اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. خرداد 1394 - 10:15   |   کد مطلب: 11700
هواپیمای سازمان ملل حامل هیات‌های احزاب سیاسی یمن شرکت کننده در کنفرانس ژنو، فرودگاه صنعاء را به مقصد ژنو در سوئیس ترک کرد. قرار است امروز ژنو میزبان کنفرانس صلح یمن با حضور نمایندگان دولت مستعفی که مقیم ریاض پایتخت یمن است و همچنین نمایندگان احزاب‌ و جریان‌های سیاسی داخلی یمن باشد.
انصارالله و برخی احزاب یمنی راهی ژنو شدند/ کشته شدن ۱۷ یمنی در حمله عربستان به «تعز»

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا عربستان سعودی اول اردیبهشت (21 آوریل) پس از 27 روز بمباران یمن، پایان تجاوز نظامی موسوم به «عملیات طوفان قاطع» را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیات جدید موسوم به «بازگرداندن امید» خبر داد. این حملات بیش از 3 هزار کشته بر جای گذاشته است. خبرگزاری رویترز روز 12 ژوئن اعلام کرد که عملیات عربستان شکست خورده و گذر زمان به نفعش نیست.

 

شهادت زن باردار و دختربچه شیرخوار یمنی در حمله جنگنده‌های سعودی

 

در پی حملات جدید جنگنده‌‌های سعودی به یمن، 6 زن از جمله یک زن باردار و نیز یک دختربچه شیرخوار یمنی به شهادت رسیدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه گذشته به‌بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، مناطق مختلف این کشور را آماج حملات زمینی و هوایی خود قرار داده است.

حملات سعودی آمریکایی، تمامی اهداف غیرنظامی از قبیل بیمارستان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، مراکز نفتی و غیره در یمن را هدف قرار داده است.

بنا به گفته منابع یمنی در حملات سعودی به یمن دست‌کم 10هزار نفر به شهادت رسیده و هزاران تن نیز زخمی شده‌اند.

 

حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه‌های نظامی عربستان

 

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه‌های نظامی "الردیف"، "المعزاب"، و "المفطق" در خاک عربستان و همچنین مرزبانی این کشور را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دادند.

ارتش یمن و کمیته‌های مردمی امروز همچنین در پاسخ به حملات جنگنده‌های سعودی بیش از 33 موشک و خمپاره به موقعیت نظامی الجحفا در قلب منطقه ظهران شلیک کردند. آنها همچنین با گلوله‌‌های خمپاره منطقه علیب را هدف قرار داده و سه موشک به مرکز فرماندهی بلة شلیک کردند که باعث فرار نظامیان سعودی از این مرکز شد.

از سوی دیگر ارتش یمن و کمیته‌‌های مردمی با چند خمپاره موقعیت نظامی تهوقه در نجران را نیز هدف قرار دادند.

نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی امروز موفق شدند کنترل مرکز استان الجوف واقع در شمال شرق صنعا را به دست بگیرند.

 

حمله عربستان به «تعز» یمن ۱۷ کشته بر جای گذاشت

 

۱۷ نفر از مردم بی گناه یمن در تجاوز هوایی امروز(یکشنبه) عربستان سعودی به «تعز» کشته شدند.

منابع بیمارستانی یمن گزارش دادند که در این حمله هوایی، چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.

شبکه المنار همچنین گزارش داد که ده‌ها نفر از مردم یمن در حمله  امروز جنگنده‌های عربستان سعودی به بازاری در شهر الحزم استان الجوف کشته و زخمی شدند.

جنایات عربستان سعودی در حق مردم بی دفاع یمن در حالی ادامه دارد که قرار است فردا(دوشنبه) مذاکرات صلح یمن در ژنو برگزار شود.

 

سازمان ملل از طرف‌های یمنی خواست اختلافات خود را کنار بگذارند

 

در آستانه شروع نشست ژنو برای حل و فصل بحران یمن سازمان ملل از طرفهای درگیر در بحران یمن و احزاب این کشور خواست اختلافات خود را کنار بگذارند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز قرار است در این نشست که از روز دوشنبه در سوئیس برگزار میشود شرکت کند.

براساس امارهای سازمان مللف از زمان آغاز حملات عربستان به ئیمن تا کنون بیش از 2500 نفر کشته شده اند هرچند که امارهای غیررسمی بسیار بیشتر از این است.

سخنگوی سازمان ملل در ژنو می‌گوید که دبیرکل سازمان ملل نگران شرایط انسانی در یمن است و به همین دلیل از طرفهای درگیر یمنی خواسته است که بدون پیش شرط و با حسن نیت و اعتماد متقابل در مذاکرات حاضر شوند.

 

هواپیمای حامل نمایندگان انصارالله برای شرکت در نشست ژنو در جیبوتی متوقف شده است

 

منابع خبری از زمین گیر شدن هواپیمای حامل نمایندگان انصارالله یمن در جیبوتی که برای شرکت در نشست ژنو عازم سودیس بودند خبر میدهند.

بنا بر گزارشها، علت توقف هواپیمای نمایندگان در جیبوتی امتناع مصر از ورود هواپیمای آنها به حریم هوایی این کشور بوده است.

روزنامه یمن پست گزارش داد هوایپمای حامل نمایندگان انصارلله برای شرکت در نشست ژنو قرار بوده از صنعا به جیبوتی، سپس به ترکیه و بعد به سوئیس پرواز کند.

نشست ژنو با حضور طرفهای درگیر در بحران یمن قرار است از روز دوشنبه آغاز به کار کند.

طبق آخرین گزارشها، روزنامه یمن پست گزارش داد که هیات یمنی پس از ساعتها موفق شد از جیبوتی عازم ژنو شود. گفته می‌شود که مذاکرات ژنو تازمان رسیدن این هیات به ژنو به تاخیر افتاده است.

 

نمایندگان احزاب یمنی سرانجام راهی «ژنو» شدند

 

هواپیمای سازمان ملل حامل هیات‌های احزاب سیاسی یمن شرکت کننده در کنفرانس ژنو، فرودگاه صنعاء را به مقصد ژنو در سوئیس ترک کرد.

قرار است (دوشنبه) ژنو میزبان کنفرانس صلح یمن با حضور نمایندگان دولت مستعفی که مقیم ریاض پایتخت یمن است و همچنین نمایندگان احزاب‌ و جریان‌های سیاسی داخلی یمن باشد.

هواپیمای سازمان ملل برای انتقال نمایندگان احزاب سیاسی یمن به ژنو، امروز و دیروز چندین بار در فرودگاه صنعاء فرود آمد، اما گروه‌های یمنی از جمله انصارالله به دلیل «ابهام» و «تناقض» بیانیه‌های فرستاده سازمان ملل در امور یمن حاضر به شرکت در این کنفرانس نشدند.

«انصارالله» یمن بزرگترین حزب یمنی ضمن تاکید بر «ابهام و تناقض» بیانیه‌های فرستاده سازمان ملل درباره کنفرانس ژنو اعلام کرد که سازمان ملل باید رسما توضیحات لازم درباره سازو‌کار و مکانیزم مذاکرات ژنو را ائه کند.

منابع وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد که اگر توضیحات لازم سازمان ملل درباره هیات‌های شرکت کننده در کنفرانس یمن در ژنو داده شود، درباره حضور در این کنفرانس تصمیم‎گیری می‎کنند و منتظر دریافت نامه رسمی سازمان ملل و ارائه توضیح مکانیزم مذاکرات ژنو هستند.

 

اظهارنظر نمایندگان گروه‌های سیاسی یمنی پیش از عزیمت به ژنو

 

کنفرانس ژنو روز  دوشنبه (فردا) به‌ریاست بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز خواهد شد.

برخی رؤسا و نمایندگان گروه‌های سیاسی یمنی بر اهمیت قرار گرفتن موضوع توقف تجاوزات وحشیانه سعودی به یمن که همه مردم و زیرساخت‌ها و تمام تأسیسات یمن را هدف قرار داده، در دستورکار مذاکرات ژنو و نیز رفع محاصره ظالمانه مردم یمن تأکید کرده‌اند.

عارف الزوکا دبیرکل کنگره ملی یمن گفته است: ما به ژنو می‌رویم و آماده رفتن به دورترین نقطه جهان به‌خاطر ملت مقاوم خودمان هستیم که از بمباران وحشیانه و محاصره ظالمانه رنج می‌برند.

از سوی دیگر، "حمزه الحوثی" نماینده انصارالله هم گفته است مشارکت در رایزنی‌های ژنو که به‌دعوت سازمان ملل متحد و بدون پیش‌شرط صورت گرفته است با هدف احیای روند سیاسی و دستیابی به راه‌حل‌ها انجام می‌شود.

الحوثی تصریح کرد رایزنی‌ها میان گروه‌های سیاسی بر اساس آنچه در بیانیه سازمان ملل متحد در روز یکشنبه مشخص شده است، انجام خواهد شد. این رایزنی‌ها همچنین به امور داخلی یمن اختصاص خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌ها به راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به رنج ملت یمن و توقف تجاوزات منجر شود.

از سوی دیگر "حسن زید" دبیرکل حزب الحق یمن هم ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های ژنو به یک تریبون رسانه‌ای بین المللی برای نشان دادن حجم تجاوزات و اثرات آن بر ملت یمن تبدیل شود و گروه‌های یمنی بتوانند مظلومیت ملت یمن و جنایات بی‌سابقه‌ای که علیه آنها با همدستی منطقه‌ای و بین المللی صورت می‌گیرد، به جهانیان نشان دهند.

"محمد الزبیری" دبیرکل حزب البعث العربی الاشتراکی (حزب سوسیالیست عرب) ابراز کرد مهمترین چیزی که باید در مذاکرات ژنو محقق شود،‌ توقف تجاوزات و پیشبرد پرونده یمنی سعودی و گفت‌وگو درباره آن است تا یمن از قیمومیت عربستان سعودی آزاد شده و به‌سمت سازندگی بدون دخالت دیگران گام بردارد.

"عبدالرحمن السقاف" دبیرکل حزب سوسیالیست یمنی هم تأکید کرد مهمترین نقاطی که باید در رایزنی‌های ژنو بررسی شود، توقف جنگ و رفع محاصره ظالمانه علیه ملت یمن است.

السقاف خاطرنشان کرد جنگ و محاصره سبب بروز فاجعه‌ای برای ملت یمن از طریق محروم کردن آن از نیازهای اساسی‌اش مانند مواد غذایی، پزشکی، مشتقات نفتی، آب، برق و غیره شده است.

وی گفت: جنگ همچنین سبب ویرانی منازل شهروندان و کشتار زنان و کودکان و آلوده شدن محیط زیست و شیوع بیماری‌های واگیردار و تب تانگ شده است و امیدواریم که رایزنی‌های ژنو منجر به تصمیماتی در راستای منافع ملت یمن شود.

"غالب مطلق" نماینده الحراک الجنوبی السلمی هم بر ضرورت توقف جنگ تصریح کرد که همه‌چیز را هدف قرار داده است. وی همچنین بر لزوم ارسال کمکهای امدادرسانی و انسانی و پزشکی به متضرران تأکید و ابراز امیدواری کرد که به‌زودی یک راه‌حل عادلانه برای مسئله جنوب یمن به دست آید.

خاطرنشان می‌شود اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، اعلام کرده بود که مذاکرات ژنو میان گروه‌های سیاسی یمن شامل کنگره ملی و هم‌پیمانانش، انصارالله و هم‌پیمانانش، لقاء مشترک و شرکایش (طیف وابسته به عربستان) و الحراک الجنوبی السلمی خواهد بود.

وی در بیانیه‌ای گفته بود سازمان ملل متحد این فرصت را غنیمت می‌شمارد تا گروه‌های سیاسی یمنی شرکت کننده در این رایزنی با حسن‌نیت و بدون پیش‌شرط و در فضایی از اعتماد و احترام متقابل برای دستیابی به راه‌هایی برای احیای روند سیاسی و دستیابی به راه‌حلی برای نجات یمن و ملت آن از بحران خطرناک کنونی تلاش کنند.

این در حالی است که اسکای نیوز عربی از حامیان عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی فراری و گروه‌های سلفی و تروریستی به نقل از نماینده دولت مستعفی یمن اعلام کرده است آنها با نماینده سازمان ملل در امور یمن توافق کرده‌اند تا هرکدام از هیئت‌های منصور عبدربه هادی و جنبش انصارالله، هفت نماینده و هرکدام سه مشاور داشته باشند.

اسامی نمایندگان هیئت انصارالله و گروه‌های همسو

بر اساس گزارش العهد، هیئت انصارالله در کنفرانس ژنو برای بررسی بحران یمن به‌ریاست مهدی المشاط مدیر دفتر عبدالملک الحوثی و با عضویت حمزه الحوثی و علی العماد از اعضای شورای سیاسی جنبش انصارالله شرکت می‌کند.

نمایندگان هم‌پیمانان انصارالله شامل: عبدالملک الحجری دبیرکل حزب الکرامه، عبدالسلام جابر از الحراک الجنوبی دوست انصارالله، غالب مطلق از الحراک الجنوبی از جماعت محمد علی احمد، محمد الزبیری دبیرکل حزب البعث العربی الاشتراکی، حسن زید امین دبیرکل حزب الحق.

هیئت کنگره ملی هم شامل ابوبکر القربی، عارف الزرقه، فائقه السید، قاسم سلام از حزب البعث و شیخ ناصر هم‌پیمان کنگره مردمی است.

 

تاکید مردم یمن بر ادامه مقاومت در برابر متجاوزان سعودی

 

پایتخت یمن روز یکشنبه شاهد تظاهرات گسترده ای بود که به دعوت کمیته آماده سازی جبهه ملی مقابله با تجاوز تحت شعار محاصره غیرقانونی است، برگزار شد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، پارچه نوشته هایی در دست داشتند که بر ضرورت درهم شکستن محاصره زمینی، هوایی ودریایی ظالمانه ای که عربستان علیه یمن تحمیل کرده و مجازات جنایتکاران سعودی که از ابتدای جنگ به ارتکاب جنایت علیه ملت یمن و کشتار مردم بیگناه و تخریب زیر ساخت ها و تاسیسات نظامی دست زده، تاکید می کرد.

مردم یمن در این تظاهرات خواستار ادامه مقاومت و ایستادگی در مقابل متجاوزان شدند، مقاومتی که سبب شگفتی و احترام جهانیان نسبت به مردم یمن شده است.

شرکت کنندگان در این تظاهرات تاکید کردند محاصره تنها سبب افزایش اصرار و اراده و مسئولیت پذیری ملت یمن می شود، ملت یمن هرگز شکست نمی خورد و سر خم نخواهد کرد.

مردم یمن ادامه سکوت بین المللی و همدستی شرم آور جهانی با متجاوزان و متحدان آنها و تماشای جنایات و کشتاری که متجاوزان در یمن به راه انداخته اند، محکوم کردند.

در این تظاهرات، محمد المقالح عضو کمیته عالی  انقلاب و حمید عاصم عضو کمیته مقدماتی جبهه ملی برای مقابله با تجاوز سخنرانی کردند که طی آن بر ادامه ایستادگی و مقاومت ملت یمن در برابر تجاوزات وحشیانه عربستان تاکید کردند.

المقالح و عصام تصریح کردند متجاوزان سعودی برای به زانو درآوردن ملت یمن و تحقیر و مجبور کردن آن به تبعیت و دنباله روی از رژیم سعودی تلاش می کنند، اما ملت یمن تصمیم گرفته است که سرنوشت خود را به دست خود تعیین کند و هرگز تحت قیمومیت سعودی آمریکایی نخواهد رفت.

سخنرانان این تظاهرات از آزادگان جهان و نهادهای سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی و تمام کشورها و ملت های آزادیخواه خواستند به مسئولیت اخلاقی و انسانی خود در قبال مردمی که در معرض تجاوز و محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار دارد و از ورود غذا، دارو و مشتقات نفتی به کشورشان جلوگیری می شود، عمل کنند و گام های عملی برای درهم شکستن محاصره و توقف تجاوزات ظالمانه به ملت یمن بردارند.

المقالح و عاصم از نهادهای قضایی خواستند تدابیر قضایی فوری برای محاکمه تمام خیانتکاران و مزدورانی که در تجاوزگری و کشتار و ویرانگری همدست متجاوزان سعودی هستند، اتخاذ کنند.

آنها همچنین تاکید کردند راه حل بحران یمن، خارجی نیست و باید یمنی یمنی باشد که منافع یمنی ها و  اهداف بزرگ آنها را بدون قیمومیت و دخالت خارجی تامین کند.

المقالح و عاصم با تمجید از ایستادگی و مقاومت اسطوره ای ملت یمن که قطعا بر دشمنانش پیروز خواهند شد، تاکید کردند دشمنان در تجاوز خود شکست خورده اند و امید بستن آنها بر گرسنه نگه داشتن و محاصره ملت یمن همانند تکیه آنها بر بمباران و کشتار و تخریب هدفمند تمام تاسیسات زیربنایی واساسی و معیشتی ره به جایی نخواهد برد.

در پایان این تظاهرات گسترده، بیانیه ای صادر شد .

در بخشی از این بیانیه آمده است ای مردم شجاع و صبور و استوار در صحنه های ایثار و صحنه های عزت و رویارویی و فداکاری، تجاوز سعودی آمریکایی و همپیمانانشان وارد هشتاد و یکمین روز خود شده است که هر روز بر فهرست جنایات وحشیانه آنها و وحشی گری آنها اضافه می شود، متجاوزان همچنین محاصره کاملی را در سطح زمینی، هوایی و دریایی بر ملت یمن تحمیل کرده اند اما با وجود  تمام این اقدامات تجاوزکارانه هرگز نتوانسته اند خدشه ای به اراده  استوار ملت یمن وارد کنند.

در این بیانیه آمده است هشتاد روز بمباران که تمام شهرهای یمن را هدف قرار داده و کشتار مردم در روستاها و شهرها همزمان با محاصره ظالمانه که معیشت، دارو، شیرخشک کودکان و ... را هدف قرار داده است، این اقدامات تجاوزکارانه هرگز نتوانسته است ملت مقاوم و صبور یمن را به زانو درآورد.

این بیانیه همچنین سکوت بین المللی و همدستی با متجاوزان را محکوم کرده است.

این بیانیه بر مخالفت قاطع مردم یمن با محاصره ظالمانه، مزدوران و خیانتکاران به ویژه عبدربه منصور هادی و ارباب سعودی اش، سلمان بن عبدالعزیز و طرح هایی که متجاوزان به دنبال تحمیل آن بر ملت یمن هستند، تاکید کرده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان