اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. مرداد 1394 - 0:20   |   کد مطلب: 12997
طی امضای یک تفاهمنامه کاری، ایران و ازبکستان برای گسترش فرهنگ بوعلی در دو کشور با هم همکاری می‌کنند.
ترویج فرهنگ بوعلی سینا با همکاری همدان و بخارا

به گزارش صبح الوند به نقل از خبرگزاری فارسن، در دیدار رئیس فرهنگستان طب سنتی کشور ازبکستان با رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا، یادداشت تفاهمنامه همکاری بین دو طرف امضا شد.

در این تفاهم‌نامه مقرر شده دو کشور بر اساس قوانین و مقررات خود در چارچوب‌های مختلفی از جمله تبادل اطلاعات، گروه‌های علمی و انجام تحقیقات مشترک با هم همکاری کنند.

همچنین در این تفاهم‌نامه عنوان شده تا همایش‌های کاری، دیدارهای دوجانبه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، همایش‌ها و سمینارهای بوعلی‌شناسی با همکاری بخارا و همدان تشکیل و برگزار شود.

با امضای این تفاهم‌نامه دو طرف موظف به چاپ و نشر میراث مکتوب و آثار مرتبط با اهداف مشترک هستند.

در کنار این تفاهم‌نامه، برنامه اجرایی آن نیز به امضای محمدی همرایف از ازبکستان و آیت‌الله طه‌محمدی از ایران رسید.

در برنامه اجرایی تفاهمنامه بنیاد علمی فرهنگی بوعلی ایران و فرهنگستان طب سنتی ازبکستان مقرر شده تا به زودی کتاب قانون بوعلی به زبان ازبکی و بر اساس نسخه تصحیح شده بنیاد بوعلی و با آرم این بنیاد و فرهنگستان ازبکستان چاپ و منتشر شود.

در بند دوم این تفاهم‌نامه اجرایی مقرر شد در دو سال آینده با همکاری طرفین همایش‌های بزرگداشت بوعلی سینا شامل شناخت و معرفی شخصیت و آثار این سینا به خصوص در حوزه طب سنتی در دو شهر همدان و بخارا برگزار شود.

بنیاد بوعلی سینا با همکاری فرهنگستان طب سنتی ازبکستان زندگینامه شیخ‌الرئیس را به زبان‌های فارسی، ازبکی، روسی و انگلیسی چاپ می‌کند.

در آخرین بند از این تفاهمنامه مقرر شد طی دو سال آینده نسبت به فراهم کردن شرایط و امکانات لازم برای ساخت و تولید فیلم مستند «از بخارا تا همدان» با ترجمه انگلیسی که به معرفی دقیق و عمیق زندگی بوعلی سینا می‌پردازد، اقدام شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان