اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. تير 1394 - 11:14   |   کد مطلب: 12216
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه افزود: توصیه ما این است که بقیه بازار ها مانند سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالا و ... سعی کنند با هماهنگی بیشتری در مسیر اقتصادی کشور عمل کرده تا اهداف مورد نظر سیاست های اقتصادی دولت محقق شود.
کاهش نرخ سود بانکی، راه حل مشکلات اقتصادی کشور نیست

به گزارش صبح الوند، غلام حسن تقی نتاج،‌ مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص شبهاتی که در مورد این بانک به وجود آمده است، اظهار داشت: همان طور که در رسانه ها و از جمله در برنامه پایش اعلام شد مجموعه بانک مهر اقتصاد از مجموعه هایی است که در مسیر اخذ مجوز می باشد و مراحل تکمیلی آن در حال نهایی شدن است.

وی با بر شمردن اهداف این بانک که از 22 سال پیش فعالیت خود را در زمینه بانک داری آغاز کرده است، گفت: یکی از مهمترین اهداف این بانک کمک به تأمین معیشت رزمندگان در سال های پس از جنگ تحمیلی بود که آن سال ها شرایط ویژه ای نیز داشت و متعاقباً به دلیل استقبال سایر اقشار جامعه به خدمات این مجموعه پولی، در عرصه های مختلف مورد بهره برداری اقتصادی میلیون ها نفر از مردم شریف ایران قرار گرفت.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد همچنین یادآور شد: در آن زمان با اخذ مجوز از مراکز و سازمان های ذیربط فعالیت این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد که در طی این 22 سال گذشته به دلیل نقاط قوتی که در انجام کارهای این مجموعه وجود داشت، بانک مهر اقتصاد مورد استقبال آحاد جامعه قرار گرفت.

نتاج با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه آحاد جامعه بسیجی هستند، این مجموعه و موسسه مالی و اعتباری خود را درگیر قشر خاصی نکرده و با همه اقشار مردم کار خود را آغاز کرد و هم اکنون نیز تداوم دارد.

وی ضمن بیان این موضوع که در طول سال های گذشته بیش از دوازده و نیم میلیون مشتری با این موسسه همکاری داشته اند، تصریح کرد: خدمات مختلفی به مشتریان اعم از سپرده گذاری، وام و تسهیلات و سایر خدمات بانکی به مشتریان ارائه شده است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه افزود: بانک مهر اقتصاد از جمله بانک هایی است که چون تنها در حوزه ریالی کار می کند، تا کنون تمام انرژی خود را برای خدمات پولی و مالی در داخل کشور متمرکز کرده است.

وی با تأکید بر اجرای سند اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: به جرأت می توانیم بگوییم مجموعه بانک مهر اقتصاد در طول این 22 سال که به مشتریان خدمت رسانی کرده است، کاملاً در خدمت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ملی بوده است.

نتاج با تأکید بر این موضوع که بانک مهر اقتصاد از سال 93 مجوز های لازم را داشته است، اذعان کرد: طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار باید  51 درصد سهام را به عموم واگذار کنیم و هنگامی که این میزان سهم واگذار شد، مجوز های بعدی هم دریافت می شود و خدماتی که تا کنون مجوز آنها را نداشتیم را انجام خواهیم داد.

وی همچنین افزود: با وجود بیش از 12 و نیم میلیون مشتری و 7 هزار همکار در 800 شعبه در سراسر کشور، یک بستر بسیار مناسبی برای ارائه انواع خدمات پولی و بانکی فراهم شده است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه تشریح کرد: 3 سال است بانک مهر اقتصاد سند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرده است که در سال 92 حدود 200 میلیارد تومان،‌ در سال 93 حدود 400 میلیارد تومان و در سال 94 هم حدود 800 میلیارد تومان از منابع خود را به محورهای سند اقتصاد مقاومتی اختصاص داده که بیشتر در حوزه اقتصاد کشاورزی، کمک به اقتصاد خانوار و تولید کالاهای اساسی داخل کشور است.

نتاج با بیان این موضوع که یکی از گام های موثر بانک مهر اقتصاد‌،‌ حمایت از اقتصاد ملی در قالب یک طرح مجزاست، گفت: بانک مهر اقتصاد در حال توانمندسازی خانوارها برای خرید از کالاهای تولید داخل بوده به طوری که نرخ سود تسهیلات را تا چند درصد پایین آورده تا از این طریق آحاد مردم توانایی خرید کالاهای داخلی را به دست بیاورند.

وی ضمن اشاره به ساز و کارهای پولی که در بانک مهر اقتصاد فراهم شده است،‌ تشریح کرد: یکی از اقدامات مهم بانک مهر اقتصاد در ده سال گذشته، پیاده سازی بانکداری اسلامی در کشور بوده است و به تأیید صاحب نظران این عرصه، بانک مهر اقتصاد یکی از کم نظیرترین ها در اقتصاد پولی و بانکی بدون ربا در کشور می باشد.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد تصریح کرد: این بانک، قرارداد تسهیلات خود را در مطابقت با بانکداری بدون ربا و مطابق با شرع مقدس و فتاوای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تنظیم کرده است.

نتاج با یادآوری اینکه دو بازنگری اصلی در ده سال گذشته بر روی قراردادهای ما اتفاق افتاده است تصریح کرد: این اقدام برای پاسخگویی به شبهات مشتریان این بانک اعم از سپرده گذاران یا متقاضیان دریافت تسهیلات بوده است.

وی با تأکید بر این موضوع که مطمئناً‌ سند اقتصاد مقاومتی و رویکرد آن، راه حل مشکلات مزمن اقتصادی در درون کشور است، خاطرنشان کرد: اگرچه توافق هسته‌ای فضایی را فراهم می کند که بتوانیم به عنوان یک فرصت در تسریع رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی از آن استفاده کنیم، اما در هر صورت، ‌رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور باید وجود داشته باشد و این سند به عنوان یک مبنا، در سطح فردی، سازمانی و حاکمیتی محقق شود.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به وجود فرصت های فراوان در کشور یادآور شد: اقتصاد مقاومتی یک باید اساسی در مسیر اقتصاد کشور است ولی اقدامات اقتصاد مقاومتی نباید متوقف بر این موضوع شود که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد.

نتاج با بیان اینکه استفاده از هر فرصتی نیازمند زمینه سازی و یک سری اقدامات مقدماتی است،‌ تأکید کرد: در حال حاضر باید به این نکته توجه کنیم که باید اقدامات مقدماتی را فراهم کنیم تا چنانچه فرصتی مانند توافق هسته ای رخ داد بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تبعیت این بانک  از بانک مرکزی و اجرای دستورات بانک مرکزی گفت: با توجه به قانون مداری بانک مهر اقتصاد،‌تابعیت از بانک مرکزی هم برای این بانک طبیعتاً‌ وجود دارد.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد افزود: بانک مرکزی به عنوان نهاد قانونی نظارت بر بانکداری در کشور، مجموعه ای است که هر بانکی باید از آن تبعیت داشته باشد و بانک مهر اقتصاد هم در این راستا به دنبال انطباق خود با استاندارد ها و معیارهای بانک مرکزی است.

نتاج ضمن یاد آوری این موضوع که بیش از 10 میلیون و نیم مشتری از انواع تسهیلات بانک مهر اقتصاد استفاده کرده اند گفت: باید به بانک مهر اقتصاد حق داد که باتوجه به شرایط و قوانینی که طی سال های گذشته در نظام بانکداری کشور وجود داشته است،‌ وقتی در شرایط دیگری قرار می گیرد،‌ انطباق آن با قوانین نیازمند یک زمان است ولی روند گذشته بانک مهر اقتصاد نشان داده است که این بانک به دنبال  هماهنگی بیشتر با معیارهای بانک مرکزی است.

وی با اشاره به نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور تنها نظام بانکی و پولی نیست و این که برای ساماندهی اقتصاد کشور تنها بازار بانکی را مورد توجه قرار داده و بقیه بازار ها را رها کنیم، اقتصاد کشور را به نتایج مورد نظر را در پی نخواهد داشت.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه افزود: توصیه ما این است که بقیه بازار ها مانند سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالا و ... سعی کنند با هماهنگی بیشتری در مسیر اقتصادی کشور عمل کرده تا اهداف مورد نظر سیاست های اقتصادی دولت محقق شود.

نتاج با تأکید بر لزوم هماهنگی همه بازارهای کشور گفت: اگر سایر بازارها مدیریت نشود، در نهایت این سپرده ها از بانک ها خارج شده و اقتصاد کشور کنترل نخواهد شد که در حال حاضر با توجه به کاهش نرخ سود ماندگاری سپرده ها کاهش یافته و از مسیر بلند مدت وارد مسیر کوتاه مدت شده‌اند.

وی ضمن بر شمردن تبعات افزایش سپرده های کوتاه مدت تصریح کرد: وقتی سپرده گذاری ها کوتاه مدت شود، بانک ها هم نمی توانند سرمایه گذاری بلند مدت داشته و مجبور به روی آوردن به خرید و فروش و بازرگانی می شوند و سرمایه گذاری بلند مدت و تولید  مولد اتفاق نخواهد افتاد

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان