاه کردم خندید و من این خنده در ذهنم باقی مانده، گفت می دانم چرا نگاه کردی از اینکه اورکتم روی شانه‌هایم هست و جوراب پایم نیست من داشتم نماز می‌خواندم و گفتند شما کارم دارید.

وی با بیان اینکه رزمندگان عارف به معنای حقیقی و عابد به معنای حقیقی بودند گفت: این خصیصه مهم جنگ بود، خصیصه دیگرشان این بود که در سطوح جنگ هیچگونه احساسی و توقعی از پاداشی نداشتند.

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه افتخار جنگ ما این است که رتبه‌ای نبود گفت: این پارچه‌های روی دوش من نبود، کلمه سردار و سرهنگ نبود، کلمه رایج کلمه برادر بود؛ یک وقتی در پایان جنگ کسی فکر نمی‌کرد حقوق فرمانده سپاه 2 هزار و 500 تومان است و حقوق رزمنده عادی هم 2 هزار و 500 تومان است

وی با بیان اینکه این زیبایی‌ها جنگ ما را به اینجا رساند گفت: در والفجر 8 شنیدم بچه‌ فرماندهی از فرماندهان در اثر تصادف کشته شده، او را خواستم به او گفتم فلانی این جنگ طولانی است، فکر کردم به او نگویم پسرم کشته شده است، گفتم این عملیات تو برو جانشینت را بگذارد وقتی خندید و به من می‌دانی به من چه می‌گویی آیا به خاطر پسرم می‌گویی او امانت بود.

سردار سلیمانی اظهار داشت: یک سال در روز پاسدار در اجتماع پاسداران بودند و گفتم بیایم و پاسدار نمونه را انتخاب کنم، وقتی رسیدم به اسم آن پاسدار نمونه در جنگ، خطای بزرگی کردم وقتی به اسم رسیدم و گفتم فلانی آن شخص بسیار گریست و گفت تو به من ظلم کردی؛ این فرهنگ ناجی و نجات دهنده است، این فرهنگ هست که به یک ملت بقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه این فرهنگ است که این شهیدان را سربلند نگه می‌دارد گفت: در سختی‌ها مطیع‌ترین بودند، در اوج سختی‌ها مطیع‌ترین بودند.

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه این جنگ گنج است گفت: باید از آن حراست کرد و به این دلیل برجسته‌ترین شخص نظام ولی فقیه ما همیشه این آثار جنگ و چپیه را دور گردنش در جلسات رسمی و غیر رسمی و در مقابل رؤسای جمهور کشورها حائل جسمش می‌کند؛ چطور ما یک پارچه ای را به حرم ائمه متبرک می‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت درک جبهه توسط جامعه گفت: به این دلیل است که این کنگره‌ها و یادواره‌ها مهم است و این‌ها باید در همه مساجد و روستاها امتداد داشته باشد و به این دلیل خدا به این خون‌ها برکت داد.

سردار سلیمانی در پایان اظهار داشت: من معذورم از بیان اینکه بگویم نتایج خون شهدا امروز در عالم اسلامی چه شده است، من خوف دارم از سوء استفاده‌ها وگر نه تصاویر زیادی وجود دارد که جای داشت برای التیام دل این مادرها نشان داده شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان