اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. فروردين 1395 - 22:27   |   کد مطلب: 17650
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:
برداشت گیاهان خوراکی از مراتع منعی ندارد
معاون فنی منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: برداشت گیاهان خوراکی از مراتع منعی ندارد.

به گزارش صبح الوند، عیسی بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: برداشت گیاهان دارویی و غده‌ای از نظر قانونی ممنوعیت داشته و در صورت مشاهده توسط یگان حفاظتی برخورد می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به بارش‌های خوبی که رخ داده است وضعیت مراتع مطلوب ارزیابی می‌شود و برهمین اساس برداشت گیاهان خوراکی از جمله قازیاغی، شنگ و کنگر منعی ندارد چرا که این گیاهان از سطح مرانه برداشت نمی‌شوند و بیشتر از زمین‌های زراعی برداشت می‌شود.

 

وی با اشاره به کشت موسیر با مشارکت مردم از دوسال گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: برداشت گیاهان دارویی مانند موسیر از سطح مراتع ممنوع بوده چرا که باعث از بین رفتن و انقراض گیاه می‌شود که در راستای جلوگیری از انقراض این‌گونه گیاهی در سطح 40 هکتار از مزارع شهرستان‌های نهاوند و همدان به ‍‌صورت آبی و دیم کشت شده است.

وی تصریح کرد: همچنین گیاهان دارویی از جمله رازیانه و سیر نیز توسط سازمان جهادکشاورزی استان کشت می‌شود.

بختیاری یادآور شد: به متقاضیانی که زمین آنها استعداد کشت گیاهان دارویی موسیر و گل گاوزبان داشته باشد، تسهیلاتی داده می‌شود به‌طوریکه برای کشت موسیر به ازای هر هکتار 6 میلیون تسهیلات پرداخت خواهد شد.

معاون فنی منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: در سال‌جاری 3 هزار نشاء توسط منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان تولید شده است که برای نخستین‌بار در یک هکتار از اراضی حوزه جامع فارسبان کشت می‌شود.

وی تاکید کرد: هرساله سیاست‌های اجرایی،حفاظت و احیاء گیاهان دارویی ابلاغ شده و اقلام مجاز و غیرمجاز در آن تعریف می‌شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان