اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. تير 1394 - 16:22   |   کد مطلب: 11928
رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از کالاهای ارزآور و اشتغال‌زا، زعفران بوده است و ما در این زمینه همیشه حرف می‌زنیم اما برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ما برای تحقق برندسازی و بازاریابی این محصول ضعیف است.
سوء استفاده از زعفران اصیل ایرانی با برند اسپانیایی

به گزارش صبح الوند، مهندس محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی در گفتگو با  خاورستان، گفت: خراسان‌جنوبی قطب صادرات زعفران در دنیا است اما متأسفانه صنعت صادرات زعفران در جذب ارزش افزوده برای ایجاد اشتغال رضایت بخش نیست.

افزایش 17 درصدی صادرات زعفران در سال 93

وی افزود: میزان صادرات زعفران سال 93 نسبت به سال 92 در کل کشور حدود 17 درصد افزایش داشته است.

مهمترین تهدید در بخش زعفران بازاریابی و برندسازی

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که مهمترین تهدید در بخش زعفران بازاریابی و برندسازی است؛ تصریح کرد: ما در بحث بازار، بازاریابی و برندسازی دارای مزیت رقابتی نیستم و علی‌رغم صنایع خوبی که در بخش زعفران ایجاد کردیم و بیش از ظرفیت تولید است اما متأسفانه از این صنایع حمایت نمی‌شود.

بیش از 90 درصد زعفران ما بدون نام صادر می‌شود

احتشام ادامه داد: بیش از 90 درصد زعفران ما بدون نام، نشان و بدون برند صادر می‌شود و در کشورهای دیگر مجدداً بسته‌بندی و صادر می‌گردد.

برای رفع این مشکل مزیت نسبی تولید را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم

وی بیش از 96 درصد پیاز زعفران دنیا را مختص ایران دانست و افزود: با این وضعیت ما نتوانستیم مزیت نسبی خود را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم چراکه بیشتر متکی به مزیت تولید هستیم و متأسفانه از زیرساخت‌هایی که ایجاد کردیم حمایت نمی‌شود؛ باید برای رفع این مشکل مزیت نسبی تولید را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم.

باید ارزش افزوده این محصول استراتژیک به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شود

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که باید ارزش افزوده این محصول استراتژیک به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شود؛ گفت: چنانچه دراین زمینه تلاش کنیم عین تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید از نفت دور شده و دیگر روی درآمد آن حساب نکنیم.

برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ما برای تحقق برندسازی و بازاریابی این محصول ضعیف است

احتشام ادامه داد: یکی از کالاهای ارزآور و اشتغال‌زا، زعفران بوده است که ما در این زمینه همیشه حرف را می‌زنیم اما برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ما برای تحقق برندسازی و بازاریابی این محصول ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: اسپانیا که وضعیت زعفران کاری بیست سال پیش ما را دارد اما در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان عمده این محصول در دنیاست چراکه تولید این محصول را از طریق معرفی زعفران اسپانیا، برندسازی و بازار یابی به وضعیت رقابتی نزدیک کردند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که اسپانیا در سال یک تن هم تولید زعفران ندارد؛ گفت: این کشور بیش از 60 تا 70 تن زعفران، از ایران وارد کرده و بسته‌بندی می‌کند و به نام خودش در دنیا به فروش می‌رساند اما کشور ما با 96 درصد تولید دنیا هنوز نتوانسته است بیش از 10 درصد جایگاه زعفران را در دنیا به نام خودش کند.

احتشام دلایل عدم تثبیت جایگاه زعفران ایران را در دنیا، عدم حمایت و سود تسهیلات بانکی با 22 درصد در بحث تولید و صادرات زعفران عنوان کرد و افزود: نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکننده در کشورهایی مانند اسپانیا که به این سمت رفتند؛ 3.5 درصد است.

وی ادامه داد: چنانچه صادرکننده این محصول در این کشور در نمایشگاه جهانی شرکت کند؛ 50 درصد از هزینه نمایشگاهی را خود مسوولان پرداخت می‌کنند و در واقع با محصولی از کشور دیگر ارزآوری و ایجاد اشتغال می‌کنند.

حمایت از صادرکننده

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی متذکر شد: برای برون رفت از این تهدید باید دولت از صنعت زعفران و صادرکنندگانی که کار تخصصی و علمی می‌کنند و منافع ملی، کشاورز و مصرف‌کننده برایشان مهم است؛ حمایت کند و با دادن تسهیلاتی با سود حداقل 10 درصد در راستای توانمندسازی و حمایت صادرکنندگان تلاش شود.

احتشام ادامه داد: ما چنانچه از صادرات زعفران حمایت کنیم در واقع از اشتغال، معیشت کشاورز و محرومیت‌زدایی حمایت کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه ما بازار بی‌ثباتی داریم و در مدیریت بر بازار و برندسازی ضعیف عمل کرده‌ایم؛ تصریح کرد: ما باید مسائل آمیخته با بازاریابی و متغیرهای اثرگذار بر بازار جهانی را درست مدیریت کنیم و با مدیریت بر محصول، قیمت، توزیع، تبلیغات و برندسازی و داشتن برنامه‌ریزی استراتژیک می‌توانیم موفق شویم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی با ابراز تأسف مبنی بر این‌که فضای واسطه‌گری اجازه این حرکت‌ها را از صنعت زعفران و صادرکنندگان تخصصی و ملی که در دفاع از جایگاه زعفران کار می‌کنند گرفته است؛ گفت: نگاه مسوولان در حمایت از این محصول استراتژیک آن‌گونه که باید باشد نیست.

کشور ما، 14 هزار تن تولید زرشک در دنیا را دارا است

احتشام با بیان این‌که کشور ما، 14 هزار تن تولید زرشک در دنیا را دارا است؛ گفت: این محصول در دنیا شناخته شده نیست در حالی که محصولی ارزآور و اشتغال‌زا است و چنانچه این محصول در دنیا معرفی شود ایجاد اشتغال می‌کند اما ما در بحث معرفی این محصول در دنیا کم‌لطفی کردیم و آن‌گونه که باید از این محصول حمایت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در تثبیت این محصولات استراتژیک تنها صادرکننده نمی‌تواند این کار انجام دهد و باید زیرساخت ایجاد شود  و با تسهیلات ارزان قیمت از صادرکننده حمایت شود تا این افراد تجهیزات نوین بسته‌بندی را وارد کنند و این محصول را با برند اختصاصی به بازار جهانی بفرستند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی به عملکرد اتاق بازرگانی استان اشاره کرد و افزود: ما به وظایف خود در اتاق در ارتباط با محصولات استراتژیک به درستی عمل کرده‌ایم و وب سایت زرشک در اتاق بازرگانی به دو زبان فارسی و انگلیسی راه‌اندازی شده است و همچنین از تیم تخصصی و آشنا به چندین زبان در بحث شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده کرده‌ایم.

احتشام با بیان این‌که در بحث آموزش و ارتقای کیفیت زعفران و زرشک استان کارهای خوبی انجام شده است؛ گفت: با همکاری جهاد کشاورزی برای ارائه محصولی با کیفیت و متناسب با بازار جهانی آموزش‌های لازم داده شده و صادرات زرشک در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ ثبت شده است و حضور مداوم را در بازارها و نمایشگاه‌های معروف دنیا از جمله در فرانسه، آلمان و بلاروس داشته‌ایم.

کشاورزان در بحث قاچاق پیاز زعفران باید خود هوشیار باشند

وی با بیان این‌که کشاورزان در بحث قاچاق پیاز زعفران باید خود هوشیار باشند و نباید زعفران و پیازش را به هرکسی بفروشند؛ گفت: در این زمینه خود کشاورزان باید کمک کنند و زعفران را به شرکت‌های تخصصی صادراتی بفروشند تا دست دلالان کوتاه شود و این محصول را در دنیا معرفی کنند تا سود این محصول به جیب خود کشاورز بیاید.

افزایش قیمت کاذب به دلیل بازار تصنعی است که برخی با انبار این محصول ایجاد می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی ادامه داد: زعفران محصولی مقرون به صرفه است و تغییر قیمت زعفران نسبت به محصولات دیگر نشان‌دهنده بوده و یک بخش از افزایش قیمت کاذب به دلیل بازار تصنعی است که عده‌ای با خرید زعفران از کشاورز در ابتدای فصل و انبار این محصول و فروش آن در آخر فصل موجب شوک در بازار و افزایش قیمت آن می‌شوند؛ در حالی که این محصول باید در ابتدای فصل با قیمت مناسب از کشاورز خریداری شود.

احتشام در خصوص اینکه مرکز نرخ‌گذاری قطعی در استان نیست؛ متذکر شد: ما باید بانکی برای این محصولات استراتژیک به وجود آوریم تا قیمت زرشک و زعفران کنترل شود و زرشک یک داروخانه است  و چنانچه مانند زعفران به درستی معرفی گردد، قیمت آن دو برابر قیمت کنونی آن خواهد شد.

وی ادامه داد: باید تقاضای جهانی برای زرشک ایجاد کنیم تا قیمت آن منصفانه شود و دولت باید با توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های تخصصی، بازار منصفانه‌ای برای این محصولات ایجاد کنند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان