اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. بهمن 1401 - 9:11   |   کد مطلب: 36375
در جنگ شناختی تمام عیاری که این سال‌ها به صورت فراگیر علیه مردم ایران در جریان بوده، تلاش می‌شود واقعیت‌ها فراموش شود، بنابراین اهمیت بازخوانی مستندات عینی و شاهدان بیش از هر زمان دیگری لازم است.

به گزارش صبح الوند،  《در حدود ۴۰ درصد مردم ایران گرسنه هستند؛ غذا برای همه نداریم.》 این جمله بخشی از صحبت‌های ارسنجانی، وزیر کشاورزی پهلوی در زمانی است که ایران نه تحت فشار تحریم‌های سنگین کشورهای خارجی و نه درگیر جنگ بود.

در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۴۱ روزنامه اطلاعات با پوشش صحبت‌های وزیر کشاورزی وقت به وضعیت وخیم مردم در زمان پهلوی اشاره کرده است.

فقر و وضعیت وخیم مردم در دوره پهلوی تبدیل به بحرانی بزرگ برای کشور شده بود، تا حدی که برخی از افراد برای امرار معاش در ازای یک تکه ساندویچ و مقدار کمی پول به خون فروشی روی آورده بودند.

عبدالمجید شیخی، کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، همچنین متخصص بخش کشاورزی درباره روزهای آن زمان گفت: کشاورزی در زمان رژیم شاهنشاهی مورد توجه نبوده و رشد اقتصادی صرفا یک شعار بود.

وی افزود: در آن زمان کشور پایگاه آمریکایی‌ها شده بود و ما در شرایطی بودیم که تمام محصولات وارداتی بودند، آمریکایی‌ها تسلط خود را با توطئه اصل چهارم ترومن در ایران پیاده کردند.

شیخی گفت: ایران تا سال ۱۳۳۲ کشور پرمحصول و صادر کننده‌ای بود که پیاده سازی اصل ۴ ترومن باعث شد ایران را کشوری وابسته کنند؛ دقیقا مانند روشی که انگلیسی‌ها برای صادرات مواد افیونی به کشورهای مستعمره پیاده سازی کردند، در کشور ما اجرا شد.

وی افزود: انگلیسی‌ها ابتدا مواد افیونی را رایگان در اختیار مردم قرار می‌دادند، اما وقتی مردم وابسته شدند، آن را می‌فروختند که سودهای هنگفتی از این طریق به جیب زدند.

ما با یک شاخص می‌توانیم مقایسه‌ای انجام دهیم که در سال ۱۳۵۷، یعنی در آستانه وحدت مردمی به رهبری امام خمینی، کشاورزی ایران حدود ۲۰ میلیون تن بود که امروز به ۱۲۰ میلیون تن رسیده. یعنی حدود ۶۰۰ درصد رشد کرده‌است.

شاخص خودکفایی ما در سال ۱۳۵۷ حدود ۸۰ درصد بود و امروز کمی نوسانات دارد که به علت شرایط آب و هوایی است. اما با این حال شاخص کیفی حدود ۹۴ درصد است.

وی با بیان اینکه کشاورزی با شرایط رشد جمعیت توانسته خود را سرپا نگه دارد، گفت: متاسفانه در برنامه‌های اول و دوم، کشاورزی جزو محورهای مهم نبود و از برنامه سوم به بعد به غفلت سپرده شد.

شیخی با اشاره به رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب در بخش کشاورزی گفت: دولت‌ها این نقشه‌راه‌ها مورد توجه قرار ندادند و برنامه ها را اجرا نکردند، اما با این حال دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه داشته‌ایم و امروز جزو صادر کنندگان بسیاری از محصولات کشاورزی هستیم.

وی رشد بیشتر بخش کشاورزی را در گرو حمایت قاطع از تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و گفت: اگر حمایت‌ها درست صورت می‌گرفت امروز می‌توانستیم غذای صد میلیون نفر را تهیه کنیم. چرا که ایران حتی با کمبود آب این ظرفیت را دارد.

رژه بزرگ ایرانیان در تمام عرصه‌ها بعد از انقلاب

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاسی نیر در گفت‌وگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: ایران در همه عرصه‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، به خاطر سیاست‌های غلط شاهنشاهی و دستوراتی که آمریکایی‌ها دیکته کرده بودند، کشاورزی به حداقل محصولات با کمترین میزان رسیده بود؛ به گونه‌ای که حتی پرتقال را از خارج وارد می‌کردیم و حتی گاهی وارد‌کننده پرتقال از اسرائیل بودیم.

وی با اشاره به پیشرفت در عرصه دامداری گفت: در آن زمان ناگزیر به استفاده از گوشت های یخی خارجی بودیم و این در حالی بود که ۶۵% از مردم ما در روستاها زندگی می کردند و جمعیت شهری مصرف‌کننده ۳۵% بیشتر نبود؛ فلذا باید حتی صادرات داشته باشیم ولی چون نحوه کار سنتی و به اصطلاح بدون دانش بود تولید زیادی نداشتیم.

قنادباشی با بیان اینکه روستاها بعد از انقلاب بهره‌مند از امکانات شدند، گفت: روستاهایی که قابلیت تبدیل شدن به شهر را داشتند گسترش یافته و رشد کردند. به طوری که جمعیت شهرنشین ما به ۶۵% افزایش پیدا کرد و جمعیت روستایی ۳۵% شد؛ این دقیقا حرکت درست به سمت یک ساختار سیاسی متناسب با جامعه امروزی بود.

وی افزود: امروزه تولید محصولات کشاورزی به حدی افزایش یافته که از آن به عنوان انقلاب مهم کشاورزی یاد می شود. ما دو اقتصاد مهم را بعد از انقلاب گسترش دادیم که یکی عرصه آبیاری بارانی و قطره‌ای بود. و با توجه به اینکه کشورمان دارای اقلیم خشک است، توانستیم با آبیاری قطره‌ای استفاده از آب را بهبود ببخشیم.

کشور بی‌سواد دیروز، امروز به قله‌های علم رسیده

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: رشد ساختارهای آموزشی سبب شد که در حال حاضر، جمعیت بی‌سواد کشور بسیار اندک باشد‌؛ فلذا یک کشاورز در روستای ما فردی باسواد است و از تمام امکانات به بهترین نحو استفاده می‌کند.

ستون‌های متعدد قدرت نرم ایران از دین تا تاریخ و فرهنگ

قناد باشی قدرت نرم ایران را در دین دانست و گفت: گسترش فرهنگ در تمام کشور و رشد دینی هم در تمام ساختارها صورت گرفت که البته هنوز هم با آرمان‌های خود فاصله داریم.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان