اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. فروردين 1395 - 16:07   |   کد مطلب: 17539
جلسه ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی شهرستان همدان با حضور رییس جهاد کشاورزی شهرستان همدان و معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار همدان و نهادهای مرتبط در سالن جلسات فرمانداری همدان تشکیل شد.

به گزارش صبح الوند، سیامک حاج علی اکبری در جلسه ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه همدان از پنجم فرودین ماه با سرما مواجه شد، گفت: این امر موجب شد سطح قابل توجهی از باغات شهرستان همدان خسارت ببیند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: این تغییرات دمایی سبب شد که 1400 هکتار از باغات شهرستان به میزان 30 تا 50 در صد دچار خسارت ناشی ازسرمازدگی  بشوند.

وی گفت: در بخش باغات 20 تا 30درصد در درختان گردو و بادام و 50 درصد در درختان زردآلو خسارت دیدیم.

حاج علی اکبری اظهار کرد: در بخش زراعت و غلات 10 درصد در گندم و جو خسارت داشتیم که چون بیشتر متوجه برگهابی کناری بود این امر قابل برگشت است.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان همدان  به خسارت 26درصدی به زنبورداران به علت گرمای اسفندماه و سرمای فروردین ماه اشاره کرد و گفت: تعداد 4500 تا از 17 هزار کندوی زنبور عسل آسیب دیدند.

وی به عوامل دیگر ایجاد این خسارت اشاره کرد و گفت: زنبوردارانی که بالای 100 کندوی عسل دارند به مناطق گرمسیر مهاجرت می کنند که این امر برای زنبوردارانی  که کمتر از این تعداد کندو دارند اقتصادی نیست و این امر اتفاق هر ساله ای است.

 

مبارزه با سن مادراز برنامه های ما است

در ادامه رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی شهرستان با بیان اینکه کشاورزان باید به استفاده از ارقام مناسب ترغیب شوند گفت: ضدعفونی بذور، رعایت تناوب کشت به موقع و آبیاری به موقع به ما در تهیه محصول مناسب کمک زیادی می کند.

داوود تقی ای با اشاره به مبارزه با سن غلات گفت:  کنترل و مبارزه با عوامل خسارتزا در طول سال ادامه دارد و زمان مبارزه با سن غلات از اوایل فروردین ماه شروع می شود و  21 اکیپ آماده فعالیت هستند، که 18 اکیپ در بخشهای تولید و 13 اکیپ در تعاونی های تولید هستند.

وی افزود: امسال عمده فعالیتهای ما مبارزه با سن مادر در در اراضی آلوده است و شرایط آب و هوایی برای مبارزه با این سن باید متناسب باشد و کلا اماکن زمستان گذرانی سن کاملا تخلیه شده است.

 

تدارک 85 درصد یارانه بلاعوض برای توسعه آبیاری مکانیزاسیون

درادامه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: برای ارتقاء بهره وری آب و صرفه جویی در مصرف آب 85 درصد یارانه بلاعوض برای توسعه مکانیزاسیون آبیاری تدارک دیده شده است.

جواد رشیدی گفت: امسال تاکیدات از آبیاری تحت فشار به آبیاری قطره ای تغییر یافته و تسهیلات به آبیاری قطره ای تعلق می گیرد.

وی  افزود: تعداد ۲۱۸ کشاورز از سال قبل برای تجهیز زمین های خود به آبیاری تحت فشار ثبت نام کرده اند که در سال گذشته تسهیلات آماده نشد و امسال با تغییر آبیاری تحت فشار به آبیاری قطره ای این تعداد با مشکل مواجه شدند و الان زمینهای انان آماده آبیاری قطرهع ای نیست.

 

گندم‌های عرضه‌شده به مراکز خرید در همدان شناسنامه‌دار می‌شوند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان تصریح کرد: این تعداد پرونده از سهمیه برق محروم ماندند و چنانچه قانون اجازه می دهد از شرکت برق می خواهیم که مشکل برق آن ها را حل کند.

رشیدی در ادامه با بیان این موضوع که خرید تضمینی گندم در خوزستان آغاز شده است، بیان کرد: خرید تضمینی گندم در همدان نیز در چند ماه آینده آغاز می شود.

وی دراین زمینه اظهار کرد: امسال گندم های عرضه شده به مراکز خرید حالت شناسنامه دار هستند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان، درادامه به حفظ قنوات و آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: قنوات و آبهای سطحی ما نیاز به مدیریت هر ساله دارند که با این روند که بودجه آخر سال می آید کارایی کار به زیر 50 درصد می رسد.

در ادامه مدیر امور گلخانه‌های شهرستان همدان با اشاره به اینکه سطح گلخانه های شهرستان همدان 28 هکتار است گفت: 17.5 هکتار از گلخانه‌های همدان در خارج از مجتمع‌ها بوده و 10.5 هکتار در داخل مجتمع‌ها ایجاد شده‌اند،

عبدالرضا ساروی گفت: خوشبختانه در حال حاضر ایجاد گلخانه‌های شهرستان همدان برای 344 نفر اشتغالزایی همراه داشته است که با توسعه سطح گلخانه‌ها این تعداد افزایش می‌یابد.

وی از افتتاح نخستین گلخانه‌ شیشه‌ای مکانیزه ایران در همدان خبر داد و گفت: برای اجرای این گلخانه ۲۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر امور گلخانه‌های شهرستان همدان با اعلام اینکه طرح گلخانه شیشه‌ای مکانیزه گل رز به مساحت 6 هکتار سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر به اتمام رسیده است، گفت: این گلخانه به عنوان نخستین گلخانه‌ شیشه‌ای مکانیزه در ایران محسوب می‌شود که برای اجرای آن 24 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

ساروی تصریح کرد: این امر اشتغال 120 نفر را به صورت مستقیم ایجاد می کند و کار نصب این گلخانه شیشه‌ای از ابتدای خرداد ماه آغاز می‌شود و هم‌اکنون اقدامات مربوط به دیوارکشی در جال اجراست.

درادامه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان، به اعلام اینکه شهرستان همدان 130 هکتار گلخانه را به خوبی می تواند پاسخگو باشد گفت: گلخانه های شهرستان همدان مورد استقبال کشورهایی همچون روسیه قرار گرفته است.

وی به بیان مشکلات در روند صدور مجوز گلخانه ها پرداخت و گفت: عواملی همچون مشایی بودن سند گلخانه ها، مدارک زیادی که بانک کشاورزی می خواهد از جمله انان است.

رشیدی عنوان داشت: تسهیلات کشت گلخانه ای به شرکت احداث کننده پرداخت می شود و بر همین مبنا پیگیر هستیم که شرکت های تولید گلخانه ای، بومی شهرستان همدان باشند چراکه در اینصورت مشکل مدیریت ساخت وجود نخواهد داشت.

 

رشد 25 درصدی بارش در همدان

درادامه معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار همدان گفت: خوشبختانه امسال توزیع کود به خوبی صورت گرفته است و بحث مبارزه با سن مادر بسیار اهمیت دارد.

حسین افشاری به میزان بارش های در چندر وز اخیر اشاره کرد و گفت: دیروز سد آب اکباتان به 19 میلیون متر مکعب رسید و ما در میزان بارش 25 درصد رشد داشته ایم.

وی با بیان اینکه امسال دربحث اشتغال روستایی برنامه های منسجمی صورت گرفته است گفت: برای حل معضل اشتغال اولویت اول کارگا های کوچک و متوسط هستند که کشاورزی هم شامل آنان می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان