اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. خرداد 1394 - 23:18   |   کد مطلب: 11881
حرکت دستگاه قضایی در کرمانشاه در راستای مبارزه با زمین خواری و کوه خواری علاوه بر ایجاد یک جو رضایت عمومی در بطن جامعه و حتی شبکه های اجتماعی، حمایت و پشتیبانی نمایندگان مجلس و مسئولین دولت در استان را نیز به دنبال داشته است.
حمایت قاطع مردم و مسئولین از تشدید مبارزه با زمین خواری توسط دستگاه قضائی کشور

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا کوه خواری و زمین خواری اتفاق شوم و ناگواری است که در استان کرمانشاه سالهاست که با اخباری مانند ساخت و سازهای غیر مجاز در حومه، ویلاسازی در اراضی طبیعی تبدیل زمین های مرغوب کشاورزی به ساختمان ها و خانه باغ های شخصی و... به گوش می رسد.

 

بر اساس این گزارش علاوه بر تخلف آشکار بسیاری از افراد متمکن و حتی برخی از مسئولین که ضرورت برخورد با زمین خواران را دو چندان می کند، ایجاد یک جو نارضایتی عمومی از بر هم زدن نظم بصری، اختلال در شرایط طبیعی و نابودی چرخه های زیست محیطی و بروز یک نا امنی روانی در میان مردم از تبعات جولان زمین خواران است.

 

در این شرایط استقرار مدیریت جدید در دستگاه قضایی استان کرمانشاه به نظر می رسد که جدیتی قابل توجه را در برخورد قاطعانه با چنین جرائمی به بدنه دستگاه قضایی تزریق کرده است. انتشار اخباری مبنی بر حکم تخریب بسیاری از این بنا ها و ساختمان های غیر مجاز در حومه کرمانشاه گواهی بر این مدعاست.

 

اما به هر ترتیب ممکن است در برابر اجرای هر قانونی برخی سنگ اندازی ها انجام شود که البته دستگاه قضایی در محاکمه بسیاری از آقازاده ها و حتی مقامات دولتی نشان داده است که در دفاع از حقوق مردم هیچ سنگی نمی تواند مانع راه  باشد.

 

تأکیدات خاص رهبر انقلاب بر مبارزه با زمین خواری و کوه خواری

 

رهبرمعظم انقلاب روز یکشنبه 17 اسفند ماه 93 در دیدار با مسئولان و کارکنان محیط زیست و منابع طبیعی کشور به موضوع زمین خواری و کوه خواری اشاره کردند و خواستار برخورد و توقف این پدیده از سوی دستگاه های اجرایی و قضایی شدند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: پدیده ی زمین خواری پدیده ی جدیدی نیست؛ قدیمی است و توقّع این بوده است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقّف بشود واجازه ندهیم کسانی بیایند با دست اندازی به زمینهای گوناگون اطراف شهر و حومه های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به نوبه ی خود تبدیل کنند به ثروت شخصی.

 

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کوه خواری تیز اشاره کرده ند که بحث زمین خواری، یواش یواش شده کوه خواری! مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده کننده قاطعیّت به خرج بدهند؛ عُرضه باید به خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده چی با شیوه های مشخّص [سوءاستفاده کند].

 

رهبر انقلاب در بیانات خود یکی از کارهای اساسی را «جرم انگاری» در قانون دانسته و بر تعقیب قضایی کسانی که ثروت ملی را تصرف می کنند تاکید کرده است. 

 

نمایندگان مجلس از دستگاه قضایی کرمانشاه در برخورد با زمین خواران حمایت می کنند

 

در همین رابطه نعمت الله منوچهری در گفتگو با شاخ شمیران اظهار داشت: من به عنوان یکی از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی با برخورد قاطع دستگاه قضایی کشور و استان با زمین خواران موافق هستم و با تمام توان از آن دفاع می کنم.

 

نماینده مردم اورامانات در مجلس گفت: متاسفانه مسئله زمین خواری تا جایی گسترش پیدا کرده است که مقام معظم رهبری نیز مسئولان کشور و قضایی را به برخورد با این پدیده شوم و نامبارک توصیه و سفارش موکد کرده است.

 

منوچهری افزود: برخی از صاحبان پول و سرمایه با توجه به موقعیت خود سوء استفاده می کنند و با اقدامات شبه قانونی اقدام به غصب زمین های می کنند که جزء منابع ملی و یا مال مردم است.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات قابل تقدیر قوه قضاییه در برخورد با زمین خواران خاطرنشان کرد: در این راستا در حمایت از قوه قضاییه از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نخواهد بود.

 

محمد ابراهیم محبی و علی جلیلیان نمایندگان سنقر و کلیایی و اسلام آباد غرب نیز در راستای فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر مبارزه قاطع با زمین خواری و کوه خواری از اقدامات دستگاه قضایی کرمانشاه تقدیر کردند.

 

اقدامات دستگاه قضایی کرمانشاه مثبت و اثرگذار است

 

همچنین فرماندار شهرستان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار پاکپرس اظهار داشت: ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز که در سال گذشته هم فعالیت داشته از ابتدای امسال فعالیت خود را با جدیت آغاز کرده است.

 

وی افزود: این ستاد به طور مستمر نسبت به شناسایی اراضی تغییر کاربری داده شده از جمله اراضی کشاورزی که برای ما حائز اهمیت است و منابع طبیعی که به تصرف اشخاص یا شرکتها نیز درآمده باشد اقدام می کنند.

 

فرماندار کرمانشاه گفت: در این زمینه ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی را موظف کردیم  تا علاوه بر مراقبت از اراضی موجود در جوار روستاها و حاشیه شهرها، مواردی که تخلف داشتند شناسایی و به دستگاه های قضایی معرفی کنند.

 

رنجبر افزود: اقدامات مسئولین قضایی کرمانشاه در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از زمین خواری بسیار خوب بوده و دستگاه قضایی استان تعامل خوبی با ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز داشته است.

 

وی عنوان کرد: همچنان که منابع آبی در سفره های زیر زمینی در حال کاهش بوده، اراضی مفید و موثری که در تامین مایحتاج مردم مفید هستند نیز در حال کاسته شدن است  که این امر به دلیل اضافه شدن به حاشیه شهرها و روستاها و پراکندگی ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی باعث ضربه اقتصادی به کشور می شود.

 

فرماندار شهر کرمانشاه گفت: به طور میانگین هفته ای سه الی پنج مورد بناهای غیرمجاز احداث شده در شهر کرمانشاه تخریب می شود.

 

رنجبر خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اراضی که در زمره منابع ملی و طبیعی هستند تصرفشان نوعی بی عدالتی و گستاخی افراد زمین خوار محسوب شده و به همین خاطر ما با پشتیبانی های دستگاه های قضایی، استاندار و دادستان کرمانشاه درصدد جلوگیری از این تصرفات هستیم.

 

وی با اشاره به عملکرد مثبت دستگاه قضایی در برخورد با زمین خواری گفت:  اینک یک عزم مردمی برای مبارزه با زمین خواری ایجاد شده بنابراین درخواست می شود به پشتیبانی مردم در هر جایی از حوزه سرزمینی کرمانشاه که افرادی اقدام به تصرف منابع ملی کردند ما بلافاصله وارد عمل شویم و نسبت به شناسایی و برخورد، اقدام لازم را انجام دهیم.

 

استقبال مردم از اقدامات اخیر دستگاه قضایی چشم گیر است

 

همچنین فرماندار شهرستان روانسر در گفتگو با  سراب روانسر اظهار داشت: به طور جدی و با اقدامات مثبت اخیر دستگاه قضایی با متخلفین ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی ملی طبیعی برخورد خواهیم کرد.

 

حسین ویسمرادی همچنین از ایجاد تشکل های مردمی خبر داد و افزود: با همکاری مردم و اطلاع رسانی در سطح جامعه می توان با متجاوزان به منابع طبیعی برخورد کرد و مانع هر گونه دست اندازی متخلفان در منابع و اراضی ملی شد.

 

فرماندار روانسر توطئه های سودجویان در تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی را غیر قابل قبول دانسته اظهار داشت: آحاد جامعه به ویژه دست اندرکاران و مسئولین امر در تمام قوا وظیفه دارند از منابع طبیعی و اراضی ملی محافظت کنند.

 

 ویسمرادی افزود: با متصرفان و مخربان منابع طبیعی در هر جایگاهی که باشند به شدت برخورد خواهد شد

 

فرماندار شهرستان روانسر در پایان گفت: روند افزایشی تغییر کاربری بی رویه در اراضی منابع ملی، موضوعی است که در آینده ای نه چندان دور تهدیدی جدی برای مردم و منطقه مبدل می شود و همگی ما در قبال این امر مسئولیم.

 

 

 

فرماندار شهرستان قصرشیرین نیز در گفتگو با الوند خبر بر ضرورت برخورد قاطع با متخلفان و زمین خواران تاکید کرد و اظهار داشت: مسئولان امنیتی باید در راستای  جلوگیری از معضل اجتماعی زمین خواری که از سوی برخی از متخلفان در این زمینه صورت می گیرد با قاطعیت برخورد کنند.

 

برخورد دستگاه قضایی با زمین خواران یک ضرورت است

 

افشین رضایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ منابع طبیعی افزود: در راه مقابله با زمین خواری و احیاء حقوق بیت المال جدیت خاصی وجود دارد و دولت و دستگاه قضا برای مقابله با این پدیده و برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و منابع طبیعی راسخ هستند.

 

فرماندار قصرشیرین به رویکرد مثبت دستگاه قضا در پدیده زمین خواری اشاره کرد و افزود: در زمینه برخورد با پدیده زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، هماهنگی لازم در استان و در شهرستان بین دستگاه های مربوطه وجود دارد و همه نسبت به این موارد حساس هستند.

 

وی تصریح کرد: در شهرستان قصرشیرین با توجه به اینکه منطقه ییلاقی نیست و املاک شهری آن نیز ارزش مادی زیادی ندارد لذا پدیده زمین خواری همچون دیگر شهرستان های کشور در قصرشیرین چندان اتفاق نخواهد افتاد.

 

وی به پیشرفت پروژه سامانه گرمسیری در این منطقه اشاره کرد و افزود: در قصرشیرین بیشتر اراضی مربوط به سامانه آب گرمسیری مورد توجه است و در این راستا نیز به جد پیگیر خواهیم بود که برخی شرکت هایی در قالب کشت و صنعت اراضی منطقه را تصرف نکنند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان