اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. تير 1394 - 14:56   |   کد مطلب: 12673
استان خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است که اکنون با وجود خشکسالی تولیدات آن کاهش یافته است و ورود دلالان برای خرید این محصولات، عشایر را متضرر کرده اند.
پای دلالان به زندگی عشایر کشور هم باز شد!

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا اهمیت و جایگاه عشایر در حفظ امنیت و هویت ملی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و از دیرباز عشایر در مصون نگه‌داشتن کشور از تهدیدات داخلی و خارجی نقش بسزایی داشته‌اند.

 این اهمیت حتی بارها در سخنان مقام معظم رهبری تکرار شده است. به عنوان نمونه، ایشان در دیدار هزاران‌ نفر از مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی در 15 اردیبهشت‌ماه 1387 فرمودند: در کشور ما، عشایر مایه‌ی عزت و افتخارند. من در یک جمعی گفتم: بعضی از کشورها از اختلاف قومیت‌­ها در میان ملتشان، احساس بیم می‌کنند و می‌ترسند؛ ولی ما از عشایرمان احساس خرسندی و خوشبختی می‌کنیم. چرا؟ چون عشایر ما در هر نقطه‌ای که هستند - پاسدار ملیت، پاسدار دین، طرفدار روحانیون و علاقه‌مند به مبانی اسلامی و سنت‌­های بومی این کشور بوده‌اند. ملیت ما - که به فضل پروردگار با عنصر دین و اعتقاد به خدا آمیخته شده است - در همه‌ی دوران­‌ها و به کمک سنت­‌هایی که بیش از همه در میان اقوام و عشایر گوناگون نفوذ و رسوخ داشته، باقی مانده است.

در استان خراسان‌جنوبی بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران از عشایر کوچنده کشور 15 هزار و 676 خانوار معادل 81 هزار نفر و در قالب 58 طایفه مستقل جمعیت عشایر وجود دارد که این جمعیت بیش از 13.2 درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهد.

استان خراسان‌جنوبی از لحاظ جمعیت عشایری با دارا بودن 7 درصد عشایر کشور پس از استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.

اما مسوولان چه اقداماتی برای حل مشکلات این قشر کلیدی در جامعه انجام می‌دهند؟

ابراهیم ابراهیمی، مدیر کل امور عشایری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان،اظهار کرد: مرمت ایل‌راه‌ها و پروژه‌های آبرسانی به عشایر از جمله برنامه‌هایی است که همیشه برای عشایر در اولویت است.

وی افزود: از ابتدای سال 94 تا پایان خرداد سال‌جاری 28 هزار متر مکعب آب برای عشایر و همچنین دام‌های آن‌ها با هزینه کرد 208 میلیون تومان حمل شده است.

مدیر کل امور عشایری خراسان‌جنوبی به مرمت یک هزار کیلومتر ایل‌راه با اعتبار 100 میلیون تومان از ابتدای سال تا پایان خرداد نیز اشاره کرد.

ابراهیمی با بیان این‌که از ابتدای سال 9 هزار و 800 تن محصول توسط عشایر استان تولید شده است، گفت: از این میزان 9 هزار تن شیر و فرآورده های لبنی، 500 تن گوشت قرمز و  300 تن کرک، مو و پشم بوده است.

وی افزود: نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولیدات عشایر استان، 5 درصد کاهش یافته است که از جمله دلایل آن خشکسالی است.

مدیر کل امور عشایری خراسان‌جنوبی بیان کرد: همه دستگاه‌ها به نوبه خود موظف هستند که با توجه به حیطه کاری خود نسبت به حل مشکلات عشایر تلاش کنند.

ابراهیمی با بیان این‌که در همه شهرستان‌های استان تقریبا عشایر داریم، گفت: 80 درصد عشایر استان در شهرهای مرزی مانند نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه هستند.

بشیری‌زاده، فرماندار درمیان نیز در گفتگو با خاورستان، افزود: عشایر درمیان 17 هزار و 590 نفر و 2 هزار و 895 خانوار هستند.

وی بیان کرد: سوخت‌رسانی، تأمین علوفه و آبرسانی به عشایر از جمله اولویت‌های اساسی برای عشایر است.

فرماندار درمیان با تأکید بر اهمیت و جایگاه عشایر، گفت: همه دستگاه‌ها باید نسبت به حل مشکلات عشایر اهتمام ویژه داشته باشند.

وجه الله خدمتگزار، استاندار خراسان جنوبی نیز در بهمن‌ماه سال گذشته در دیدار با رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و مشکلات عشایر، گفت: عشایر قشری ارزشمند، صادق و مورد اعتماد هستند که نقش بسیار مهمی در تولیدات مورد نیاز شهرنشینان دارند.

وی ادامه داد: در سال جاری به دلیل خشکسالی‌های چندین سال اخیر عشایر خراسان‌جنوبی به شدت دچار مشکل شده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید حل مشکلات عشایر خراسان‌جنوبی مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد، تصریح کرد: اداره امور عشایر به تنهایی نمی‌تواند نسبت به حل مشکلات عشایر اقدامی انجام دهد که در این راستا باید سایر وزارتخانه‌ها نیز با این نهاد همکاری کنند.

وی ادامه داد: عشایر با حداقل هزینه بیشترین امنیت را برای ما ایجاد کرده‌اند که نیاز است دولت در خصوص حل مشکلات این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: خشکسالی‌ها در خراسان‌جنوبی باعث شده که عشایر این استان دام خود را با چک‌های طولانی مدت به دلالان بفرشند.

خدمتگزار افزود: باتوجه به وضعیت فعلی در روستاهای مرزی باید حداقل‌های معیشت برای مرزنشینان و روستاییان فراهم شود تا از مهاجرت آن‌ها به شهرها و ایجاد حاشینه‌نشینی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: باتوجه به ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان باید زمینه‌های ماندگاری و ثبات جمعیت در مناطق مرزی و روستایی این منطقه فراهم شود.

مسوول بسیج عشایری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان،گفت: وضعیت نامناسب بهداشتی از جمله مهم‌ترین مشکلات عشایر استان است.

عنایتی افزود: در نقاط بسیار زیادی اصلا خانه بهداشت وجود ندارد و یا بهورز آقا وجود دارد که خانم‌ها نمی‌توانند مراجعه داشته باشند.

وی تصریح کرد: وجود خشکسالی و مشکل کمبود آب هم برای انسان و هم برای دام نیز از مسائلی است که عشایر استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

مسوول بسیج عشایری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در بسیاری از نقاط کوچ، چشمه‌ها خشکیده است و برای حل این مسئله بسیج عشایر با همکاری برخی از نهادها برنامه‌هایی را دارد.

عنایتی خاطرنشان کرد: 450 محله روستایی و عشایری توسط بسیج سازندگی و عشایر آبرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های جمعیت عشایر تبدیل محصولات دامی، ارائه صنایع دستی و محصولات کشاورزی است.

مسوول بسیج عشایری خراسان‌جنوبی یادآورشد: مناطق عشایری ما از نظر وجود گیاهان دارویی مناطق غنی هستند اما متاسفانه دلالان این محصولات را به قیمت پایین خریداری می‌کنند و چیزی عاید عشایر نمی‌شود.

عنایتی خاطرنشان کرد: عشایر سالیانه 150 تن کرک، مو و پشم تولید می‌کنند، اما اگربپرسیم که این‌ محصولات چه می‌شوند تنها به خرید این محصولات توسط دلالان می‌رسیم.

وی به تولید بالای شیر توسط عشایر اشاره کرد و افزود: اگر صنایع تبدیلی در اختیار خانواده‌های عشایر قرار گیرد، تاثیر بسزایی در حل شدن برخی از مشکلات معیشتی آ‌ن‌ها خواهد داشت.

مسوول بسیج عشاری خراسان‌جنوبی با بیان این‌که در انتهای سال 93 و ابتدای سال 94 جلساتی را برای شناسایی مشکلات عشایر با استاندار و سایر مسوولان داشته ایم، گفت: مشکلات عشایر بیان شده است و برای حل آن‌ها نیز قول‌هایی داده شده است.

یکی دیگر از مشکلات عشایر استان را  مدیر کل دفترهماهنگی امور اقتصادی و بین الملل در سومین کارگروه توسعه سرمایه گذاری استان مطرح کرد.

ناصری گفت: متاسفانه اقلامی برای وادرات مرزی عشایر از افغانستان در نظر گرفته شده است که برای عشایر سودی ندارد و آنها نیز تمایلی به خرید آن اقلام ندارند و باید در این اقلام یک تغییراتی ایجاد شود.

وی در این کارگروه تصویب کرد: بررسی وارادات کالاهایی که در افغانستان تولید می شود و ما در استان تولید آن را نداشته و وارد کردن آنها به نفع ما است باید به استان وارد شود و در این خصوص سازمان های ذیربط باید لیستی آماده کنند.

همان طور که بارها توسط مسوولان بیان شده است، نمی‌توان اهمیت و نقش عشایر در جامعه را نادیده گرفت و همواره باید قدردان زحمات آن‌ها باشیم، اما عشایر استان همچنان با مشکلاتی نظیر کم‌آبی، کمبود علوفه، کمبود امکانات بهداشتی، گرانی علوفه و مناسب نبودن راه‌های تردد روبه رو هستند.

متأسفانه حتی محصولات این قشر زحمت‌کش از طریق واسطه‌ها به قیمت اندکی خریداری می‌شود که این مسئله نیز جای بسی تأمل دارد.

لازم است در خصوص حل مشکلات این قشر زحمت کش، مسوولان کمی بیشتر برای حل مشکلات این پاسبانان از مرزهای کشور و دلاوران تلاش داشته باشند و حل مشکلات آن‌ها به فراموشی سپرده نشود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان