اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. شهريور 1394 - 14:42   |   کد مطلب: 13869
مصرف آب بدون پرداخت آب‌بها روایت داستان این روزهای شهرک خدماتی سفال لاله‌جین است که با وجود قطعی انشعاب آنها در چندین نوبت صدای اعتراض آب و فاضلاب درآمده است.
آب‎دزدی شهرک سفال لالجین/ مصرف آب شهری بدون پرداخت آب‌بها

به گزارش صبح الوند به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، وضعیت بحرانی آب این روزها دیگر به اوج خود رسیده و با خشک شدن بسیاری از چاه‌ها در شهرها و روستاها این مسئله به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است.

صرفه‌جویی در همه بخش‌ها به امی حیاتی تبدیل شده است به طوری که اگر بخشی، صرفه‌جویی را پیشه نکند، مسلماً سایر بخش‌ها نیز از این طریق ضرر خواهند کرد.

تمام بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی باید نسبت به مدیریت مصرف و صرفه‌جویی توجه ویژه داشته باشند که در میان بخش‌های صنعتی و کشاروزی در اولویت قرار دارند.

شرکت آب و فاضلاب که توزیع آب در شهرها را بر عهده دارد، با توجه به وضعیت کنونی آب؛ کار سختی را در پیش دارد به همین دلیل برای خدمات‎رسانی بهتر، همه مشترکان در بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی باید ضمن صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف این شرکت را در ارائه خدمت یاری کنند.

مشکلاتی در زمینه عدم همراهی در راستای استفاده بهینه از آب، این روزها شرکت آب و فاضلاب استان را بر آن داشته زبان به گلایه باز کند و ضمن مشکلات توزیع آب از بدهی و مصرف بی‌رویه برخی واحدهای تولیدی پرده بردارد!

شهرک صنعتی سفال که اکنون تبدیل به کارخانه تولید سرامیک شده است، از شرکت آب و فاضلاب 30 واحد آب خریداری کرده اما متأسفانه 270 واحد آب استفاده می‌کند.

همچنین این واحدها یک سالی است آب‌بهای خود را که حدود 60 میلیون تومان است پرداخت نکرده‌‎اند؛ شنیده‌ها حاکی از این است که این مشترکان برای فضای سبز و ساخت و ساز نیز از آب شرب استفاده می‌کنند که طبق قانون باید آب غیر مجاز قطع شود.

انشعاب این واحدهای تولیدی چندین بار قطع شده اما هر بار به دلایلی وصل شده با وجود اینکه آب‌بهایی نیز پرداخت نشده است.

*شهرک سفال لاله‌جین دارای یک فقره انشعاب آب است

مدیر آب و فاضلاب شهرستان بهار در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب بر اساس نیاز شهرک و کمک به رونق و توسعه صنعت در استان و خارج از وظیفه اصلی خاصه لالجین اقدام به فروش انشعاب آب با ظرفیت معین کرده است.

حمید انصاری بیان کرد: شهرک صنعتی لالجین که به قصد توسعه صنعتی و تولید سفال و با نام (شهرک سفال) تأسیس شد که اکنون به  شهرک تولید سرامیک تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این شهرک دارای یک فقره انشعاب آب است، خاطرنشان کرد: این شرکت برای رونق و سرعت بخشیدن به حرکت چرخ صنعت در بخش لالجین اقدام کرده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان بهار با اشاره به بند 6-34-4 آیین‌نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‌های آب و فاضلاب و مستند به بند «ط» تبصره 6 قانون بودجه سال 85 بیان کرد: میزان حداکثر آب مصرفی مشترک باید بر اساس الگوی مصرف و معقول باشد.

وی اضافه کرد: در مواردی که شرکت تشخیص دهد مشترکی رعایت صرفه‌جویی را نمی‌کند، اخطاری برای مشترک ارسال می‎شود که در صورت بی‌توجهی نسبت به قطع انشعاب اقدام خواهد شد.

انصاری ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، این شرکت بیش از چند برابر ظرفیت تعریف شده آب مصرف می‌کند که در مقایسه با مصرف آب در سال گذشته بیش از 40 درصد رشد مصرف داشته است.

*هیچ یک از واحدهای شهرک سفال رعایت مصرف بهینه را ندارند

وی یادآور شد: پس از پیگیری‌های فراوان و جلسات متعدد موفق به دریافت برنامه زمان‌بندی منظمی به منظور پرداخت صورت حساب‌های آب‌بها توسط مشترک مورد نظر نشده‌ایم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان بهار با بیان اینکه چندین نوبت با تقسیط آب‌بها و دریافت چک مدت‌دار باز هم چک‌های دریافتی این مشترک بلا وصول شده است، بیان کرد: متاسفانه با وجود تذکر فراوان هیچ یک از واحد‌ها رعایت الگوی مصرف را نکرده و اشکال در تأسیسات و آبیاری فضای سبز با آب شرب باعث افزایش مصرف شده است.

وی با ابراز تأسف از بدهی 60 میلیونی این شهرک به شرکت آب و فاضلاب آن هم نه از 250 کارگاه بلکه از 270 کارگاه و کارخانه؛ خاطرنشان کرد: مبلغ 60 میلیون تومان برای یک سال 270 کارگاه ماهانه 18 هزار و 500 تومان به ازای هر کارگاه می‌شود.

انصاری یادآور شد: اگر کارگاه و کارخانه‌ای توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد، چگونه می‌تواند همه هزینه‌ها اعم از میانگین حقوق 24 نفر در ماه را پرداخت کند.

*شرکت شهرک‌ها مشکل این شهرک را حل کند

فرماندار شهرستان بهار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: طبق توافقی که با شرکت شهرک‌های صنعتی داشتیم مقرر شد شرکت شهرک‌ها ضمن ارائه آمار و اطلاعاتی در رفع مشکل این شرکت را نیز کمک کند.

محسن مرادی‌پناه بیان کرد: همچنین مقرر شد تا به واحدهای مستقر در شهرک سفال انشعاب آب داده شود.

وی در خصوص اینکه گفته شده شرکت سفال لاله‌جین زیر نظر شرکت شهرک‌ها نیست، بیان کرد: شهرک سفال زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی است و مصوبه دولتی دارد.

*شرکت خدماتی شهرک صنعتی لالجین این مسئله را مدیریت کند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با تأکید بر اینکه موضوع شهرک سفال در حال پیگیری است، افزود: شرکت خدماتی شهرک صنعتی لالجین باید این مسئله را مدیریت کند.

کامران گردان بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی مسئول اجرای این موارد نیست و تنها یک عامل نظارتی است.

وی خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی که به شرکت‌های خدماتی واگذار شده و هیئت مدیره برای آن‌ها تعیین می‌شود، خودگردان شده و این امور به خود اعضای شهرک واگذار شده است.

در ادامه برای اطلاع از چندوچون این مسئله به دنبال گفت‌وگو با  مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سفال لاله‌جین بودیم که با وجود تماس‌های مکرر موفق به برقراری این ارتباط نشدیم.

بر این اساس اگر پس از انتشار این گزارش تمایلی برای صحبت داشته باشند، خبرگزاری فارس مطالب وی را نیز منتشر خواهد کرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان