اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. تير 1401 - 14:38   |   کد مطلب: 36013
دولت مردمی سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را شهریور سال ۱۴۰۰ در اختیار گرفت که در دو حوزه اصلی مأموریت وزارت نیرو، یعنی تأمین آب و برق پایدار با چالش‌های جدی روبه‌رو بود؛ خاموشی‌های گسترده صنعت برق به‌خصوص در اوج بار مصرف تابستان ۱۴۰۰ و تنش‌های آبی در گوشه و کنار شهرها و روستاها مسائل مهمی بود که باید به‌سرعت برای آن چاره‌اندیشی می‌شد.

به گزارش صبح الوند، دولت مردمی سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را شهریور سال ۱۴۰۰ در اختیار گرفت که در دو حوزه اصلی مأموریت وزارت نیرو، یعنی تأمین آب و برق پایدار با چالش‌های جدی روبه‌رو بود؛ خاموشی‌های گسترده صنعت برق به‌خصوص در اوج بار مصرف تابستان ۱۴۰۰ و تنش‌های آبی در گوشه و کنار شهرها و روستاها مسائل مهمی بود که باید به‌سرعت برای آن چاره‌اندیشی می‌شد.

چالش‌هایی که با وجود هزاران طرح نیمه‌تمام در اقصی نقاط کشور هر روز تشدید شده و نیازمند عزمی جهادی برای راه‌اندازی مجدد، تکمیل پروژه‌ها و عبور از مشکلات متعدد بود. بر همین اساس نیز با آسیب‌شناسی همه‌جانبه مشکلات و تنگناهای صنعت آب و برق کشور، راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت آب و برق در دستور کار قرار گرفت.

در نشست‌های متعدد با نخبگان و متخصصان دلسوز صنعت، برای مشکلات و محدودیت‌های موجود چاره‌اندیشی شد و با رایزنی‌های همه‌جانبه با ارکان مختلف دولت گشایش‌های چشمگیری برای اجرا و تأمین اعتبار پروژه‌ها رقم خورد و اکنون امید می‌رود چالش‌های پیش روی دو صنعت استراتژیک کشور یعنی آب و برق یکی پس از دیگری مدیریت‌شده، با موفقیت پشت سر گذاشته شوند و بالاخره فصل شکوفایی دو صنعت فرو رفته در رخوت اقتصاد حمایتی نیز از راه برسد.

بهره‌برداری از ۴۵ سد جدید در چهار سال آینده از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو است، اقدامی که با اطمینان می‌توان گفت حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب به ظرفیت سدهای کشور خواهد افزود؛ چراکه طرح‌های مطالعاتی آن‌ها در دولت سیزدهم مجدداً مورد بازبینی قرارگرفته و بر همین اساس نیز بدون تردید از امکان آبگیری بیشتری برخوردار خواهند بود.

استان همدان در دسته استان های سرد و خشک کشور محسوب می شود و میانگین بلند مدت بارش در این استان سالانه ۳۶۰ میلیمتر به ثبت رسیده است و سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، نعمت آباد اسدآباد و کلان ملایر از سدهای بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند.

طرح انتقال آب از سد تالوار زنجان به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان همدان است که با اجرای این طرح آب دراز مدت ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل تپه و شیرین سو و ۱۵۹ روستا و پایگاه نوژه همدان تامین می‌شود.

سد تالوار با گنجایش ۵۰۰ میلیون متر مکعب در بخش چنگ‌الماس شهرستان بیجار استان کردستان و در مجاورت مرز استان‌های همدان و زنجان با هدف افزایش سطوح زیر کشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغالزایی و پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان، افزایش متوسط درآمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رود خانه تالوار ساخته شده است.

سد تالوار از نوع خاکی با هسته رسی است و دارای ارتفاع از پی ۸۸ متر، طول تاج ۵۲۹ متر و عرض تاج ۱۲ متر بوده و با حجم کل۵۰۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند. حوضه آبریز سد تالوار ۶ هزار و ۴۴۱ کیلومتر مربع است و میزان آورد متوسط رودخانه ۲۸۳ میلیون متر مکعب در سال و سیستم سرریز آن اوجی شکل آزاد است.

استاندار همدان: پروژه انتقال آب از سد تالوار تا پایان مرداد تکمیل می شود

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان در اظهاراتی گفت: خط انتقال آب از تالوار به همدان تا اواخر مردادماه تکمیل می‌شود.

استاندار همدان، انتقال آب از مهاجران به تصفیه‌خانه شهید بهشتی را نیز مهم دانست و افزود: مشکل آب شرب همدان در آینده نزدیک و با تکمیل پروژه انتقال آب از تالوار رفع خواهد شد.

وی از پیشنهاد ۲۰۰ طرح شاخص برای توسعه استان در سفر هیات دولت که در روزهای آتی انجام می شود خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اجرای این تعداد طرح ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار درخواست شده که کارشناسان ریاست جمهوری با اجرای بخش عمده‌ای از این طرح‌ها موافقت کردند.

استاندار همدان از نگاه عدالت محورانه در توزیع اعتبارات شهرستانی هم گزارش داد و تاکید کرد: ملاک در توزیع اعتبارات توجه به رفع محرومیت شهرستانها است.

به گزارش عصرهمدان؛ حالا مردم همدان شمارس معکوس را برای افتتاح خط انتقال آب از سد تالوار را آغاز کرده اند تا با سفر ریاست جمهوری به این استان، طرح مذکور کلید خورده و بحران آب این استان به حداقل برسد.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان