اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1395 - 13:29   |   کد مطلب: 17732
همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در همدان برگزار می‌شود رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان از برگزاری همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خبر داد

به گزارش صبح الوند، محمد شاهرخی  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان ملل حقوق 8گانه شامل پایه سلامت و ایمنی، اطلاع‌رسانی صحیح، برخورداری از بازار رقابت، برخورداری از آموزش، محیط زیست سالم، برخورداری از تشکل و... را برای همه در نظر گرفته است.

 

وی هدف از تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را ساماندهی مشارکت‌های مردمی برای ساماندهی حقوق مصرف‌کنندگان دانست.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان با بیان اینکه این انجمن در مهرماه سال گذشته تشکیل شد، بیان کرد: در این بخش باید رعایت حقوق مصرف‌کننده کالا و خدمات از حیث کمیت و کیفیت مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از سال 80 در کشور برگزار می‌شود، افزود: اسفند ماه سال گذشته این همایش برای پانزدهمین سال در تهران برگزار شد و به تناسب باید در استان‌ها نیز برگزار شود.

شاهرخی با بیان اینکه امسال دومین همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در استان همدان برگزار می‌شود، افزود: این همایش با حضور مقام عالی وزارت اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

این مسئول بیان کرد: برگزاری این همایش تمام فرصت‌های مورد نیاز را برای بنگاه‌های اقتصادی در بخش تولید، توزیع و خدمات فراهم می‌کند تا وضعیت خود را رصد کرده و بدانند چه مسیری را طی می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان افزایش انگیزه، افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاهای واحدهای تولیدی و خدمات‌دهندگان، تلاش برای تشویق به استفاده از کالا، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان، ارائه خدمات در ارزیابی شرکت‌ها را از دیگر اهداف برگزاری همایش برشمرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‎ها براساس شاخص‌ها رتبه‌بندی شده و موفق به دریافت گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‎کنندگان می‎شوند، تأکید کرد: شرکت‌ها در مراحل ارزیابی در چهار مولفه قیمت، کیفیت، خدمات فروش و رضایتمندی مشتریان ارزیابی می‌شوند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه ارزیابی شرکت‌ها به وسیله کمیته فنی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، استاندارد و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام می‌شود، افزود: در این همایش به شرکت‌های برتر لوح و تندیس اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای ثبت نام شرکت‌ها برای حضور در همایش وجود ندارد، ادامه داد: شرکت‌هایی که براساس مولفه‌ها حداقل 75 امتیاز کسب کنند مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان با اشاره به اینکه این انجمن در کشور و استان همدان نوپا است، افزود: بازوی اجرایی انجمن نیز تعزیرات حکومتی است.

وی با اشاره به اینکه انجمن، پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد که سپس پرونده‌ها باید به تعزیرات حکومتی ارجاع شوند، افزود: اگر انجمن‎ها بخواهند از حقوق مصرف‌کنندگان دفاع کنند باید در برابر واحدهای صنفی قرار گیرند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه استان همدان دومین استان کشور است که با تعزیرات حکومتی به توافق رسیده که شکایات را بررسی کند، افزود: تشکیل پرونده با انجمن و رسیدگی با تعزیرات حکومتی است.

وی ایجاد سامانه رسیدگی به شکایات را یکی از اقدامات انجام شده در مدت تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در استان همدان دانست و افزود: همدان دومین استانی است که این سامانه را در سال 95 راه‌اندازی کرده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان با اشاره به اینکه امید داریم با توجه به فرهنگسازی‌های انجام شده در آینده بتوانیم گام‌های موثری در رابطه با حقوق مصرف‌کنندگان برداریم، بیان کرد: در استان همدان 10 درصد مردم هم از وجود انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اطلاع ندارند که این مهم نیاز به فرهنگسازی دارد.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در همه شهرستان‌های استان نیز تشکیل شده است، ادامه داد: همایش برندهای برتر غرب کشور در اواخر سال جاری و همایش تقدیر از واحدهای صنفی بدون تخلف نیز در دی ماه برگزار خواهد شد.

شاهرخی افزود: انجمن‌های حقوق حمایت از مصرف‌کنندگان در تمام کمیسیون‌ها و کارگروه‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید حضور و حق رأی داشته باشد اما با وجود پیگیری‎های انجام شده، هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه تمام مردم استان مصرف‌کننده هستند و بازوی اجرایی موثری برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواهند بود، ادامه داد: مکاتباتی در خصوص حضور انجمن در شورای اداری، شورای آرد و نان، کمیسیون خدمات سفر و... داشتیم اما به نتیجه نرسیده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان در خصوص کیفیت و قیمت نان بیان کرد: سیاست‎های دولت بر این است که اواخر امسال قیمت نان آزاد شود و با آزادسازی قیمت نان احتمال افزایش کیفیت نان وجود دارد.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان