اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. تير 1394 - 12:04   |   کد مطلب: 12008
این فعال سیاسی در خصوص راهکار ایران برای افزایش اطمینان درخصوص اجرایی شدن تعهدات آمریکایی ها اذعان داشت: ما باید در توافق طوری عمل کنیم که مسئول و ضمانت اجرای تعهدات، شورای امنیت سازمان ملل باشد و کشورهای دیگر را نیز در اجرای این توافق به گونه ای دخیل کنیم که اجرایی شدن این تعهدات صرفا متمرکز در آمریکا نباشد.
توافق بد به لحاظ اقتصادی ضربه بسیار سنگینی به کشور می‌زند/هیچ اطمینانی نمی توان به آمریکا داشت

به گزارش صبح الوند، حمیدرضا ترقی کارشناس سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ضمن بیان اینکه نفس مذاکره با آمریکا حسن نیتی از سوی جمهوری اسلامی است تا ابهامات، شبهات و خبرهای دروغی که توسط ضد انقلاب علیه فعالیت صلح آمیز هسته ای مطرح شده را برطرف کند، در خصوص هدف از این مذاکرات اظهار داشت: ما در مذاکرات به دنبال این هستیم تا بتوانیم به حقوق هسته ای که براساس NPT داریم، بدون هیچ استثنایی دست پیدا کنیم و بتوانیم از این فناوری در جهت رشد و توسعه کشور بهره ببریم.

 

توافق بد ضرر قابل ملاحضه ای به حیثیت سیاسی کشور وارد می کند

 

وی درخصوص توافقات احتمالی که می تواند منجر به تقویت یا تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها اشاره کرده اند؛ اگر حقوق هسته ای ایران تأمین شود، دستاوردهای هسته ای خود را حفظ کنیم و تحریم های ناجوانمردانه علیه ملت ما نیز لغو شوند، این توافق می تواند منجر به اقتدار و تقویت بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و در عرصه بین المللی شود. اما اگر ما دستاوردها را نتوانیم حفظ کنیم، خودکفایی و خود اتکایی هایی را که در عرصه فناوری هسته ای بدست آوردیم، از بین برود و زمینه احتیاج ما به بیگانگان برای تأمین نیازهای هسته ای مان افزایش پیدا کند و همچنین تحریم ها نیز لغو نشوند، طبیعتا ضرر قابل ملاحضه و غیرقابل جبرانی به حیثیت سیاسی کشور وارد می شود و به لحاظ اقتصادی نیز ضربه سنگینی به ما خواهد خورد.

 

مذاکرات صرفا درباره موضوع هسته ای است و جوهره ضد استکباری ما تغییر نمی کند

 

این کارشناس سیاسی درمورد موضع گیری های آمریکا مبنی بر اینکه با نهایی شدن توافق، امنیت جهان و رژیم صهیونیستی افزایش پیدا می کند، با بیان این مطلب که سوءبرداشت غربی ها این است که تصور می کنند جمهوری اسلامی از طریق فناوری هسته ای نظامی، اسرائیل را تهدید می کند؛ درحالی که جمهوری اسلامی طبق فتوای مقام معظم رهبری استفاده از سلاح هسته ای را حرام می داند. درباره تغییر موضع احتمالی ایران نسبت به غده سرطانی منطقه تأکید کرد: آنچه که ما علیه اسرائیل به کار می بریم سلاح هسته ای نیست، بلکه وحدت جهان اسلام و بیداری جهان اسلام در منطقه است و طبیعتا از سلاح های دیگری برای تهدید اسرائیل استفاده کرده و خواهیم کرد. اینکه آنها تصور کنند با کاهش فعالیت فناوری هسته ای صلح آمیز ایران تهدید اسرائیل کاهش پیدا می کند، اشتباه است و نمی توانند آن را به عنوان یک برگه برنده تلقی کنند. چراکه چنین تهدیدی را هیچ گاه ایران برای هیچ کشوری به کار نبرده است و نخواهد برد.

وی افزود: مذاکراتی که در حال انجام شدن است به این معنا نیست که رویکرد انقلاب اسلامی نسبت به مستکبرین جهان و به خصوص رژیم صهیونیستی تغییر پیدا کره است. مذاکرات کنونی صرفا درخصوص یک مورد اختلافی میان ما و آمریکاست که درپی برطرف کردن آن هستیم؛ ولی هویت و جوهره انقلاب اسلامی که ضدیت با استکبار است همچنان به قوت خودش باقی خواهد بود.

 

باید در توافق طوری عمل کنیم که مسئول اجرای تعهدات، شورای امنیت سازمان ملل باشد

 

ترقی درباره اطمینان ایران به متعهد بودن آمریکایی ها به توافقاتشان با یادآور شدن موارد متعدد بدعهدی آمریکا در قبال قول و قرارهایش با ایران و نمونه اخیر آن در قرارداد الجزایر، تصریح کرد: هیچ اطمینانی نمی توان به آمریکا داشت که آنها پایبند به تعهداتشان باشند و حتی ممکن است بلافاصله پس از چند روز از امضای قرارداد به زیر تعهداتشان بزنند و به آن عمل نکنند.

وی در انتها درخصوص یکی از راه های مناسب در برابر تیم مذاکره کننده برای اطمینان بیشتر درمورد اجرایی شدن تعهدات آمریکایی ها گفت: اگر ما به دنبال تضمین بیشتر عملی شدن تعهدات آمریکا هستیم، باید کاری کنیم که شورای امنیت متعهد به اجرای این تعهدات شود. چراکه اکنون شاهد این هستیم که کنگره آمریکا عملا اختیارات مذاکره کنندگان 5+1 را با این مصوبه اخیرشان صلب کردند و در واقع هرچه که 5+1 توافق کند تا کنگره تصویب نکند عملیاتی نخواهد شد.

عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: مفهوم این اقدام آنها این است که کشورهای دیگر جهان در مقابل ما نیستند و فقط آمریکا طرف مذاکره با ماست. بنابراین ما باید در توافق طوری عمل کنیم که مسئول و ضمانت اجرای تعهدات، شورای امنیت سازمان ملل باشد و کشورهای دیگر را نیز در اجرای این توافق به گونه ای دخیل کنیم که اجرایی شدن این تعهدات صرفا متمرکز در آمریکا نباشد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان