اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. تير 1394 - 11:40   |   کد مطلب: 12004
نفوذ مجدد ریزگردها به آسمان همدان؛
نفس همدانی ها در ماه مبارک رمضان به شماره افتاد
همزمان با ماه مبارک رمضان، مردم همدان میزبان میهمانی ناخوانده‌اند هستند که سلامتی‌شان را تهدید می‌کند. روزهای گذشته گرد و غبار باز هم به همدان بازگشت و رنگی دیگر به آسمان همدان زد و با خود نفس تنگی آورد.
نفس همدانی ها در ماه مبارک رمضان به شماره افتاد

به گزارش صبح الوند، نگرانی اصلی مردم همدان تنفس بی‌چون و چرای این هوای آلوده و انتظار بروز انواع و اقسام بیماری‌ های تنفسی و ریوی است که دیر یا زود گریبانگیر آنها خواهد شد.

در سال جاری این چندمین باری است که ریزگردها بصورت میهمان ناخوانده وارد جو همدان شده اند.

استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن‌ رسانی ریه به بافت‌ها به‌ خصوص قلب می‌شود و این امر بی‌نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماری‌های قلبی را درپی دارد.

این ریزگرد ها که به ریز گردهای عربی معروف هستند و به اعتقاد پزشکان علاوه بر دارا بودن ذراتی از سیلیس، کلسیم، پتاسیم ، فلزات قلیایی خاک، کربن و برخی دیگر از عناصر آلی موجود در خاک، حاوی ذرات خطرناکی از ترکیبات پیچیده و عناصر نیز هستند که به دلیل اندازه بسیا زیر آنها ( کمتر از 10 میکرومتر) به‌راحتی از سد های ایمنی موجود در دستگاه تنفسی گذشته به عمق ریه و کیسه های هوایی نفوذ می کنند و ته نشین می شوند و طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی و عفونت های دستگاه تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی، پوستی، بیماری‌های مرتبط با بینایی و حتی مسمومیت های مختلف گوارشی را سبب می شود.

بروز پدیده گرد و غبار به شرایط و دلایل مختلفی از جمله وزش باد و خشکسالی بستگی دارد و ریزگردهای موجود در استان همدان منشا خارجی دارد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان