اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. خرداد 1401 - 9:18   |   کد مطلب: 35914
ایران با داشتن نرخ متوسط باروری ۱.۶ درصدی در آستانه افتادن در تله باروری است. اگر دولت سیزدهم برخلاف دولت قبلی فکری اساسی برای این مشکل نکند، بحران کاهش جمعیت به ابربحران تبدیل و رسیدن به نرخ مناسب باروری در ایران نزدیک به محال می‌شود.

به گزارش صبح الوند،  پیری جمعیت برای این سرزمین آینده هولناکی را رقم خواهد زد و از همه فجایع تاریخ ایران خطرناک تر است.

ایران با داشتن نرخ متوسط باروری ۱.۶ درصدی در آستانه افتادن در تله باروری است. اگر دولت سیزدهم برخلاف دولت قبلی فکری اساسی برای این مشکل نکند، بحران کاهش جمعیت به ابربحران تبدیل و رسیدن به نرخ مناسب باروری در ایران نزدیک به محال می‌شود.

اسد حسن زاده زورمند، مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز با اعلام اینکه سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۷۸ مورد وفات در استان به ثبت رسیده است، اظهار کرده: آمار متوفیان استان در همین مدت یعنی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۴/۶۶ درصدی دارد. در سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۸۹ مورد نیز ازدواج به ثبت رسیده که نست به سال ۹۹ رشد ۰/۰۲۵درصدی دارد.

همدان، چهارمین استان سالمند کشور

با همین مبنا دکتر شهلا نوری، مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ از نرخ باروری کلی ۱.۶۵ در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ باروری در استان همدان به کمتر از حد جانشینی رسیده و در حدمیانگین کشوری هستیم.

نوری ادامه داد: مهم ترین شاخص جمعیتی نرخ کلی باروری یا نرخ فرزندآوری است. یعنی متوسط تعداد فرزندی که یک خانم، در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد.

وی افزود: وقتی میانگین باروری کلی کمتر از نرخ جانشینی( ۲.۱ ) باشد بدین معنی است که در این جامعه هر زن بطور متوسط، خودش را با یک فرزند دختر فرزند جایگزین نمی کند و در طول گذر زمان می‌تواند منجر به افت، صفر شدن و یا در صورت تداوم منجر به رشد منفی جمعیت شود.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر نرخ باروری در استان همدان ۱.۶۵ است و به کمتر از حد جانشینی رسیده است.

وی اضافه کرد: بیشترین جمعیت استان در گروه میانسالان قرار داشته و ۱۲ درصدجمعیت افراد بالای ۶۰ سال سن دارند؛ در نتیجه تعداد سالمندان در استان همدان، از میانگین کشوری بالاتر بوده و ما چهارمین استان سالمند کشور، هستیم.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت استان همدان با بیان اینکه در سالهای اخیر فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول افزایش پیدا کرده، گفت: فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در استان همدان، حدود ۵ سال و فاصله بین تولد فرزند اول و دوم، ۵٫۵ سال است.

نوری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برنامه‌های افزایش باروری، کاهش فاصله بین موالید و کاهش فاصله بین ازدواج و فرزند اول است.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج در جوانان، توضیح داد: میانگین سن ازدواج برای دختران ۲۵ سال و برای پسران ۳۰ سال است. افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق از عوامل کاهش باروری می باشند.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با کاهش میزان نرخ باروری در استان، بیان کرد: عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این مسئله، تأثیرگذار است که مطالعات نشان داده، بحث فرهنگی و سبک زندگی نقش پررنگی در خانواده‌های با تعدادفرزندان کمتر داشته است.

نوری با اشاره به سیاست‌های حمایتی و تشویقی در راستای افزایش جمعیت، توضیح داد: اواخرسال گذشته، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شد و برنامه ریزی در راستای اجرایی کردن قانون براساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز انجام شده است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تشریح کرد: برنامه های آموزشی، فرهنگسازی ارتقای مراقبت دوره بارداری، ترویج زایمان طبیعی، ارتقای آموزش حین ازدواج، منع استفاده از واژه بارداری پرخطر و ناخواسته و جایگزینی آن با بارداری نیاز به مراقبت ویژه، ممنوعیت توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری، ممنوعیت عقیم سازی زنان و مردان، نظارت ومحدودیت در ارائه داروی سقط جنین به داروخانه‌ها،پیشگیری، نظارت و پایش جدی بر سقط‌های عمدی و آموزش دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان، از جمله اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.

لزوم مقابله با موضوع سقط جنین غیر موجه

در همین راستا سید مجتبی حسینی یمین، کارشناس مسائل فرهنگی و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: یکی از انحرافات در مساله فرزند آوری تشویق به این امر است که مدام مردم را تحریک می کنیم در حالی که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند.

وی افزود: باید بدون ایجاد حساسیت کار را پیش ببریم و به کارهای فوتی و فوری پرداخته شود تا بدون ایجاد حساسیت جمعیت را افزایش دهیم.

حسینی یمین ادامه داد: باید ابتدا مبارزه با سقط جنین را در اولویت قرار دهیم؛ قرآن به موضوع سقط جنین با این بیان که اگر نطفه ای بسته شد آن را از بین نبرید، اشاره کرده است. باید بدانیم سقط جنین از زمانی که نطفه بسته می شود حرام است و افرادی که در جبهه و صف مقدم سقط جنین هستند باید بدانند سقط جنین در هر حالت حتی زیر سه ماه نیز حرام تلقی می شود.

وی گفت: بطور میانگین سالانه ۶۰۰ هزار سقط در کشور داریم که اگر بتوانیم در هرسال یک سوم  این میزان را کاهش دهیم، مقدار قابل توجهی به نرخ باروری اضافه می شود.

به گزارش صبح الوند  به نظر می رسد پیری جمعیت برای این سرزمین آینده هولناکی را رقم خواهد زد و از همه فجایع تاریخ ایران خطرناک تر است. استان همدان نیز با داشتن آمار نه چندان خوشایند در این زمینه قطعا با بحرانی جدی روبروست.

به نظر می رشد که علاوه بر دلایل فرهنگی، مسائل اقتصادی مانند اشتغال، مسکن، تورم و … نیز بر نرخ کاهش جمعیت تاثیرگذار است که این موضوع توجه جدی مسئولین را می طلبد که در آینده ایران و همچنین استان همدان، این بحران به یک چالش جدی و اصلی تبدیل نشود.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان