اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. مرداد 1394 - 0:28   |   کد مطلب: 13480
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از پول هایی که آزاد می شود 40 میلیارد دلار متعلق به صندوق توسعه ملی است 6 میلیارد دلار برای دولت و 23 میلیارد دلار سهم بانک مرکزی است.
دولت یازدهم باید در تیم اقتصادی خود بازنگری کند/ از پول های بلوکه شده فقط ۶ میلیارد دلار سهم دولت است

به گزارش صبح الوند به نقل از صبح توس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شب گذشته در کارگروه اقتصادی نشست سالانه بسیج اساتید کشور که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که اسفند ماه سال ۹۲ ابلاغ شد رهبر معظم انقلاب فرمودند این سیاست‌ها فقط منحصر به زمان تحریم نیست و برداشت من این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال ارائه یک الگوی جدید اقتصادی است.

وی ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب یک الگوی اقتصاد بومی نداشتیم تا اینکه در نشست راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقام معظم رهبری فرمودند که اکنون ظرفیت اجرای این الگو در کشور ما فراهم‌ آمده است و سپس موضوع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را عنوان کردند که مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام هم قرار گرفت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: اقتصاد مقاومتی راهبرد تدوین الگوی بومی را برای اقتصاد ایران با ما می دهد؛ البته برای اقتصاد مقاومتی تفسیرهای زیادی ارائه‌ شده است.
وی گفت: هدف غرب سلطفه بر اقتصاد جهان است و بیش از دو قرن نیز در این جهت تلاش کرده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هدف ازاقتصاد مقاومتی کاهش اتکا به خارج است، البته نه به معنای اقتصاد بسته بلکه به معنای استفاده از همه ظرفیت‌های ملت است که منبای پیشرفت انقلاب اسلامی بوده است.
وی بیان کرد: دشمن با سوء استفاده از نقاط ضعف موجود به ما فشار می آورد که باید این نقاط ضعف به قوت تبدیل شود وباید با برنامه ریزی دقیق نفت را از بودجه کنار بگذاریم که به نظر من در بودجه امسال هم می توانستیم این کار را عملی کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: طبق گفته های مسئولین ۸۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم و همچنین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار نیز ذخیره ارزی در اختیار مردم وجود دارد و ذخیره طلا مردم نیز در کشور ما بسیار زیاد است ، این ها سرمایه‌های نهفته کشور است و اگر به این سرمایه‌ها توجه شود و استفاده گیرد شاهد نیروی کار و کارافرینی افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: برای جهش اقتصادی ما باید از مصرف خودداری کرده و سرمایه گذاری را تشویق کنیم.
حجت الاسلام مصباحی مقدم عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی فقط در بیان گفته می‌شود اما موضوع اصلی عمل کردن به آن است که متاسفانه این عزم را در دولت وجود ندارد، در برنامه ششم توسعه دولت اصرار داشت که نرخ رشد اقتصادی کشور حدود ۵ درصد باشد که عملیاتی شود ولی مجمع تشخیص تصویب کرد تا پایان برنامه ششم توسعه باید دولت به ۸ درصد نرخ رشد اقتصادی دست پیدا کند اما رهبری برای ابلاغ آن را تبدیل به میانگین ۸ درصد کردند و بعد آن را ابلاغ کردند.
وی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات من، اگر ۸ درصد رشد اقتصادی نداشته باشیم توسعه پیدا نمی کنیم و باید این جهش اقتصادی در کشور صورت گیرد همانطور که در چین صورت گرفت و طبق برنامه در سال ۲۰۲۰ می‌تواند اقتصاد برتر جهان باشد اما این در حالی است که ایران نیز می‌تواند جزء ۱۰ کشوربرتر در رشد اقتصادی در جهان باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با شکل گیری دولت یازدهم شخصیت‌های اقتصادی وارد کار شدند که از ابتدا گفتم این نیروهای اقتصادی، اعتقادی به جهاد اقتصادی ندارند با اینکه در این دو سال از انصاف نگذریم تیم اقتصادی دولت عقلایی عمل کردند اما این موضوع بسیار کند دنبال شد.
وی خاطر نشان کرد: اگر دولت اعتقاد دارد کاهش تورم از ۱۵ درصد به پایین بخش سخت کار است به آنها می گوییم اگر نمی‌توانید کار کنید کار را رها کنید، به نظر من نرخ اقتصادی در این دو سال بسیار سریع‌تر از این باید رشد می کرد اما متاسفانه عزم جدی در دولت وجود نداشت و کاری از طرف دولت در بحث بنگاه‌های کوچک اقتصادی انجام نشد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: دولت پس از رفع تحریم‌ها می‌خواهد راه‌هایی برای دریافت دارایی‌ها و منابع پیدا کند و مقدار پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام می‌کند در صورتی‌که من از ارقام دقیق آن اطلاع دارم و دکتر سیف رئیس بانک مرکزی نیز رقم من را تصدیق کردند، از پول هایی که آزاد می شود ۴۰ میلیارد دلار متعلق به صندوق توسعه ملی است ۶ میلیارد دلار برای دولت و ۲۳ میلیارد دلار سهم بانک مرکزی است.
وی در پایان تأکید کرد: دولت باید در تیم اقتصادی خود بازنگری کند و شرایط جدید را در نظر بگیرد تا با شرکت‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری صورت گیرد و فناوری در جهت صادرات ۴۰ درصدی منتقل شود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان