اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. خرداد 1394 - 19:05   |   کد مطلب: 11560
از چندی پیش ریز گردها اکثر استانهای کشور را محاصره، و مردم را با مشکلات زیادی رو برو کرده است! مسئله مهم این است که چرا هنوز مسئولین مربوطه توجه جدی به این مسئله ندارند و بیشتر به مسائل رسانه ای می پردازند.
کشور در محاصره غول ریز گردها/ پس این ابتکار کجاست؟!

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا چندی است ریزگردها از شمال و شمالغرب وارد کشور شده و هوای چندین استان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. فاجعه ریزگردها مطمنا در آینده بیشتر قابل لمس خواهد بود چرا که بوجود آمدن خشکسالی در برخی از استانها این موضوع را به یک موضوع جدید تبدیل می کند.

 

مسئله مهم تر از ریزگردها، توجه مسئولین مربوطه به این موضوع است. سازمان محیط زیست به عنوان مسئول اصلی باید دید جدی تر به این مسئله داشته باشد اما متاسفانه هنوز نظارت مناسبی به این پرونده دیده نشده است.

 

ریزگردها ارمغان از بین رفتن 11 هزار هکتار باغ در طی 30 سال گذشته

به طور مثال ریزگردها و تغییرات آب و هوایی شهر قم فاجعه زیست محیطی در شرایط خشکسالی است که می توان گفت بخش بزرگی از آن به از بین رفتن 11 هزار هکتار باغ طی 30 سال اخیر در شهر قم برمی گردد و حل این معضل نیازمند همکاری تمامی دستگاه های مرتبط است.از بین رفتن 11 هزار هکتار باغ طی 30 سال اخیر در شهر قم و خشک سالی پانزده ساله کشورمان تنها گوشه ای از فاجعه زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی است که این روزها صحبت از آن در محافل رسمی و غیر رسمی می شود اما به نظر می رسد کسی این فاجعه را باور ندارد و نسبت به این مسئله هیچگونه احساس خطری نمی کند.

 

نفس شهر آران و بیدگل بند آمده است

از سویی دیگر چند وقتی است مردم شهرستان آران و بیدگل روزهای خود را با هجوم ریزگردها و گرد و غبار سپری می کنند. مشکلی که با توجه به بی توجهی رسانه های محلی و به پیرو آن سکوت مسئولان نگرانی های مردم را بیش از پیش نمایان کرده، به گونه ای که صحبت پیرامون ریزگردها و حواشی مربوط به آن نقل مجالس شده است و نگرانی بابت حال و آینده مهمان این روزهای شهر جز دغدغه های مردم به حساب می آید.

 

هفته پُر گرد و خاک محیط زیست در کُردستان/بی ابتکاری «ابتکار» در حل پدیده ریزگردها

کُردستان هم امسال در هفته محیط زیست، هفته پُر گرد و خاکی را تجربه می کند، هفته ای که در آن کُردستانی ها به جای تنفس هوای پاک باید گرد و خاک کشورهای عربی را در تمامی دقایق زندگی خود حس کنند.

سنندج امسال وضعیت مناسبی از لحاظ منابع آبی ندارد و به گفته رئیس مجمع نمایندگان کُردستان، ذخیره سد قشلاق تا ابتدای تابستان می تواند آب شرب سنندج را تامین کند. علاوه بر این بحران، ورود مستمر ریزگردها از کشورهای عربی به آسمان سنندج، مشکلات سنندج را دوچندان کرده است.

 

ریزگردهای میهمان در آسمان همدان باعث تشدید آسم و بیماری های قلبی می شوند

همچنین در روزهای اخیر نخستین پایتخت تاریخ و تمدن ایزان زمین شاهد گرد و غباری به همراه ریزگردهای میهمان از کشورهای همسایه بود که چند روزی بر فراز شهر ماندگار شده است.

قراگوزلو کارشناس مسائل بهداشتیاظهار کرد: قرار گرفتن در معرض ریزگردها به طور خاص باعث مشکلات تنفسی و ریوی و در مواردی بیماری های قلبی عروقی به خصوص در کودکان و سالمندان می شود.

وی افزود: ریزگردها همراه با خود، سوزش چشم، بینی، گلو و حتی بی‌حالی را برای شهروندان به ارمغان می آورند.

 

هجوم ریزگردها زندگی را در شهرستان ریگان مختل کرد

چندی پیش نیز وزش توفان با سرعت بالا و افزایش میزان‌آلودگی در هوای منطقه، باعث شده تا تردد افراد در خیابان‌ها و کوچه‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش یابد .

پدیده ریزگرد ها  و تراکم زیاد ریزگردها شهروندان و به‌ ویژه کودکان و افراد مسن را با اختلالات تنفسی مواجه کرد.

DSCF0325DSCF0315

 

‌گلستان در تهدید میهمان ناخوانده‌

از روز جمعه هم که گرما، آن روی خود را به گلستانی‎ها نشان داد و دماسنج‌ هواشناسی دمای 45 درجه سانتی‎گراد را مشخص کرد، می‎شد حدس زد که این پایان کار نیست و گزارش هواشناسی هم تایید کرد که هفته‎ای گرم در انتظار این خطه شمالی است.

حال به این هوای گرم، غبار ریزگردها را اضافه کنید که این چند روز دامنه کوه‎های البرز در گلستان را فرا گرفته است و به گفته مدیر کل هواشناسی گلستان این مهمان ناخوانده از کشورعراق روانه گلستان شده است.

 

آلودگی ریزگردها 10 برابر حد استاندارد در آذربایجان غربی

رییس اداره محیط زیست سردشت هم اخیرا اظهار کرد: شب گذشته میزان غلظت آلودگی ناشی از ورود ریزگردها به 1504 میکروگرم بر متر مکعب رسید که 10 برابر حد استاندارد بوده و در این شرایط آلودگی هوای سردشت به حد بحرانی رسیده است.

کریم خضری افزود: برابر سنجش آلودگی هوا هم اکنون در سردشت به 786 میکروگرم در متر مکعب تقلیل یافته است که توصیه می شود جانبازان شیمیایی، افراد دارای ناراحتی های قلبی و تنفسی، کودکان و کهنسالان تا شرایط عادی در هوای آزاد قرار نگیرند.

 

هجوم ریزگردها به آسمان البرز

چندی پیش هم میزان شدید گرد و خاک همراه با وزش باد باعث شد طوفان کرج را درگیرد، این در حالی است که هجوم ریزگردها به آسمان البرز افق دید را در بسیاری از شهرها به شدت کاهش داده است.
 

ریزگردهای فرامنطقه ای بلای جان آسمان این روزهای آذربایجان شرقی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به ادامه آلودگی هوا در کلانشهر تبریز و سایر شهرستان های آذربایجان شرقی گفت: با توجه به آخرین آمار استخراج شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در این شهر، در زمان حاضر شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق 2.5 میکرون به 152 پی . اس . آی می باشد که نشانه ناسالم بودن هوا است.
 
 
استانهای زنجان، همدان، سیستان و بلوچستان و ... نیز درگیر با این ریزگردها هستند هر چند هنوز راه حل مناسبی از سوی سازمان محیط زیست و خانم ابتکار ارائه نشده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان