اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. خرداد 1394 - 13:42   |   کد مطلب: 11857
رئیس اتاق اصناف بیرجند با بیان اینکه وقفه سه روزه در اجرای این طرح ایجاد شده است، تصریح کرد: طبق دستور کمیسیون تنظیم بازار قرار بود از 25 خرداد ماه سال جاری این طرح در استان اجرا شود اما این طرح از روز پنج شنبه 28 خردادماه سال جاری در بیرجند اجرایی شد.
ارزانی خرید کالا به سفره ماه مبارک رمضان نرسید

به گزارش صبح الوند به نقل از  خاورستان، 17 خرداد ماه سال جاری بود که معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی از عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت در استان خبر داد.

رضایی در خصوص برگزاری نمایشگاه ضیافت که همه ساله قبل از ماه مبارک رمضان در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها برگزار می‌شد، گفت: من برپایی این نمایشگاه را در استان ضرورت ندانسته و در واقع این موضوع سبب زحمت مضاعف می‌شود.

فروش فوق‌العاده 7 کالای پرمصرف در محلات از یک هفته مانده به ماه رمضان

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به این که در این راستا تقویت تعاونی‌ها و همچنین مراکزعرضه کالا، مهمتر به نظر می‌رسد، عنوان کرد: فروش فوق‌العاده در کلیه محلات شهرهای استان با محوریت فروش تعداد 7 کالای پرمصرف مردم انجام خواهد شد.

رضایی افزود: یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان پلاکاردهای ویژه این کار ، دراختیار مراکز عامل فروش قرار داده خواهد شد و متعاقب آن سه روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان این پلاکاردها بر در مراکز مذکور جهت اطلاع مردم، نصب خواهد شد.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های مقدماتی جهت روان‌سازی بازار، اصناف پیشقدم می‌شوند.

عرضه اقلام با 15 درصد زیر قیمت بازار

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به این که تاجران استان را افرادی امین و معتمد تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در مراکز عرضه محصولات ویژه رمضان، اقلام با 15 درصد زیر قیمت بازار، عرضه خواهد شد.

طبق گفته رضایی باید از روز 25 خرداد طرح فروش فوق العاده در استان اجرا می شد که با رصد بازار در روز گذشته خبری از این طرح نبود.

چند روز مانده به ماه رمضان، بازار بیرجند هجمه زیادی از خریدهای ماه رمضانی مردم را داشت و با برپا نشدن نمایشگاه ضیافت مردم را به سطح بازار کشانده بود اما در این بین مردم به‌دنبال خرید کالاهای اساسی خود با قیمت مناسب بودند اما در سطح بازار خبری از قیمت مناسب و طرح فروش فوق العاده نبود.

که در این خصوص تهوری، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: طرح نظارت بر بازار ماه رمضان از 25 خرداد سال جاری، در استان در حال اجرا است.

وی افزود: در این خصوص گشت بازرسی با مراجعه به واحدهای صنفی و غیر صنفی بازار استان را تحت نظارت کامل خود و قیمت کالا و خدمات را مورد رصد و پایش قرار می دهند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در پاسخ به وجود تخلف در این طرح، تصریح کرد: تاکنون تخلفاتی مشاهده شده که در صورت رسیدگی به پرونده ها این آمار اعلام می شود.

تهوری بیان کرد: از هم استانی ها تقاضا دارم، هرگونه گران فروشی، کم فروشی و سایر تخلفات را به سامانه 124 اطلاع دهند تا مورد بازرسی قرار بگیرند.

وی گفت: مردم را بهترین همیاران در اجرای این طرح خواهند بود و هر روز گشت های این سازمان، در صبح و بعد از ظهر قبل و بعد از افطار در حال بازرسی هستند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اضافه کرد: 59 بازرس در سطح استان، 8 تیم بازرسی در مرکز استان با همکاری 354 ناظر افتخاری طرح نظارت بر ماه رمضان را اجرایی می کنند.

تهوری خاطرنشان کرد: برای اجرای بهتر این طرح امروز جلسه هماهنگی طرح نظارت با دستگاه های متولی اجرای بهینه و اجرای گشت های مشترک برگزار می شود.

یزدان شناس، رئیس اتاق اصناف بیرجند به خبرنگار خاورستان، گفت: ما هر سال کالاهای اساسی ماه رمضان را در نمایشگاه ضیافت به مدت یک هفته عرضه می کردیم اما امسال بدلیل اینکه این نمایشگاه تنها در یک نقطه شهر متمرکز بود مشکلات اساسی از قبیل ترافیک و شلوغی دنبال داشت تصمیم به طرح فروش فوق العاده گرفته شد.

وی افزود: طی این طرح کالاهای مورد نیاز شهروندان در واحدهای صنفی سراسر شهرستان بیرجند عرضه می شود و از سفرهای بین شهری شهروندان کاسته می شود.

رئیس اتاق اصناف بیرجند با بیان اینکه وقفه سه روزه در اجرای این طرح ایجاد شده است، تصریح کرد: طبق دستور کمیسیون تنظیم بازار قرار بود از 25 خرداد ماه سال جاری این طرح در استان اجرا شود اما این طرح از روز پنج شنبه 28 خردادماه سال جاری در بیرجند اجرایی شد.

یزدان شناس تصریح کرد: کارهای اداری از قبیل شناسایی کالا باعث تاخیر برگزاری این طرح شد.

وی بیان کرد: در این طرح برای عرضه گوشت سفید و قرمز 25 واحد و سایر کالاهای مورد نیاز 40 واحد صنفی در نظر گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف بیرجند ادامه داد: تمام محلات شهرستان بیرجند برای این طرح در نظر گرفته شدند و سعی شده نقاطی باشد که برای عموم مردم قابل دسترس باشد.

یزدان‌شناس خاطرنشان کرد: در سطح واحدهای صنفی گوشت قرمز، سفید، برنج، شکر، روغن و سایر کالا با تخفیف 15 تا 20 درصدی عرضه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون خریدهای مردم انجام گرفته است و این طرح کارایی نخواهد داشت، گفت: بازار خرید مردم یک ماهه است و مردم تاکنون برای نیازهای یک هفته خود کالا تهیه کرده اند.

رئیس اتاق اصناف بیرجند در خصوص تامین کالاها گفت: کالاهای اساسی از طریق سازمان جهادکشاورزی و صنعت معدن تجارت تامین و عرضه شده است.

یزدان شناس با بیان اینکه طی این بازار از طریق سه گروه نظارتی مورد بازرسی قرار می گیرد، افزود: سازمان صنعت معدن تجارت، اصناف و تعزیرات حکومتی هر کدام  به صورت جداگانه بازار را رصد می کنند.

وی یادآورشد: در حال حاضر 20 گروه بازرسی از طریق اصناف بازار را رصد کرده و مورد پایش قرار می دهند.

در حالی معاون برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی می گوید از یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان پلاکاردهای ویژه این کار ، دراختیار مراکز عامل فروش قرار داده خواهد شد و متعاقب آن سه روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان این پلاکاردها بر در مراکز مذکور جهت اطلاع مردم، نصب خواهد شد که رئیس اتاق اصناف بیرجند گفت: از روز پنج شنبه هفته گذشته، بنر و پلاکاردهای این طرح در سطح مراکز توزیع شده و اطلاع رسانی در خصوص این طرح از طریق کمیسیون تنظیم بازار و رسانه ها صورت گرفته است.

از اجرای طرح فروش فوق العاده در بیرجند سه روز می گذرد و ما برای چگونگی این طرح به برخی از مغازه های سطح شهر بیرجند سری زدیم اما از طرح فروش فوق العاده خبری نبود.

یک فروشنده گوشت قرمز به خبرنگار خاورستان، گفت: خبری از برگزار نشدن نمایشگاه ضیافت در بیرجند شنیدیم اما کالاهای بازار ماه رمضان تخفیف نخورد و  ما هم به قیمت قبلی خود می فروشیم.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو گوشت گوساله نیز در بازار روز بیرجند از 18 تا 23 و گوسفند نیز از 23 تا 28 هزار تومان متفاوت بود که از ابتدای امسال تغییری نداشته است.

یکی از خریداران نیز از تنوع قیمت های اقلام در مغازه های سطح شهر بیرجند گلایه کرد و افزود: من به چند مغازه سطح شهر مراجعه کردم و لبنیات و خرما طی چند مغازه با هم تفاوت های بسیاری داشت به طوری که برخی پنیر را دو هزار تومان از قیمت روی بسته پایین تر و برخی یک هزار تومان بیشتر می فروشند؛ خرما نیز از کیلویی سه هزار تومان تا شش هزار تومان متفاوت بود که چندان تفاوتی در کیفیت این محصولات وجود نداشت.

این شهروند بیرجندی گفت: سال گذشته نمایشگاه ضیافت برگزار شد و ما با مراجعه به نمایشگاه می توانستیم کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف و یک جا خریداری کنیم من از رسانه ها شنیدم طرح فروش فوق العاده قرار است اجرا شود اما تاکنون هیچ مغازه ای را ندیدم که بخواهد این طرح را اجرا کند یا این طرح اجرا نشده است یا چند مغازه محدود است و خوب اطلاع رسانی نشده است.

یکی فروشنده مواد لبنی در بازار روز بیرجند گفت: من برای افزایش مشتری خود، پنیر 4 هزار و 200 تومانی را 3 هزار تومان، شیر کیلویی یک هزار و 700 را یک هزار و 400 تومان می فروشم.

یک فروشنده مواد پروتئینی در بازار روز بیرجند اظهار کرد: من گوشت مرغ را کیلویی 5 هزار و 800 تومان می فروشم در حالی که خود نیز با همین قیمت می خرم.

وی تصریح کرد: از چهارشنبه هفته گذشته تخم مرغ توزیع نشده است و قیمت آن هفته قبل 4 هزار و 400 تومان در مغازه های بازار روز به فروش می رسید.

این فروشنده می گوید اصلا طرح فروش فوق العاده نه تنها در این مغازه بلکه در هیچ کدام از مغازه های سطح شهر اجرا نمی شود و او برای صحت ادعایش با چند نفر از همکارانش تماس گرفت و هیچ کدام از این طرح اطلاعی نداشتند.

یک شهروند دیگر بیرجندی از عدم نظارت بر کالاهای بازار گلایه کرد و گفت: اگر تنها یک قدمی در بازار بزنیم و قیمت کالاها را مقایسه کنیم تفاوت های نجومی با هم دارد به طوری که قیمت یک کیلو عدس از 5 هزار تومان تا 8 هزار تومان، لوبیا چیتی از 5 هزار تا 7 هزار و 500 متفاوت است.

قیمت برنج نیز در بازار روز بیرجند از کیلویی 4 هزار و 200 تا 8 هزار تومان متفاوت بود.

در این بین یک مغازه در خیابان پاسداران بیرجند برای افزایش مشتری و فروش، قرعه کشی گذاشته بود.

طبق این گزارش، سه روز از طرح فروش فوق العاده می گذرد اما هیچ خبری از اجرای این طرح در سطح بازار، فروشگاه ها و بازار روزها  نبود.

و زمانی که مسوولان علت برگزار نشدن نمایشگاه ضیافت را کاهش هزینه های رفت و آمد عنوان می کردند انتظار از اجرای طرح فروش فوق العاده دسترسی راحت تر به اقلام اساسی سفره ماه رمضان نبود این در حالی است که واقعیت تنظیم بازار چیز دیگری است.

ای کاش مسوولان و متولان برگزاری طرح های تنظیم بازار، برای اجرای بهتر طرح فروش فوق العاده از ظرفیت شرکت تعاونی ادارات بهره می گرفتند تا بتوان از این طریق نظارت بهتری را بر بازار از طریق این شرکت تعاونی ها داشته باشند و مردم نیز دغدغه مراکز عرضه کالا را نداشته باشند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان