اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. مرداد 1394 - 0:36   |   کد مطلب: 13428
طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم که هنگام معرفی توسط رئیس جمهور به مجلس رکود کسب رای اعتماد نمایندگان را شکسته بود؛ این روزها با چالش احتمال استیضاح مواجه شده است. سه کارته شدن مقدمه ای بود که حالا با رسیدن تعداد امضا کنندگان استیضاح به ۲۵ نفر تکمیل شده است. البته نمایندگان مخالف استیضاح طیب نیا هم استدلال های مختلفی برای دفاع از وی دارند.
مشکلات موروثی و ناهماهنگی سرداران اقتصادی دولت تدبیر

به گزارش صبح الوند به نقل از ائل؛ پس از آنکه طیب‌نیا در جلسه علنی ۱۸ مردادماه مجلس شورای اسلامی نتوانست نمایندگان را درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی و واردات کشور قانع کند، سومین کارت زرد خود را از بهارستان دریافت کرد.

امضای ۲۵ نماینده پای طرح استیضاح طیب نیا

اگرچه ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که طیب نیا علی رغم دریافت سه کارت زرد استیضاح نمی شود؛ اما علیرضا منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس از کلید خوردن فرآیند استیضاح وزیر اقتصاد پس از سه کارته شدن وی خبر داده و گفت: طرح استیضاح وزیر اقتصاد تقدیم هیئت رئیسه شده است.

وی با اشاره به  آئین‌نامه داخلی مجلس که امضای ۱۰ نماینده را حد نصاب در دستور کار قرار گرفتن استیضاح وزرا اعلام کرده است؛ تعداد امضا کنندگان طرح استیضاح طیب نیا را ۲۵ نفر اعلام کرد.

بررسی استیضاح طیب نیا در مجلس سرعت می گیرد

منادی افزود: از آنجا که وزیر اقتصاد تاکنون ۳ کارت‌ زرد از مجلس گرفته به نظر می‌رسد این طرح استیضاح با سرعت بیشتری در مجلس بررسی شود.

این در حالی است که تعداد زیادی از نمایندگان مخالف استیضاح طیب نیا هستند.

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت رئیسه مجلس در این خصوص گفت: به‌طور کلی برای عده‌ای شرایط بد اقتصادی امروز مبنای استیضاح قرار گرفته است.

وی که در کمیسیون عمران مجلس عضویت دارد؛ اظهار داشت: در چنین شرایطی استیضاح دکتر طیب‌نیا را صحیح نمی‌دانم.

گفتنی است طیب نیا نه تنها بالاترین رای اعتماد در بین وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را داشته است؛ بلکه رکوددار کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس از بدو انقلاب اسلامی است و سه کارته شدن و قرار گرفتن وی در آستانه استیضاح تعجب ها را برانگیخته است.

استدلال های موافقان و مخالفان استیضاح / مشکلات ارثی و سرداران اقتصادی ناهماهنگ

ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت، مشکلات معیشتی مردم و مسائل عدیده موجود در حیطه وظایف این وزارتخانه مهمترین دلایل مطروحه توسط استیضاح کنندگان و طراحان سوال برای کشاندن طیب نیا به خانه ملت است. اما مخالفان استیضاح وزیر اقتصاد معتقدند او وارث مشکلات گذشتگان است و اختیارات لازم را ندارد.

تجربه نشان داده است استیضاح هایی که نتواند اکثریتی بزرگ از نمایندگان را با خود همراه کند و نظر فراکسیون های اصلی مجلس را جلب کند اعلام وصول نمی شود و حتی در صورت اعلام وصول، همچون استیضاح وزیر آموزش و پرورش راه به جایی نمی برد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان