اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. خرداد 1394 - 13:34   |   کد مطلب: 11484
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اعتقادات شیعه به مسئله مهدویت تاکید کردند:شعله امید همواره وجود دارد ومعتقد به مسئله مهدویت می داند که این دوران تاریکی و ظلم و تسلط ناحق و باطل قطعا سپری خواهد شد.
اگر راه امام خمینی(ره) را گم یا فراموش کنیم، ملت ایران سیلی خواهد خورد/تحریف شخصیت امام خمینی، منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است

به گزارش صبح الوند، 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که در حرم مطهر آن حضرت در حال برگزاری است، در جمع میهمانان این مراسم با اشاره به مناسبت روز گذشته، سالروز تولد حضرت ولی عصر (عج) و با تحلیل موضوع مهدویت اظهار داشتند: منجی آخر الزمان مورد اتفاق همه ادیان ابراهیمی است؛ اینکه کسی خواهد آمد و جهان را از منجلاب بزرگ ظلم نجات خواهد داد، در میان ادیان ابراهیمی مورد قبول همگان است، در اسلام نام این منجی نیز مشخص شده است.

ایشان افزودند: این وجود الهی و این انسان بزرگ فوق العاده را همه مذاهب اسلامی به نام «مهدی» می شناسند؛ شاید در بین فرق اسلامی هیچ فرقه ای را نتوان سراغ داشت که معتقد نباشد مهدی (عج) ظهور خواهد کرد و او از ذریه پیغمبر (ص) است؛ حتی نام و کنیه آن حضرت را نیز مشخص می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: خصوصیتی که در اعتقاد شیعه وجود دارد این است که این شخصیت را به طور مشخص و معین معرفی می کند؛ او را فرزند امام یازدهم از ائمه اهل بیت (ع) حضرت امام حسن عسگری (ع) می داند، تاریخ ولادت او به طور مشخص از نظر مورخان و متکلمان شیعه روشن و واضح است. دیگر فرق اسلامی غالبا این نظر را متذکر نشده اند یا نپذیرفته اند، اما شیعه با ادله مسلم و قطعی، حضور و وجود و ولادت آن بزرگوار را اثبات می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی استبعادهای صورت گرفته درباره وجود مبارک امام زمان (عج) خاطرنشان کردند: بعضی استبعاد کرده اند که چگونه ممکن است انسانی متولد شود در این زمان طولانی زنده بماند؟ این تنها استبعادی است که مخالفان در مورد قضیه حضرت مهدی (عج) مطرح و تکرار کرده اند، اما قرآن کریم با نص صریح خود این استبعاد را برطرف می کند.

ایشان با اشاره به نمونه ای از آیات قرآن کریم تصریح کردند: قرآن کریم درباره حضرت نوح پیغمبر (ع) می فرماید: نوح در میان قوم خود ۹۵۰ سال زندگی کرده است؛ نه اینکه عمر او این مقدار بوده است، ظاهر مطلب این است که دوران دعوت آن بزرگوار ۹۵۰ سال بوده است بنابراین، این استبعاد جایی ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: بزرگترین خاصیت این اعتقاد در میان شیعیان، امیدآفرینی است؛ جامعه تشیع فقط به برجستگی های تاریخ خود در گذشته متکی نیست و چشم به آینده دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در سخت ترین شرایط، یک نفر معتقد به مسئله مهدویت، طبق اعتقاد تشیع دل خالی از امید نمی داند و شعله امید همواره وجود دارد؛ می داند که این دوران تاریکی و ظلم و تسلط ناحق و باطل قطعا سپری خواهد شد. این یکی از مهمترین آثار و دستاوردهای این اعتقاد است.

ایشان در عین حال خاطرنشان کردند: اعتقاد تشیع نسبت به مهدویت به همین جا محدود نمی شود و این شعله فروزان و این فروغ تابان در جوامع شیعی در طول قرن های گذشته وجود داشته است و همچنان وجود خواهد داشت و ان شاء الله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد.

بررسی تحریف شخصیت امام (ره)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود اظهارداشتند: بحث درباره امام بزرگوار زیاد گفته شده اما همچنان جای سخن درباره این مرد بزرگ باقی است. آنچه که امروز به شما عرض می کنم، بحثی تحت عنوان «تحریف امام» است.

ایشان ادامه دادند: بحث درباره تحریف شخصیت امام (ره) را با این سئوال آغاز می کنیم که آیا شخصیت ها هم قابل تحریف اند؟ معمولا عنوان تحریف را درباره تحریف متون به کار می بریم، آیا شخصیت ها را هم می توان تحریف کرد؟ بله.

آیت الله خامنه ای افزودند: تحریف شخصیت ها به این است که ارکان شخصیت آن انسان بزرگ؛ یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه اینها برمی گردد به تحریف شخصیت.

ایشان ادامه دادند: شخصیتی که الگوست، امام و پیشواست، رفتار و گفتار او برای نسل های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود، زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.

امام (ره) را نباید صرفا به عنوان یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجه قرار داد

رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: امام (ره) را نباید صرفا به عنوان یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجه قرار داد، بعضی این طور می خواهند که امام (ره) شخصیت محترمی است در تاریخ این کشور، روزگاری بود، فعال و مفید بود، بعد هم رفت و روزگار او تمام شد، احترامش می کنیم، صرفا همین.

ایشان افزودند: بعضی می خواهند امام (ره) را اینجور بشناسند و بشناسانند، این غلط است. امام (ره) مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه امام (ره) بنیانگذار یک مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی است، تصریح کردند: ملت ایران این مکتب، راه و نقشه را پذیرفت و در آن مشغول به حرکت شد. ادامه این راه بستگی دارد که این نقشه و راه درست شناخته شود، بدون اینکه امام را درست بشناسیم به معنای شناخت اصول امام، این نقشه راه شناخته نخواهد شد.

ایشان با بیان اینکه بحث ما بر سر مبانی فکری امام (ره) است و بر سر تصمیمات مقطعی نیست، اظهار داشتند: بحث ما بر سر شاکله اصلی تفکر امام (ره) است. امام (ره) یک فقیه بزرگ، فیلسوف، صاحبنظر در عرفان نظری بود. در مسائل بحث های فنی و علمی یک سرآمد به حساب می آمد.

رهبر معظم انقلاب افزودند: لکن شخصیت برجسته امام (ره) به هیچ یک وابسته نیست، بلکه شخصیت اصلی امام (ره) در تحقق مضمون آیه وجاهدوا فی الله حق جهاده است.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: امام با داشتن آن زمینه های برجسته علمی وارد میدان مجاهدت فی سبیل الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به وجود آورد، نه فقط در کشور خود، بلکه در همه منطقه ما و دنیای اسلام، بلکه به یک اعتبار در همه جهان.

برانداختن حکومت سلطنتی و موروثی و سپردن کار به دست مردم اقدام مهم امام خمینی (ره) بود

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دو اقدام بزرگ و بی نظیر امام (ره) در تاریخ ایران گفتند: امام (ره) دو اقدام مهم در تاریخ کشور انجام داد، یکی برانداختن سلطنت موروثی، ظالمانه و غیر عاقلانه که چند هزار سال در کشور ما سابقه داشت، این بنای پوسیده کهنه غلط را که حکومت کشور به دست انسان ها می باشد و به صورت موروثی از کسی به کسی برسد و با شمشیر و زور نظامی حکومت به دست آید و بعد نسل به نسل از یکی به دیگری به ارث برسد، سنتی غلط و بی منطق در کشور ما بود و در طول چند هزار سال ادامه داشت.

ایشان ادامه دادند: کار اول امام (ره) این بود که این بنای غلط را برانداخته و کار را به دست مردم سپردند.

ایجاد حکومت و نظامی بر اساس اسلام

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح اقدام دوم امام (ره) اظهار داشتند: ایجاد حکومت و نظامی بر اساس اسلام، اقدام دوم امام (ره) بود که این هم در تاریخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در کل تاریخ اسلام بی سابقه بود.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: این جهاد بزرگ امام ما یک چنین محصولی ارزشمندی داشت که جا دارد گفته شود. این مرد بزرگ مصداق آیه «جاهدوا فی الله حق جهاده» است.

ایشان افزودند: البته در حاشیه صحبت عرض می کنم، جهاد این مرد بزرگ، صرفا جهاد سیاسی، اجتماعی یا فکری نبود بلکه همراه با همه این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس و پایبندی به ارتباط مستمر با خداوند هم بود.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: این طور نیست که ما در میدان جهاد سیاسی، فکری و نظامی وارد شدیم حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرفنظر کنیم.

رهبر معظم انقلاب افزودند: امام (ره) اهل خشوع، دعا، تضرع و توسل بود. در ماه شعبان مکرر این بخش از دعای شعبانیه را تکرار می کرد،  الهی هبلی کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا به ضیاء نظرها الیک

ایشان افزودند: این حالت پشتوانه معنوی، تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل می داد.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: منظومه فکری امام (ره) دارای خصوصیات کامل یک مکتب فکری، اجتماعی و سیاسی است.

بازخوانی اصول و مبانی امام مانع تحریف شخصیت او می شود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگی های منظومه فکری امام راحل (ره) اظهار داشتند: منظومه فکری امام اولا مبتنی بر یک جهان بینی است که عبارت است از «توحید»؛ همه فعالیت و منطق او مبتنی بر توحید بود که زیربنای اصلی همه تفکرات اسلامی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دیگر خصوصیات منظومه فکری امام خمینی (ره) افزودند: خصوصیت دیگر این منظومه فکری که آن را به صورت یک مکتب در می آورد، این است که منظومه فکری امام به روز بود و مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعه ایرانی را مطرح می کرد و مخاطبان آن را حس می کردند.

ایشان تاکید کردند: در مکتب فکری امام ضدیت با استبداد و استکبار حرف اول را می زند؛ این آن چیزی است که ملت ایران آن را حس کرد و ملت های مسلمان دیگر و بلکه ملت های غیر مسلمان نیز آن را حس کردند، برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: خصوصیت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پرتحرک و عملیاتی بود؛ مانند برخی اندیشه پردازی ها و تئوری سازی های روشن فکرانه نبود که در محفل بحث، حرف های قشنگی است اما در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق و راه و فکر امام، عملیاتی و قابل تحقق در میدان عمل بود و به همین دلیل به پیروزی رسید و پیش رفت.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تاثیرات این ویژگی های مکتب امام بر ملت ایران گفتند: این حرکت مسیر تاریخ کشور را عوض کرد؛ ما ملتی زیردست و غرق در بی هدفی و ناامیدی بودیم، ملتی وابسته بودیم که به عمد ما را وابسته نگه داشته بودند، هم فکر و فرهنگ خود را بر ما تحمیل می کردند و هم منابع اقتصادی ما را می بردند و هم کاروان لجن زاری از عادات زشت را به سوی کشور ما سرازیر می کردند.

ایشان خاطرنشان کردند: امام (ره) ما را یک ملت پر انگیزه، پرامید و یک ملت پرتحرک و دارای هدف های بزرگ تبدیل کرد. امروز ملت ایران پرتحرک، پرانگیزه و امیدوار است و به سمت هدف های بزرگ حرکت می کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: البته ما با هدف های خودمان خیلی فاصله داریم، اما مهم این است که در حال حرکتیم و نیروی پیشرفت در کشور ما وجود دارد و جوانان ما معتقدند می توانند به این اهداف برسند و عدالت اجتماعی را محقق کنند و پیشرفت و ثروت را به این کشور بیاورند و ما را به یک کشور پیشرفته و دارای قدرتی متناسب با هویت تاریخی ما تبدیل کند؛ امروز جوانان ما در این جهت در حال حرکتند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما از حال تخدیر شده و خواب آلوده بیرون آمدیم؛ این کار را نهضت امام و این مرد بزرگ انجام داد.

ایشان در ادامه با تاکید بر ضرورت شناخت دقیق اصول و مبانی امام خمینی و جلوگیری از تحریف شخصیت ایشان اظهار داشتند: اگر ملت ایران بخواهد به آن اهداف برسد و این راه را ادامه دهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسند و اصول آن بزرگوار را بشناسند؛ نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام گم کردن راه او و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملت ایران است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: اگر راه امام را گم کنیم یا عمدا به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: همه باید بدانند که هاضمه سیری ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ ثروتمند و واقع شده در یک چهارراه حساس جهانی، برای قدرتمندان دغل باز عالم خیلی مهم است.  اینها دست از طمع خود برنداشته و چشم برنداشتند.

ایشان افزودند: فقط آن وقتی عقب خواهند نشست که شما ملت ایران آنچنان قدرت و پیشرفتی پیدا کنید که امید آنها قطع بشود؛ اینجاست که خطر تحریف امام اهمیت پیدا می کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: اگر شخصیت امام تحریف شد و بد و غلط معرفی شد، همه این خطرات بزرگ متوجه ملت ایران خواهد شد؛ اینجاست که خطر تحریف امام به عنوان یک هشدار باید در گوش مسئولان کشور و صاحب نظران فکری انقلاب و شاگردان قدیمی امام و کسانی که به این راه علاقه دارند و عموم جوانان و فرزانگان و دانشگاهیان و حوزویان به عنوان یک هشدار تلقی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در زمان حیات امام نیز برای تحریف شخصیت امام کار می شد؛ از یک طرف دشمن بود که از اول انقلاب سعی می کرد در تبلیغات جهانی خود امام را به صورت یک انقلابی خشک و خشن از نوع آنچه در انقلاب های بزرگ جهانی مانند انقلاب فرانسه یا انقلاب مارکسیستی شوروی می شناسیم، معرفی کند؛ انسانی که خشک و خشن است و گره ابروی او باز نمی شود و صرفا به مقابله با دشمن نگاه می کند و هیچ عاطفه و انعطافی در او نیست!

ایشان ادامه دادند: امام را اینگونه معرفی می کردند که غلط بود؛ امام، قاطع و غیر متزلزل بود و در تصمیم خود انسانی راسخ بود، اما مظهر عاطفه و لطافت و محبت و دلداری و دلدادگی در برابر خدا و خلق خدا بخصوص اقشار مظلوم و مستضعف جامعه بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: این کاری بود که دشمن از روز اول انقلاب در تبلیغات جهانی نسبت به امام انجام می داد و در داخل نیز برخی دانسته و برخی ندانسته حتی در دوران حیات امام او را تحریف می کردند و حرف هایی را که به نظرشان پسندیده بود، به او نسبت می دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: بعد از رحلت امام نیز این جریان ادامه داشت، تا آنجا که برخی حرف ها، امام را به عنوان یک فرد لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار سیاسی یا فرهنگی او نبود، معرفی می کنند که این نیز غلط است.

ایشان تاکید کردند: اگر بخواهیم شخصیت واقعی امام را پیدا کنیم، این راه دارد؛ اگر این راه را رفتیم مسئله حل خواهد شد وگرنه کسانی می آیند و طبق میل و سلیقه خود جور دیگری امام را معرفی می کنند و ممکن است فرداها نیز کسانی بر طبق سلیقه دیگری و طبق حوادث جهان، مصلحت بدانند که امام را طور دیگری معرفی کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: محبوبیت امام در بین مردم یک چیز ماندگار است که دشمن نتوانست آن را از بین ببرد؛ به همین دلیل مسئله تحریف شخصیت امام خطر بزرگی محسوب می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: آن راهی که می تواند مانع این تحریف بشود بازخوانی اصول و مبانی امام است؛ این مبانی در طول ۱۰ سال دوران حاکمیت اسلامی و پیش از آن در طول ۱۵ سال نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ این اصول و خطوط را که کنار هم بگذاریم، شاکله ای از امام تشکیل خواهد شد که شخصیت امام این است.

ایشان در عین حال خاطرنشان کردند: نمی گوییم به هر مطلب فرعی توجه کنید؛ زندگی امام نیز مثل هر آدم دیگری فراز و نشیب ها و اقتضائاتی داشته است، اما مطالب اصولی را می گوییم که جزو بینات شخصیت امام است و در همه دوران ها این اصول را در بیانات خود تکرار کرده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: این اصول را نباید گزینشی انتخاب کرد؛ صاحب نظران بروند بیانات امام را دنبال کنند که این بیانات تدوین شده و قابل استخراج است.

اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی از اصول خط امام (ره) بود

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنرانی خود به تحلیل اصول قابل استخراج از شخصیت امام (ره) پرداختند و اظهار داشتند: نمی توان همه اصول را بیان کرد اما آنچه من امروز عرض می کنم جزو مسلمات و راه و خط امام (ره) است.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه که اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی از اصول خط امام (ره)، بود، گفتند: امام اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد، اسلام آمریکایی در زمان ما و در زمان امام و در آینده دو شاخه دارد. اسلام سکولار و اسلام متحجر.

ایشان ادامه دادند: امام (ره) با آن کسانی که تفکر سکولاری داشتند، دین، جامعه و رفتار اجتماعی انسان را جدای از اسلام می دانستند را در گروه کسانی می دانستند که نگاه متحجرانه به اسلام داشتند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: امروز هر دو نمونه اسلام در دنیای اسلام قرار دارد و هر دو مورد حمایت دولت های قلدر و آمریکا هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشتند: امروز هم جریان منحرف داعش و القاعده و امثالهم مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند و هم بعضی از جریان ها به اسم اسلام و بیگانه از عمل و فقه اسلامی مورد حمایت آمریکا هستند.

ایشان در تشریح اسلام ناب از دیدگاه امام (ره) اظهار داشتند: از نظر امام (ره) اسلام متکی به کتاب و سنت که با فکر روشن و آشنایی با زمان و مکان و تکمیل شده در حوزه های علمیه است، می باشد.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: این طور نیست که روش استنباط مورد توجه نباشد و هر کسی قرآن را باز کند بتواند اصول حرکت اجتماعی را استنباط کند. این کار متد و روش دارد و هر کسی آن روش و متد را بلد است، قادر نیست آن متد را اجرا کند، باید فرد اجرا کننده فکر روشن داشته و با نیازهای بالفعل جوامع آشنا بوده و دشمن را بشناسد و نحوه دشمنی ها را بداند، آن وقت می تواند اسلام ناب را شناخته و بشناساند.

اسلام داعشی و اسلام چشم دوخته به آمریکا، سر در یک آخور دارند

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: اسلام آخوندهای درباری، اسلام داعش و اسلام بی تفاوت در برابر جنایات صهیونیست ها و آمریکا، اسلام چشم دوخته به اشاره آمریکا، همه سر در یک آخور دارند و از نظر امام (ره) همه مردودند. اسلامی که امام (ره) معرفی می کند در مقابل همه آنهاست.

پیرو امام (ره) باید با اسلام سکولار و متحجر مرزبندی داشته باشد

ایشان تاکید کردند: پیرو امام (ره) باید با اسلام سکولار و متحجر مرزبندی داشته باشد و اسلام ناب را شناسایی و دنبال کند.

اعتماد به صدق وعده الهی و بی اعتمادی به قدرت های مادی و مستکبر از اصول مهم مکتب امام (ره) بود

رهبر معظم انقلاب، اعتماد به صدق وعده الهی و بی اعتمادی به قدرت های مادی و مستکبر را یکی از اصول مهم مکتب امام (ره) خواندند و اظهار داشتند: خداوند به مومنان وعده نصرت داده و کسانی که این وعده را قبول ندارند در کلام خدا لعن شده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اعتقاد به صدق وعده الهی مبنی بر ان تنصرالله ینصرکم، اظهار داشتند: باید به این وعده اتکا کرد. نقطه مقابل این وعده، دل خوش‌کنک های مستکبران است که نباید مطلقا به آن اعتماد کرد. این امر در رفتار و بیانات امام مشهود بود.

ایشان افزودند: این اتکا به پروردگار موجب می شد امام (ره) در مواضع انقلابی خود صریح باشد، آنچه مورد اعتقاد او بود صریح اعلام می کرد نه اینکه نمی دانست دشمنان بدشان می آید، بلکه به قدرت الهی اعتقاد داشت.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: امام (ره) در برابر حوادث دچار رودربایستی نمی شدند. دو نامه از سران مستکبران جهان را جواب دادند که همان زمان پخش شد و با صراحت تمام، البته مودبانه مواضع قاطع و روشن خود را بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: امام (ره) این توکل خود به خدا را مثل خون در شریان ملت جاری کرد و ملت هم اهل توکل به خدا شد و به نصرت الهی معتقد شد.

ایشان افزودند: اینکه امام (ره) به مستکبران هیچ اعتقادی نداشت موجب می شد به وعده های آنها اعتماد نکند، ریگان رئیس جمهور آمریکا که مقتدر هم بود در آن زمان به امام (ره) نامه نوشت، آدم فرستاد اما امام (ره) به او اعتماد نکرد و وعده او را به هیچ گرفت.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: در موردی هم وعده ای در مورد پایان جنگ تحمیلی توسط یکی از کشورهای منطقه نزدیک به آمریکا داده شد و بحث سر صدها یا هزاران میلیارد بود اما امام (ره) به وعده آنها اعتماد نکرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: در موضوعات جاری ما این موضوع را لمس می کنیم، نمی شود به وعده مستکبران اعتماد کرد. باید به خدا اعتقاد داشت و به مستکبران بی اعتماد بود.

ایشان با بیان اینکه بی اعتمادی به مستکبران و اعتماد به خدا به معنای قطع رابطه با دنیا نبود، گفت: سران کشورها به مناسبت های مختلف برای امام (ره) پیام تبریک می فرستادند، امام (ره) هم جواب می داد، اما هیچ گونه اعتمادی به مستکبران وجود نداشت.

اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی یکی دیگر از اصول خط امام (ره) بود، گفت: در آن روزها به خاطر برداشت های نادرستی که وجود داشت برخی معتقد بودند همه کارهای اقتصادی باید در دولت متمرکز شود. امام (ره) بارها هشدار می دادند که این مسائل را به مردم بسپارید و در مسائل اقتصادی و نظامی به مردم اعتماد داشته باشید.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه داد: امام (ره) از ابتدا اعتقاد به ارتش داشت و مانع انحلال ارتش شد، اما با این وجود سپاه و بعد بسیج را به وجود آورد و حرکت نظامی را در جریان مردمی قرار داد.

ایشان با بیان اینکه با چنین تفکری در مسائل سازندگی کشور نیز امام (ره) بر تکیه بر نیروهای مردمی تاکید داشته و جهاد سازندگی را به راه انداخت، افزودند: مسئله انتخابات و تکیه کشور و تشکیلات سیاسی بر آرای مردم نیز با چنین تفکری بود.

آیت الله خامنه ای با بیان اینکه در ۱۰ سال حاکمیت امام (ره)، هشت سال در کشور جنگ بود، گفت: در این ۱۰ سال حدود ۱۰ انتخابات در کشور برگزار شد و حتی یک انتخابات نیز حتی یک روز از تاریخ مقرر خود عقب نیفتاد. در همه شرایط امام (ره) اصرار داشت انتخابات در وقت مقرر برگزار شود.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه امام (ره) در آن روزگار حتی یک روز هم حالت فوق العاده اعلام نکرد، گفتند: در روز انتخابات اولین شخصی که پای صندوق حاضر می شد امام (ره) بود، امام (ره) برای آرا و تشخیص مردم احترام قائل بودند. شاید گاهی به فرد مورد انتخاب مردم قائل نبودند اما انتخاب مردم را محترم می شمردند.

ایشان ادامه دادند: امام (ره) مردم را ولی‌نعمت مسئولان اعلام کردند و در مواردی خود را خادم ملت معرفی کردند و فرمودند اگر به من خادم ملت بگویند بهتر از آن است که رهبر ملت بگویند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به رابطه و محبت دوسویه امام (ره) و مردم اظهار داشتند: مردم هم در صحنه حضور یافته و آنجا که انگشت اشاره ایشان بود، حاضر می شدند. این رابطه متقابل بود، امام (ره) مردم را دوست داشتند و مردم امام (ره) را.

طرفداری و حمایت جدی از محرومان و مستضعفان

رهبر معظم انقلاب، طرفداری و حمایت جدی از محرومان و مستضعفان را از اصول مهم مکتب امام (ره) خواندند و اظهار داشتند: امام (ره) با شدت نابرابری اقتصادی و اشرافی گری را رد می کرد و طرفدار عدالت اجتماعی بود.

مخالفت شدید امام (ره) با نابرابری اقتصاد و خوی اشرافی گری مسئولان

ایشان ادامه دادند: تلاش همه در راستای ریشه کن کردن فقر و نجات محرومان یکی از پرتکرارترین مطالبی بود که امام (ره) در بیانات خود می فرمودند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به هشدارهای امام (ره) به مسئولان در مورد خوی اشرافی گری و کاخ نشینی، تاکید کردند: امام (ره) همواره به مسئولان توصیه می کردند به وفاداری طبقات ضعیف اعتماد کنید.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه امام (ره) همیشه بر مصرف درست بیت المال و پرهیز از اسراف تاکید می کردند، گفتند: توجه به عدالت اجتماعی، طرفداری از محرومان، دوری از خوی اشرافی گری و تجملاتی از اصول مهم مکتب امام (ره) بود.

مخالفت صریح با مستکبران

ایشان با بیان اینکه امام (ره) صریحا در جبهه مخالف قلدران بین المللی و مستکبران قرار داشت و هیچ ملاحظه ای نمی کرد، اظهار داشتند: امام (ره) در مقابله قلدران با مظلومان، در جبهه مظلومان قرار داشت و صریح و بدون تقیه طرفدار جبهه مظلومان جهان بود و با مستکبران سر آشتی نداشت.

واژه شیطان بزرگ برای آمریکا ابداع عجیب از سوی امام (ره)

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ابداع عجیب واژه شیطان بزرگ برای آمریکا از سوی امام خمینی (ره)، گفتند: امتداد معرفتی و عملی این تعبیر خیلی زیاد است. وقتی شما یک کسی و دستگاهی را شیطان می دانید معلوم است رفتار و احساسات شما در مقابل او چگونه باید باشد. امام (ره) هم عنوان شیطان بزرگ را به کار برد و هم به آن اعتقاد داشت.(شعار یکپارچه «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»)

رهبر معظم انقلاب افزودند: در مقابل این تفکر از ابتدای انقلاب کسانی بودند که توجه نمی کردند که آمریکا عقبه تغذیه کننده رژیم طاغوت است که با ملت ایران درافتاد. کسانی بودند که آن روز با حضور آمریکایی ها و فعالیت برخی نهادهای آمریکایی موافق بودند، آنها توجه نمی کردند که آمریکا تغذیه کننده رژیم طاغوت بود و این رژیم برافتاد. اما آن دستگاه تغذیه کننده هنوز باقی است و اگر به او مجال داده شود دوباره فعال شده نقاط ضعف را جستجو کرده و از آن طریق وارد می شود.

موضع گیری امام (ره) در مسئله لانه جاسوسی ناشی از تفکر آمریکا «شیطان بزرگ» است بود

ایشان موضع گیری امام (ره) در مسئله لانه جاسوسی را ناشی از همین دیدگاه خواند و گفتند: در دنیا کسانی که به این موضوع توجه نکرده اند، ضربه خورده اند. امام (ره) از روز اول این عقبه را دید و مقابله کرد، لذا تا آخر امام (ره) علیه آمریکا و دستگاه سیاسی و امنیتی آن موضع داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دفاع امام (ره) از ملت فلسطین، لبنان و افغانستان، اظهار داشتند: آن روز که شوروی ها وارد افغانستان شدند با این که ما گرفتار دشمنی با آمریکا بودیم، اما امام (ره) در همان حال و روز در مقابل شوروی موضع قاطعی گرفت و بدون هیچ ملاحظه ای از ملت افغانستان دفاع کرد.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: با همین منطق باید قضایای امروز دنیا را تحلیل کرد.

جمهوری اسلامی مسئله فلسطین را از دستور کار خارج نخواهد کرد/ برخی ها در داخل برای نفی استقلال تئوری سازی می کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی نسبت به قضایا و تحولات منطقه و جهان اظهار داشتند: امروز ما به همان اندازه که با جریان داعش در سوریه و عراق مخالفیم به همان اندازه با رفتار ظالمانه پلیس فدرال آمریکا مخالفیم؛ اینها مثل هم هستند. به همان اندازه که با محاصره ظالمانه غزه مخالفیم، به همان اندازه با بمباران مردم مظلوم و بی پناه یمن مخالفیم و به همان اندازه به سختگیری هایی که علیه مردم بحرین می شود مخالفیم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما با حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مردم در افغانستان و پاکستان مخالفیم؛ این منطق امام است که هر جا ظلم هست، ما طرفدار مظلوم و مخالف ظالم هستیم. این موضع گیری امام و از خطوط اصلی است.

ایشان ادامه دادند: امروز به همین دلیل مسئله فلسطین برای ما یک مسئله اصلی است؛ این را همه بدانند که مسئله فلسطین از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج نخواهد شد؛ مسئله فلسطین عرصه یک مجاهدت واجب و لازم اسلامی است.

ولی امر مسلمین جهان تاکید کردند: هیچ حادثه ای ما را از قضیه فلسطین جدا نمی کند؛ ممکن است کسانی در صحنه فلسطین باشند که به وظایف خود عمل نکنند، حساب آنها جداست، اما مردم فلسطین و مجاهدین آنها مورد حمایت ما هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه با اشاره به موضوع «استقلال» و رد سلطه پذیری به عنوان یکی از سرفصل های مهم اصول امام (ره) افزودند: سال گذشته و در همین جلسه عرض کردند که استقلال یعنی «آزادی در مقیاس یک ملت»؛ اینکه بعضی در زبان و شعار به دنبال آزادی های فردی باشند اما علیه استقلال کشور حرف بزنند، یک تناقض است.

ایشان ادامه دادند: چطور ممکن است آزادی فردی اشخاص محترم باشد، اما آزادی یک ملت در برابر تحریم های مخالفان و بیگانگان محترم نباشد!؟ متاسفانه کسانی تئوری سازی می کنند برای نفی استقلال کشور. استقلال را گاهی به انزوا تعریف می کنند و گاهی به عنوان اینکه استقلال امروز دیگر یک ارزش نیست، قلم می زنند و این حرف ها در جامعه پخش می شود، که این یک غلط بزرگ و خطاست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: امام معتقد به استقلال کشور و رد سلطه بر کشور بود؛ بسیاری از فعالیت های دشمن در این سال ها برای خدشه بر استقلال کشور بوده و تحریم و تهدید، استقلال کشور را هدف گرفته است.

اصل هفتم؛ تکیه بر وحدت ملی و توجه به توطئه های تفرقه افکن

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه «وحدت ملی و توجه به توطئه های تفرقه افکن» را یکی دیگر از خطوط اصلی تفکر و خط امام توصیف کردند و گفتند: چه تفرقه براساس مذهب و مسئله شیعه و سنی و چه تفرقه براساس مسئله قومیت ها و فارس و عرب و ترک و بلوچ، تفرقه افکنی یکی از سیاست های قطعی دشمن بوده و امام (ره) به همین دلیل از روز اول بر روی وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت تکیه کم نظیر داشت و امروز نیز باید این خط را دنبال کنیم.

ایشان با بیان اینکه امروز تفرقه در دنیای اسلامی یکی از سیاست های اصلی استکبار است تصریح کردند: کار آمریکایی ها به جایی رسیده که از شیعه و سنی و اسلام شیعه و اسلام سنی صحبت می کنند، به یکی حمله می کنند و از دیگری حمایت می کنند؛ در حالی که جمهوری اسلامی از ابتدا نسبت به مسئله اختلاف مذهبی نگاه یکسانی داشته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف این مسئله اظهار داشتند: ما با برادران فلسطینی که سنی هستند همان گونه ای عمل کردیم که با برادران شیعه حزب الله لبنان عمل کردیم.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: نگاه امام بزرگوار ما این بود که در داخل و خارج نگاه جمهوری اسلامی یک نگاه امت ساز است و امت اسلامی مدنظر آن است؛ اینکه نوکرهای دست دوم آمریکا مسئله «هلال شیعی» را مطرح می کنند این نشانه سیاست های تفرقه افکن آنهاست.

ایشان افزودند: اینکه آمریکایی ها با وجود تبلیغات فراوان، نسبت به گروه های تفرقه افکن تکفیری در عراق و سوریه مماشات می کنند و در مواردی مخفیانه به آنها کمک می کنند این نشان دهنده آن است که نقش تفرقه افکنانه از منظر دشمنان اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی، نقش بسیار برجسته ای است.

ولی امر مسلمین جهان با تاکید بر اینکه هم شیعه و هم سنی باید به این مسئله توجه کنند و بازی دشمن را نخورند خاطرنشان کردند: آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن به دنیا صادر شوند هر دو مثل هم هستند و برادران شیطان و عوامل استکبار و غرب هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: همدلی و همزبانی که در ابتدای امسال بر آن تکیه کردیم و مکرر تکرار کردیم، بر همین مبنا استوار است؛ در داخل کشور خواهران و برادران از اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم ید واحده تشکیل بدهند و نگذارند که دشمن نفوذ کند.

ایشان ادامه دادند: در قلمرو دنیای اسلام نیز برادران شیعه و سنی در کنار هم بدانند که دشمن دارد اصل موجودیت اسلام را تهدید می کنند؛ این نیز یکی از خطوط اصلی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: قطعا اصول امام منحصر در این ها نیست، دیگران نیز دنبال کنند، اما هرکسی هر حرفی را خودش می پسندد به امام نسبت ندهد؛ هر حرفی که به امام نسبت می دهید باید در منابع مربوط به ایشان به طور مکرر و مستمر موجود باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: جاذبه و دافعه امام بر مبنای این اصول بوده و ما نیز می خواهیم جاذبه و دافعه داشته باشیم و جاذبه و دافعه ما بر مبنای این اصول است.

ایشان تاکید کردند: هدف دشمنان ها با ریخت ها و قیافه گیری های مختلفی که نشان می دهند و گاهی اخم می کنند و گاهی لبخند می زنند و گاهی نیز وعده می دهند، همه برای تسلط بر کشور است؛ دشمن می خواهد به همان سلطه بی قید و شرط خود بر این کشور برگردد و چون اسلام با این برگشت به شدت مخالف است، آنها با اسلام مخالفت می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: مخالفت آنها با اسلام به خاطر این است که می دانند وحدت اسلامی سدی محکم در برابر آنها ایجاد کرده و ملت در برابر آنها مثل کوه ایستاده است؛ آنها در میان ملت با هرکسی که در برابر دشمن ایستادگی بیشتری داشته باشد، بیشتر مخالف هستند. با عناصر مومن و سازمان ها و نهادهای انقلابی بیشتر مخالف هستند چون می دانند که اینها سدهای غیر قابل نفوذ در برابر دشمن هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه دشمن به دنبال سلطه گیری است اظهار داشتند: همه تلاش دشمن این است که حرکت پیشرفت جمهوری اسلامی را بگیرد؛ یک کهنه سیاست مدار آمریکایی گفته بود که گروه های تروریستی تکفیری برای ما غربی ها اهمیت ندارد، آنچه برای ما مهم است ایران اسلامی است؛ چون ایران اسلامی به دنبال ایجاد یک تمدن عظیم است.

ایشان خاطرنشان کردند: البته این شخص گفته بود که ایران «به دنبال یک امپراتوری عظیم است و باید آن را دشمن مهم خودمان بدانیم» که غلط کرده است! این حرف، اهمیت تمدن سازی را نشان می دهد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان