اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. فروردين 1400 - 8:52   |   کد مطلب: 34888
پیمان های بین المللی در واقع عملا پا در هوا هستند و نهادهای امثال سازمان ملل و شورای امنیت هیچ قوه و ارده اجرایی ندارند و این موسسات و نهادهای وابسته به سازمان ملل مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی کار، سازمان تجارت جهانی، همه تحت سلطه امریکا و اروپا هستند اما در مقابل پیمان های منطقه ای به سرعت در دنیا در حال شکل گیری هستند.
دور زدن سلطه تک محوری امریکا، از اهداف پیمان های منطقه ای/توافقنامه ایران و چین هنر دولت نیست،سیاست کلی نظام است

به گزارش صبح الوند، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین واکنش های زیادی به دنبال داشت که در این خصوص با عبدالمجید شیخی، تحلیل گر ایرانی به گفت و گو پرداختیم.

عبدالمجید شیخی، تحلیل گر ایرانی اظهار داشت: امروزه پیمان های منطقه ای پی در پی در حال شکل گیری است و این پیمان ها یکی از اهدافشان دور زدن سلطه تک محوری در دنیاست و در واقع امریکا را کنار می زنند و اقتصادهای بزرگ را دور می زنند.

وی ادامه داد: پیمان های منطقه ای در دودهه اخیر به شدت در حال شکل گیری است و تقید کشورها به اجرای تعهدات منطقه ای خیلی بیشتر از پیمان های بین المللی است.

شیخی تاکید کرد: پیمان های بین المللی در واقع عملا پا در هواست و نهادهای تحت پوشش سازمان ملل و شورای امنیت هیچ قوه و اراده اجرایی ندارند و این موسسات و نهادهای وابسته به سازمان ملل مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی کار، سازمان تجارت جهانی همه تحت سلطه امریکا و اروپا هستند .

این استاد دانشگاه افزود: این پیمان های منطقه ای در واقع منافعی برای کشورهای همسایه دارند چرا که هزینه مبادلات به شدت کاهش پیدا می کند و در واقع تقسیم کار منطقه ای بهتر شکل می گیرد. تا تقسیم کار بین المللی که کلا پا در هواست.

شیخی گفت: توافقنامه ایران و چین هنر دولت نیست ودولت در اثر فشار از دست دادن جایگاه مردمی اش این قرارداد را امضا کرده است و بصورت غیرشفاف امضا کرده است.اصولا عادت این دولت پنهان کاری است.لذا تا جزئیات آن مشخص و منتشر نشود قضاوت در مورد کم و کیف آن ممکن نیست.خیانت برجام هم با پنهان کاری انجام شد.

اقتصاددان ایرانی عنوان کرد: تعریف از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین تمجید کار دولت نیست چرا که اگر این دولت یا حتی دولت قبلی کار آمد بودند توافقات منطقه ای مثل توافق با چین را بایستی سالها پیش امضا می کردند و تا زمانی که مفاد قرارداد مشخص نشود ما فقط کلیات توافقنامه را تایید می کنیم و باید جزییات مشخص شود تا اشتباهاتی و خیانتی که این دولت در توافقاتی چون برجام و fatf و سند۲۰۳۰ و… کرد دوباره تکرار نشود.

وی افزود:اما توافقات بلند مدت یک ثباتی در اقتصاد ایران می تواند ایجاد کند و دوم اینکه تحریم ها را دور بزند و سوم، از واکنش های دشمن می فهمیم که این قرارداد برای ملت ما خوب است؟ چون دشمن را به شدت نگران کرده است.

شیخی گفت: دقیقا می بینیم جناح غرب به انواع مختلف قرارداد را نقد می کنند. توافقات بلند مدت روی رشد متوازن و انفجاری سرمایه گذاری مشترک موثر است و برای ما که فی المجلس دولت نتوانسته این حجم نقدینگی را به بدنه تولید تزریق کند می تواند در واقع مشوقی برای سرمایه گذاری داخلی چه در داخل و خارج باشد.

شیخی ادامه داد: این توافق در حقیقت یک توافق مشارکتی و متوازن در امور اقتصادی است. مشکل برد ‐ برد برای حریف و باخت – باخت برای ما پیش نمی آید.البته در این توافقنامه باید قرارداد مبادله پولی دو جانبه گنجانده شود تا طلسم و بن بست دلار و یورو در اقتصاد ما شکسته شود. در هر حال تا زمانی که برنامه عمل و قرارداد ها تنظیم و منعقد نشود صرف این توافق نامه کافی نیست. پس بعد دیگر تایید، منوط به عملی کردن این سند است.

به گفته کارشناسان این قرارداد ۹ بند و سه ضمیمه دارد که ضمیمه اول اهداف اساسی آمده و ضمیمه دوم تفضیل همکاری و ضمیمه سوم مفصل و جزییات را بیان کرده است.

حدود ۸ محور مهمترین محورهاست و یکی در حوزه نفت و انرژی است که ایران در این حوزه یکی از مشکلات اساسی نفروختن نفت است که چین تضمین کرده تا ۲۵ سال نفت را از ایران بخرد و در اوج تحریم هایی که هستیم فروش نفت بسیار مهم است.

یکی دیگر تحریم بانکهاست که قرار است با چین روابط بانکی برقرار شود و این امر صدای امریکا را در آورده است.

در حوزه انرژِی با ما همکاری می کند که برق تولید کنیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم و برق جاده ابریشم را با چین تامین کنیم

در مورد حمل و نقل مترو شهرهای کلان ما در این توافقنامه امده و در توسعه سواحل مشترکا کار کنیم.

در بخش صنعتی اگر یک اشتراک صنعتی داشته باشیم بسیاری از بخش های ما فعال می شود و در صادرات می توانیم ارز آوری داشته باشیم.

در زمینه ارتباطات حاکمیتی نداریم و در این توافق وسایل فناوری اطلاعات تولید می شود و همکاری نظامی دفاعی بدین معنی که دانش نظامی با هم پیش برود.

گزارش از محبوبه اکبری

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان