اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. بهمن 1399 - 12:35   |   کد مطلب: 34695
ریزش ساختمان سه طبقه در همدان قبل از تکمیل شدن صحنه ای را به نمایش گذاشت که جزو صحنه های کم نظیر در دنیاست.
زندگی زیر سقف های لرزان / تشدید حاشیه نشینی دستاورد الحاق

به گزارش صبح الوند، شهر همدان با گسترش روز افزون و الحاق روستاها در حال قد کشیدن است اما گویا نیاز به بستری مناسب تر و نظارت جدی و دقیق تری از شهرداری را این الحاق ها می طلبد چرا که باعث ایجاد صحنه های وحشتناکی درفضای مجازی شده است. 

 

ساختمان هایی که در سطح شهر نظیر آنها کم نیست و از ضعف عمرانی و عدم استحکام رنج می برند و مردمانی که به علت افزایش بالای قیمت مسکن و زمین در شهر مجبورند به حاشیه پناه ببرند و زیر این سقف های لرزان زندگی کنند. 

 

ریزش ساختمان قبل از تکمیل جزو صحنه های نادر دنیاست/ کمیسیون ماده 5 شهرداری محل فرار خلافکاران

 

حسن سجادزاده مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که ریزش یک ساختمان سه طبقه قبل ازتکمیل شدن بود که نشان از ضعف نظارت و استحکام ساختمان های اطراف شهر است. 

 

وی افزود: افزایش سرسام آور زمین در همدان و هجوم شدید به روستاها و از طرف دیگر الحاق روستاها مزید بر علت شده و بورس زمین در حال رخ دادن است. 

 

این متخصص شهرسازی گفت: هر کسی با سرعت و بدون کیفیت شروع به ساخت و ساز کرده و از همه مهمتر دستگاه های نظارتی نیز بی تفادت هستند. 

 

وی افزود: خوشبختانه در این ریزش تلفات جانی نداشتیم و جزو صحنه های کم نظیر در دنیاست م این نشان می دهد که اگر اخطاری داده می شود قابل پیگیری نیست و اگر به همین شکل ادامه پیدا کند مثل باغ ها و زمین های حیدره که آنان را در نوردیده است شاهد این صحنه ها خواهیم بود و خبری از رویکرد توانمند سازی حاشیه ها نیست. 

 

سجادزاده با بیان اینکه در ماههای اخیر شاهد حضور دلال ها در حاشیه شهر هستیم گفت: ساکنان اصلی و اصیل از زمین های خود فراری شده اند و افراد غیر بومی و دلال زمین و زمین خوارها در حاشیه شهر می تازند. 

 

وی با بیان اینکه ورود دلال ها به زمین های حیدره و باغ ها باز شده گفت: متاسفانه کمیسیون های ماده 5 شهرداری محل فرار خلافکاران شده است و همه به این معتقدند که روزی در این کمیسیون جریمه می شوند و آن را پرداخت و راحت می شوند. 

 

این متخصص شهری با تاکید بر اینکه تا زمانی که طرح جامع شهری مبنی بر واقعیات شهر اتفاق نیافتد شاهد این اتفاقات در شهرها خواهیم بود. 

 

وی گفت: از این دست ساختمانها در سطح شهر کم نداریم چون بدون نظارت وبازدارندگی عملا وجود ندارد و از طرفی جریمه ها و قدرت اجرای قاطعانه وجود ندارد. 

 

شهرداری باید در مناطق مدیریت یکپارچه شهری داشته باشد 

 

نرگس نورالله زاده عضو شورای شهر همدان گفت: ساختمانی که ریزش کرده بدون شک جزو ساخت و سازهای غیر مجاز بوده که نگاه شهرداری در این حوزه بسیار مهم است. 

 

وی افزود: متاسفانه در الحاق روستاها هنوز بستر فرهنگی ایجاد نشده و قطعا تبعاتی خواهد داشت. 

 

عضو شورای همدان گفت: یکی از مشکلات در این مناطق مقاومت شدید مردم است که به دستگاه های متولی اجازه نظارت نمی دهند و به شدت برخورد می کنند. 

 

وی تاکید کرد: شهرداری متاسفانه در برخی مناطق حاشیه شهر رفتار دوگانه دارد بدین معنا که در محله ای شروع به دادن خدمات و بدین صورت تشویق به ساخت و ساز می کند ، در صورتی که باید به گونه ای یکپارچه عمل کند و مدیریت واحدی داشته باشد. 

 

شورای شهر بعنوان پارلمان شهری مسئول پیگیری ریزش ساختمان است

 

احمد حسین فلاحی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ریزش ساختمان در حاشیه شهر و روستاهای الحاقی افتاده است که باید شهرداری منطقه پاسخگو باشد چرا که خدمات شهری باید به این مناطق داده شود. 

 

وی افزود: شورای شهر به عنوان پارلمان شهری مسئول پیگیری است و باید از شهرداری مطالبه شود که این ساختمان چگونه ساخته شده ؟ و چون جزو شهر است شهرداری باید پاسخگو باشد. 

 

به گزارش صبح الوند: ساختمان سه طبقه ای که قبل از تکمیل شدن ریزش کرده بدون شک یک شبه ایجاد نشده و گویا شهرداری منطقه در نظارت و تذکر کوتاهی کرده است و البته به گفته برخی کارشناسان برخی شهرداری ها به علت در آمد زایی تا اتمام ساختمان و در نهایت پیگیری و پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 5 برخوردی نمی کنند. 

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان