به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در حالی که مذاکرات در آخرین لحظات وقت های اضافه خود قرار گرفته و از طرف دیگر تیم مذاکره کننده هسته ای تمام تلاش خود را برای رسیدن یه یک توافق پایدار انجام می دهد، برخی از نشریات داخلی با یک ذوق زدگی وصف ناشدنی به استقبال "فردای روز مذاکرات" رفته اند.
نشریه صدا که گرایشات آن از ابتدای انتشار مشخص بوده و چندین بار نیز با مطالب جنجال به راه انداخته است، دو حتی تذکراتی را هم از سوی هئیت نظارت بر مطبوعات در کارنامه خود دارد در شماره چهل و سوم خود در اقدامی عجیب تصویری از اوباما در میان میدان آزادی را بر روی جلد خود منتشر کرده است.
مطالب این نشریه در خصوص اوضاع ایران پس از مذاکرات به شکلی است که خواننده گمان می کند مخاطب اصلی این نشریه طرف غربی در مذاکرات، به ویژه آمریکا بوده است، چرا که در این شرایط حساس مذاکره به طرف های غربی القا می کند که مردم ایران نیازمند توافق بوده و از ارتباط با ایران بسیار شادمان و خوشحال هستند.
در جنگ هسته ای که هر یک از رفتارهای داخلی می تواند تأثیر مستقیمی بر روی نتیجه مذاکرات بگذارد، القای اوضاع بسیار خوب بعد از رسیدن به توافق از سوی رسانه هایی مانند هفته صدا نه تنها کمکی به تیم مذاکره کننده نکرده بلکه به طرف های غربی القا م یکند که مردم ایران آمادگی پذیرش هر نوع توافقی را دارند.
در همین راستا برخی از نشریات دیگر با تیتر های «ملت کار را تمام کرد» به استقبال توافقی که هنوز صورت نگرفته است می روند؛ به طوری که مخاطب در صورت نداشتن آگاهی نسبت به مکان چاپ این نشریات گمان می کند این نشریات در خارج از کشور و در قلب واشنگتن به چاپ رسیده و مخاطبان آنها هم افرادی در همان سرزمین هستند.
این نشریه نیز با چاپ عکسی از خوشحالی مردم فضا را به سمتی برده است که گویا ملت ایران سال هاست آرزوی ارتباط با آمریکا را داشته که به مدد مذاکرات به این آرزوی خود رسیده اند.
این روزها اکثر سیاستمداران کشور به این نتیجه رسیده اند که مشکلات داخلی و کلان کشور ارتباط کمی با نتیجه مذاکرات و برداشته شدن تحریم ها داشته و نباید مردم را به این موضوع دل خوش کرد.
در همین راستا مصطفی کواکبیان هم گفت: اگر توافقی صورت نگرفت، نباید احساس یاس و ناامیدی در مردم ایجاد شود به شکلی که جوری به مردم القا نشود که گویا با عدم توافق دنیا به آخر رسیده است.
وی همچنین گفت: مهمتر از همه این موارد مدیریت افکار عمومی در داخل کشور بوده است که باید سعی کنیم توقعات مردم را مدیریت کنیم که اگر مذاکرات انجام شد و به سر انجام رسید نباید سطح توقع مردم بالا رود که همه مشکلات حل میشود.
در دوران دفاع مقدس هم برخی از نشریات و احزاب داخلی کشور مانند گروهک نهضت آزادی با انتشار مطالبی مخاطب خود را آمریکا قرار داده و همواره موجب دلگرمی آمریکا به برخی از افراد در داخل کشور شده بودند.
پالس های خیانت آمیز نهضت آزادی درباره ادامه جنگ به خارج از کشور، منجر شد تا بعثی ها با این محاسبه اشتباه که درصورت حمله نظامی به شهرها و نقاط مسکونی، نارضایتی مردم شدت گرفته و ایران تحت فشار افکار عمومی و سلب حمایت های مردمی ناگزیر به صلح تحمیلی است، موشک باران مناطق شهری کشور را شدت بخشید.
باقیمانده های این گروهک این روزها در قالب نشریاتی که ذکر شد باعث می شوند تا اهرم فشار طرف های غربی در مذاکرات بر روی تیم مذاکره کننده بیشتر شده و امتیازات بیشتری برای رسیدن به یک توافق از دست ایران خارج شود.
دیدگاه شما