به گزارش صبح الوند، همه ادیان الهی از آمدن منجی بشریت در آخرزمان خبر دادهاند. در منابع شیعه و سنی دهها کتاب فقط در خصوص روایات آخرالزمان و ظهور مهدی موعود(عج) یافت میشود. در میان مباحثی که درباره مهدویت در روایات آمده است، مبحث علائم ظهور، از اهمیت والایی برخوردار است؛ زیرا علائم ظهور، علاوه بر اینکه سیمای جهان را هنگام ظهور ترسیم میکند، انسان مؤمن را از حیرت و سرگردانی در زمان ظهور هم نجات میدهد.
در روایات، علائم ظهور به 2 بخش حتمی و غیرحتمی تقسیم شده است. علائم حتمی ظهور - یعنی نشانههایی که وقوع آنها حتمی است - 5 چیز است: صیحه آسمانی، ظهور سفیانی، ظهور یمانی(یمنی)، قتل نفس زکیه و خسف (فرو رفتن لشگریان سُفیانی) در سرزمین بیدا
پرداختن به کم و کیف علائم ظهور در این مقال نمیگنجد. اما یک نکته در اینجا لازم است ذکر شود و آن، مسأله روز و ابتلای مردم منطقه به گروه تروریستی داعش است. گروهی که به ظاهر مسلمان است و داعیه خلافت اسلامی را دارد. ولی به گونهای دست به قتل، خونریزی و کشتار میزند که شاید در تمام قرون و اعصار بینظیر باشد. ارتکاب جنایاتی که نمیشود بر زبان آورد و از حمایتهای بیدریغ استکبار جهانی، اسرائیل و سران ممالک عرب، نیز به خوبی بهرهمند است.
ظهور داعش با این همه فجایع و ... این سؤال را در اذهان برخی ایجاد کرده است که آیا داعش همان سفیانی نیست؟ در پاسخ باید گفت: درست است که سفیانی طبق روایات وارده در شام ظهور میکند و دست به خونریزی، قتل و تجاوز و... میزند، ولی نشانههایی که برای سفیانی آمده است، با ظهور داعش تطبیق نمیکند. البته احتمال اینکه جریان داعش، منجر به ظهور سفیانی شود، بعید نیست. اما قطعاً داعش، خود سفیانی نیست و انشاءا... بزودی شاهد برچیده شدن طومار داعش از صحنه روزگار باشیم.
در ادامه، به جهت اهمیت ایران اسلامی و نقش آن در دوران ظهور، میخواهیم اشارهای اجمالی به یکی از عوامل زمینهساز ظهور امام زمان(عج) داشته باشیم. پیش از ظهور، در منطقه خاورمیانه وقایعی پیشبینی شده است که از جمله آنها انقلاب ایران است.
کافی است برای اهمیت موضوع انقلاب در ایران، به روایاتی که وارد شده مراجعه کنیم. خواهیم دید که در نگاه اهل بیت(ع) از انقلاب ایران به عنوان زمینهساز ظهور امام زمان(عج) یاد شده است. روایت نخست: امام صادق(ع) میفرماید: «زمانی خواهد آمد که شهر قم و مردمانش بر همه اهل عالم حجت را تمام کنند و آن، زمانی است که قائم(عج) ما غایب است تا زمانی که ظهور کند.»
روایت دوم: امام موسی کاظم(ع) میفرماید: «مردی از ساکنان شهر مقدس قم مردم را به سوی حق فرا میخواند. قومی دور او جمع میشوند که [دلهایشان] مانند پارههای آهن [سخت و پولادین] است. بادهای شدید روزگار آنها را به لرزه در نیاورد و از جنگ [ با دشمنان اسلام] خسته نمیشوند و نه میترسند و بر خدا تکیه و توکل میکنند و [به فرموده قرآن] سرانجام، از آنِ پرهیزگاران است.»
دقت و تأمل در این 2 روایت و نشانههایی که برای قیام مردم قم و رهبرشان آمده است؛ 1- قیام مردی از قم 2- همراهی مردمانی با اراده آهنین 3- خسته نشدن از جنگ 4- نترسیدن 5- توکل و تکیه به قدرت لایزال الهی 6- استمرار این انقلاب تا ظهور امام مهدی(عج)، هر مؤمنی را به فکر فرو میبرد که این انقلاب، از چه اهمیتی برخوردار بوده که در روایات به عنوان یکی از نشانههای پیش از ظهور یاد شده است.
آیا این انقلاب همان انقلاب حضرت امام خمینی(ره) نیست؟ با نگاه به چند روایت دیگر هم که درباره انقلاب ایران آمده است، این احتمال را تقویت میکند.
آخرین نکته درباره انتظار است
هر انقلاب برای به ثمر نشستن و نتیجهبخش بودن، نیازمند زمینهسازی است. انقلاب جهانی ولی عصر(عج) نیز نیازمند پیشزمینههایی است و اینگونه نیست که خیال کنیم انقلاب مهدی(عج)، بیهیچ زحمت و تلاشی به سرانجام خواهد رسید.
پیشزمینهها هم به فردی و اجتماعی تقسیم میشود: 1- پیشزمینههای اجتماعی، مربوط به جوامع اسلامی است که مجموعه مسائلی که در راستای پیشبرد اسلام و معرفی نهضت جهانی مهدی(عج)، به جهانیان اتفاق میافتد. مانند انقلاب ایران که همه منابع روایی شیعه و سنی درباره امام مهدی(عج)، بر این مطلب اتفاقنظر دارند که آن حضرت، پس از نهضتی مقدماتی که برایش به وجود میآید، ظهور میکند. که شمهای در این باره بیان شد.
2- پیشزمینههای فردی که وظیفه هر مسلمانی در خصوص امام مهدی(عج) انتظار فرج است و از آن، به عنوان برترین عمل یاد شده است. انتظار، میتواند به یکی از 2 نحو ذیل باشد:
انتظاري که ويرانگر، اسارت بخش و فلج کننده است و در سایه اعتقاد نادرست و باور اشتباه درباره ظهور و نهضت جهانی مهدی(عج) است که گروهی خیال کردهاند: پس از آنکه دنیا پر از ظلم و ستم شود و هیچ نقطه صلاح و خیری نباشد، به یکبار، وقت آن میرسد که طومار ظلم و ستم و بیعدالتی و کفرو نفاق درهم پیچد. یعنی باید به نهایت ویرانی و خرابی برسد تا دست غیب الهی برون آید و همه را به صلاح، خیر و خوشی برگرداند.
پس باید نشست و هیچ قدمی در راه صلاح و اصلاح برنداشت و گرنه ظهور آن حضرت را به تأخیر انداختهایم(!!؟) اين نوع برداشت از ظهور و قيام مهدي موعود و اين نوع انتظار فرج - که منجر به نوعي تعطيل در حدود و مقررات اسلامي ميشود و نوعي «اباحيگري» بايد شمرده شود - به هيچوجه با موازين اسلامي و قرآني وفق نميدهد.
و انتظاري که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نيروآفرين و تحرکبخش است، بهگونهاي است که ميتواند نوعي عبادت و حقپرستي شمرده شود؛ زیرا باید خود را ساخت و آماده پذیرش قیام مهدی(عج) و نیز اطرافیان را هم نسبت به این مسأله آگاه کرد و از وضع جامعه غافل نبود، بلکه امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اصلی منتظر خواهد بود.
حال معنای این حدیث روشن میشود که پیامبر اکرم(ص) فرمود:« برترین اعمال امت من، انتظار فرج و گشایش است» و در حدیث دیگری به شمشير زدن در رکاب پيامبر(ص) بر فرق دشمن تشبيه شده است.
وگرنه انتظار خشک و خالي، به عبارت ديگر اميد ذهني بيآنکه در جامعه تحقق يابد و آثارش آشکار شود هيچگاه بهترين عمل و همانند شمشير زدن در رکاب پيامبر خدا(ص) نخواهد بود، چنانکه مفهوم واژه «عمل» و جنگيدن در رکاب پيامبر(ص) حاکي از حضور در صحنه و فعاليت عملي و کاروکوشش و زمينهسازي عيني است، نه نيت بدون عمل، و اميد ذهني بدون آثار عملي.
افزون بر آن منتظران راستين وظيفه دارند مراقب حال يکديگر نيز باشند و علاوه بر اصلاح خويش، در اصلاح ديگران نيز بکوشند؛ زيرا برنامه عظيم و سنگين - که انتظارش را ميکشند - يک برنامه فردي نيست. بیاییم در آستانه نیمه شعبان، سالروز ولادت با سعادت منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) با نگاهی به جامعه، هم خود را اصلاح کنیم و هم جامعه را به صلاح دعوت کنیم تا انشاءا... بزودی شاهد ظهور آن امام عدالتگستر باشیم. به قول شاعر: یکرنگی و برابری و عدل و اتحاد / حاصل نمیشود مگر اندر لوای تو
و یا شاعر دیگر : بیا ای مصلح گیتی که گردد/ به دست تو امور خلق اصلاح
به امید آن روز انشاءا...
. الزام الناصب، ج 1، ص 433.
. غیبت شیخ طوسی، ص 436، حدیث 427.
حسین خلیلی- کارشناس مذهبی
دیدگاه شما