اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. تير 1394 - 10:45   |   کد مطلب: 12291
با وجود در گیری های ظاهری رژیم صهیونیستی با کشور های حاشیه خلیج فارس، دو طرف به صورت پنهانی و آن هم پشت در های بسته، از «روابط حسنه خصوصی » بهره می برند.
افشاگری یک جالب سایت آمریکایی/ رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب به صورت پنهانی متحد است

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تلکس دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال 2009 برای اولین بار نظری اجمالی به اتحاد روزافزون رژیم صهیونیستی ودولت های عربی شورای همکاری خلیج فارس انداخته و نوشت که اعراب خلیج به دلیل رابطه نزدیک اسرائیل با ایالات متحده، به نقش تأثیرگذار اسرائیل در منطقه معتقد بوده و شورای همکاری خلیج فارس اطمینان دارد که اسرائیل می تواند تأثیری خارق العاده بر منطقه داشته باشد.

 

دراین تلکس به نقل از یاکاو هدث، مقام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی آمده است:« زمانی که عملیات نظامی «سرب داغ» اسرائیل در نوار غزه بیش از 1400 کشته بر جای گذاشت، مقامات عربستان صعودی در نامه ای به ایالات متحده این عملیات را محکوم کرده و از آن به عنوان « تجاوز شدید» یاد کردند، اما در واقعیت اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس هدف مشترکی دارند و آن مقابله با افزایش تأثیر ایران در خاورمیانه است. درحالیکه که در ظاهرو در فضای عمومی دوطرف درگیر هستند در پشت درهای بسته از «روابط حسنه خصوصی» بهره می برند.

 

 

مرتضی حسن روزنامه نگار و مقاله نویس، در یادداشتی که در سایت «زدنت» ایالات متحده ارائه داده است با اعلام این مطلب افزوده است که با گذشت شش سال، نظر می رسد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال آماده شدن برای اعلام عمومی روابط صمیمانه خود با اسرائیل هستند.

حسن با اعلام اینکه الی لیک خبرنگار بلومبرگ گزارشی در مورد دیدار این هفته مقامات بلند پایه سابق اسرائیل وعربستان در واشنگتن ارائه داده است افزود:«این مقامات با تشکیل اتاق فکر در، گفتگوهایی در مورد اهداف استراتژیک مشترک به خصوص در مورد تسلط منطقه ای ایران بر منطقه داشته اند».

 

 

لیک گزارش داده است که دراین جلسه انواراشکی، مقام سابق عربستان صعودی، آشکارا خواهان تغییر رژیم درایران شد و دور گولد، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد، که زمانی منتقد سرسخت عربستان صعودی بود، درمورد کمک رسانی به این کشور در سال های اخیر صحبت کرد و از احتمال حل و فصل اختلافات باقی مانده میان این دو کشور خبر داده و اظهار داشت:« تعلل امروز ما در این مرحله به این معنی نیست که تمام اختلافات فی ما بین دوکشورحل شده است، اما ما امیدواریم که قادربه حل کامل این اختلافات در سال های پیش رو خواهیم بود».

 

 

مقاله نویس «زدنت» می افزاید که رابطه با اسرائیل برای مدت های مدیدی یک راه سوم برای کشور های عربی بوده است. پس ازروی کار آمدن رژیم صهیونیستی در سال 1948 و جابجایی صد ها نفر از پناهندگان فلسطینی ، سایر کشورهای خاورمیانه درراستای افکار عمومی بنیادی شده، نسبت به اسرائیل موضع خصومت را حفظ کرده اند. گرچه کشورهایی همچون مصر تحت دیکتاتوری نظامی در سرپیچی ازاحساسات مردمی، معاهدات صلح رسمی با اسرائیل داشته اند، اما اسرائیل برای اغلب کشور های حاشیه خلیج فارس در انزوا مانده است.

 

 

حسن می نویسد، در سال های اخیر پدیده دوگانه شورش عرب و نفوذ رو به رشد ایرانیان، رهبران شورای همکاری خلیج فارس را مجبور کرده است تا به اسرائیل نزدیکتر شوند. سال گذشته شاهزاده ترکی الفیصل گام بی سابقه ای را درجهت انتشار سرمقاله ای در روزنامه مهم رژیم صهیونیستی برداشت وخواستار برقراری صلح بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شد؛ وی همچنین خواهان ارائه راه حل برای درگیریهای بین اسرائیل و فلسطین شد. هرچند ایالات متحده تحت ریاست جمهوری اوباما در سالهای اخیر سیاست تنش زدایی با ایران را پیگیری کرده است، گزارشات حاکی ازهمکاری های امنیتی پنهان بین رژیم صهیونیستی و شورای همکاری خلیج فارس است. سایت خبری تحلیلی «میدل ایست آی» نیز به تازگی به صورت مستند وجود پروازهای منظم و سری بین ابوظبی و تلاویورا، با وجود ممنوعیت ظاهری ورود شهروندان رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی، بیان کرده است.

 

 

این مقاله نویس با معرفی کتاب «بعد از شیوخ»، فروپاشی در انتظارحکومت های خلیج فارس، نوشت که پروفسورکریس دیویدسون از دانشگاه دورهام در این کتاب اذعان داشته است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی تحولات منطقه ای و افزایش فشارهای خارجی به درخواست حمایت ازجانب اسرائیل ادامه خواهند داد، هر چند وی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را متشکل از« جمعیت ملی که ضد اسرائیل و طرفدار فلسطین هستند وصهیونیسم را موجب جریحه دار شدن احساسات جامعه می دانند» توصیف کرده است اما اسنادی در این کتاب آمده است کهنشان می دهدهمکاری های سیاسی و اقتصادی رهبران شورای همکاری خلیج فارس با همتایان خود در سالهای اخیرافزایش یافته است.

 

 

مرتضی حسن درادامه می نویسد: نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه که ممکن است احساسات ضداسرائیلی شایع در کشورهای حاشیه خلیج فارس تغییر کند.نظر سنجی اخیراز افکارعمومی عربستان که توسط دانشجویان دانشگاهی واقع در هرتزلیا انجام شده است، نشان داد که اقلیتی از مردم عربستان، رژیم صهیونیستی را به عنوان تهدیدی بزرگ برای کشور خود محسوب می کنند، درحالیکه ایران و برخی کشورهای مسلمان نوپا در اولویت اول نگرانی این کشور قرار دارد.الکس مینتز یکی از ناظرین این نظر سنجی گفته است:«فرض ما براین بود که می دانیم مردم ایران و غزه و عربستان صعودی چگونه می اندیشند اما حقیقت این است که نظر سنجی ما نشان داد هیچ کس فکر نمی کرد صعودی ها بگویند ایران بیش از رژیم صهیونیستی از عربستان صعودی می ترسد».

 

 

حسن می نویسد: با وجود این امر که دولت اوباما در ماه آینده در پی رسیدن به یک توافق هسته ای بحث برانگیز با ایران است، به نظر می رسد که متحدان سنتی آمریکا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ورژیم صهیونیستی، در مخالفت با این معامله به افزایش هماهنگی های استراتژیک خود ادامه خواهند داد.تصمیم اخیر مقامات بلند پایه سابق که نشان دهنده علاقمندی دو طرف برای ادامه همکاری های استراتژیک است نشانه ای ازقدرت این اتحاد رو به رشد است.  با توجه به اینکه این رابطه درمقابل پیشینه بحران اسرائیل- فلسطین در حال شکوفا شدن است ، به همان نسبت تسلط حزب سیاسی راست گرای رژیم صهیونیستی، به نظر می رسد که رهبران شورای همکاری خلیج فارس در پی موج انقلابی «بهار عربی » به دنبال قرار دادن منافع سیاسی  خود در رأس اصول مطرح عمومی در مورد ثبات در منطقه می باشند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان