اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. آبان 1394 - 12:31   |   کد مطلب: 14788
نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم عنوان کرد: تفاوت عهدنامه الجزایر و برجام زیاد است، چرا که برجام در شرایطی بسته شد که آمریکا شدیدا به مذاکرات نیاز داشت، و جمهوری اسلامی ایران نیاز مند نبود، ولی در بحث عهدنامه الجزایر وضعیت به گونه ای دیگر بود.
بدعهدی آمریکا بارها به اثبات رسیده است

به گزارش صبح الوند به نقل از صاحب نیوز، عهدنامه ۱۹۸۱ الجزایر یکی از صدها بدعهدی امریکا در برابر ملت ایران و به نوعی دلیلی بر عدم اعتماد ملت ایران به امریکا ااست. بعد از تسخیر سفارت آمریکا در تهران به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، ایالات متحده آمریکا اقدام به قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران نمود و اموال و دارایی‌های ایران را بلوکه کرد، همچنین همه محموله‌های تسلیحاتی خریداری شده توسط ایران که بهای آنها نیز پرداخت شده بود و هنوز در آمریکا بودند را به ایران تحویل نداد.

در مرحله بعد ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت مستقیماً وارد عمل شود و گروگان‌ها را آزاد نماید. اما با شکست عملیات پنجه عقاب این طرح نیز بی‌نتیجه ماند و آمریکا مجبور شد به توافقی سیاسی تن دهد که قرارداد الجزایر نام گرفت.

چند ماه بعد از افتتاح مجلس شورای اسلامی در خرداد ۱۳۵۹ طی نامه‌ای از سوی امام خمینی تصمیم‌گیری پیرامون گروگان‌های آمریکایی به مجلس شورای اسلامی سپرده شد،. دولت پروسه اجرایی رسیدن به یک توافقنامه با ایالات متحده آمریکا را برعهده داشت، با توجه به قطع رابطه سیاسی بین دو کشور از سوی آمریکا، دولت الجزایر به عنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران واسطه رسیدن به تفاهم نهایی بود.

به موجب بیانیه‌های الجزایر طرفین متعهد گردیدند که:ایران گروگان‌های آمریکایی را آزاد کند.، آمریکا در امور داخلی ایران (چه از لحاظ سیاسی و چه نظامی) مداخله ننماید.، آمریکا مجازات‌های تجاری و اقتصادی را لغو و دارایی‌های مسدود شدهٔ ایران را آزاد کند.، هر دو کشور متعهد شوند که تا زمان انعقاد کامل بیانیه‌ها از رسیدگی به دعاوی اتباع و دولت‌ها علیه یک‌دیگر، خودداری کنند و آن‌ها را به داوری مرضی‌الطرفین (اختصاصاً دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا) ارجاع دهند.، آمریکا می‌بایست اطمینان دهد که هر گونه تصمیمات دادگاه ایالتی در رابطه با انتقال هر گونه دارایی حکومت پیشین، مستقل از اصل مصونیت پادشاه اجرا خواهد کرد.، قروض ایران به نهادهای آمریکایی پرداخت شود.

گفتنی است حجت الاسلام سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم شورای اسلامی در آن زمان نیز جز نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بود و سخنان وی در رابطه با بدعهدی آمریکا و عدم اجرای تعهدات از سوی امریکا طبق عهدنانه الجزایر شنیدنی است.

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی در توضیح اینکه آیا امکان تکرار بدعهدی امریکا در برجام چون عهدنامه الجزایر است، اظهار کرد: آمریکای پیش از انقلاب اسلامی با آمریکای ۳۶ سال پس از انقلاب اسلامی بسیار تفاوت کرده است.

وی بیان کرد: آمریکا از اسلام سیلی محکمی خورده است و ابرقدرتی آمریکا در طول ۳۶ سال گذشته از دست رفته است، آمریکا یک زمانی حرف اول را می زد ولی امروز بدون ملاحضه جمهوری اسلامی ایران در معادلات آسیای غربی و صحنه بین المللی نمی تواند حرکتی داشته باشد، نمونه آن سوریه، عراق، فلسطین و لبنان و جریانت داخلی در آنها است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم عنوان کرد: تفاوت عهدنامه الجزایر و برجام زیاد است، چرا که برجام در شرایطی بسته شد که آمریکا شدیدا به مذاکرات نیاز داشت، و جمهوری اسلامی ایران نیاز مند نبود، ولی در بحث عهدنامه الجزایر وضعیت به گونه ای دیگر بود.

سالک اذعان کرد: گسترش اسلام در جهان، قدرت بازدارندگیب جمهوری اسلامی در منطقه و جهان، رسیدن به قله های علمی و انرژی هسته ای از جمله دلایلی است که آمریکا را مجبور به انجام مذاکرات در برجام بود.

وی تاکید کرد: شرایط امروز بسیار با سال ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی تفاوت دارد، امروز آمریکا در هرکشور منطقه که پا می گذارد جای پای حضور ایران را مشاهده می کند، امروز جهان به سمت مذهبی شدن پیش می رود و با زمان بسته شدن عهدنامه الجزایر تفاوت دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اذعان کرد: قرن ۲۱ گرایش جهان به سمت دین و دیانت است و دیگر قرن رفتارهای قلدرمآبانه نیست،به همین دلیل هم شاهدیم که کشورهای غربی به سمت و سوی فرقه سازی رفته اند و تبلیغ می کنند.

وی در پایان گفت: توجه به فرمایشات رهبری که طی نامه ای فصل اخطاب پیرامون برجام گفتند توسط دولت موجب می شود که در برجام پیروز شویم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان