اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. دى 1399 - 8:20   |   کد مطلب: 34560
گویا مشکلات طیور و دام در کشور تمام شدنی نیست و نبود نهاده های دامی و گران شدن آنها، همچنین خارج شدن واکسن های طویر از چتر ارز دولتی دامداران را در دام انداخته و هر روز شاهد بیکار شدن عده زیادی از شاغلان در این حرفه هستیم.
میلیاردها دلار ارز دولتی که مستقیما جیب و سفره مردم را هدف گرفت/دامداران در دام دلال ها و رانت خواران

به گزارش صبح الوند، دامپروری یکی از شغل های پر درآمد و چالش زایی که شاید در گذشته های دور گله های طیور و دام را با حضور زنان یا مردان تکیده ای می دیدیم که در کنار جاده ها یا علف زارها مشغول دامپروری هستند اما حالا به علت نبود شغل جوانان زیادی را می بینیم که به این حرفه مشغولند و از آن امرار معاش می کنند.

 

دیدن گله های گوسفند و دام اولین چیزی را که برای بیننده تداعی می کند شمارش آنها و بعد گرفتن قیمت دام زنده و در نهایت حساب اینکه چقدر سرمایه در این گله وجود دارد.

 

امیر حسین رستمی یکی از دامدارانی است که کمتر از ۳۰ سال سن دارد و پدر و مادرش نیز کشاورز هستند که دقایقی از شغل سخت دامداری گفت و افزود: امسال نبود نهاده های دامی و افزایش قیمت آنها بزرگترین مشکل هر دامداری بود و به سختی می توانیم خوراک آنها را فراهم کنیم.

 

وی افزود: در این گله ۱۰۰ راسی گوسفندان سنگین وزن را می بینید که مشتری خوبی ندارند و به سختی می توان آنها را فروخت، چرا که زمانی بره بودند و گوشت چندانی نداشتند که سود خوبی داشته باشیم و حالا که وزن گرفته اند چون قیمت گوشت افزایش یافته مشتری ندارند.

 

این دامدار جوان با اشاره به بیماری کرونا گفت: متاسفانه چون کسب و کارها خوابیده در آمد چندانی نداریم چرا که نه مراسمی برگزار می شود و نه کسی زیاد برای خرید گوسفند رجوع می کند.

 

رستمی یکی دیگر از مشکلات علاوه بر نهاده های دامی را واکسن طیور دانست و گفت: معمولا واکسن طیور رایگان در اختیار قرار می گرفت، وولی گویا امسال مشکلاتی را داشته اند چرا که نه تنها رایگان نیست بلکه با قیمت آزاد در اختیار دامداران قرار می گیرد.

 

حذف ارز دولتی دلیل اصلی افزایش قیمت واکسن دام و طیور

 

محمودرضا رسولی مدیر کل دامپزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تولید و توزیع واکسن یک امر کشوری و ملی است و با توجه به تکنولوژِی که در تولید واکسن به کار می رود آنقدر گسترده نیست که بتوان آن را همه جا انجام داد.

 

وی افزود: البته اگر متقاضی در این زمینه وجود داشته باشد استقبال می کنیم، هر چند تا بحال متقاضی وجود نداشته است.

 

رسولی عنوان کرد: توزیع واکسن مدیریتش به صورت متمرکز از کشور است و به این شکل نیست که اگر استانی خط تولید واکسن نداشته باشد دچار مشکل شود و استانی که تامین باشد مشکل نداشته باشد.

 

وی تاکید کرد: حتی قسمتی از واکسن که در حیطه بخش خصوصی است باز هم از طریق پخش سراسری و دولتی توزیع می شود و میزان توزیع واکسن در سیستم جی آی اس کشور و ادارات کل دامپزشکی استانها لحاظ می شود.

 

مدیر کل دامپزشکی همدان گفت: قیمت واکسن با توجه به اینکه متاثر از قیمت ارز است و زمانی واکسن های دامپزشکی جزو ارز دولتی بودند اما حالا که آزاد شده و ارزی به آن تعلق نمی گیرد مشکلات قیمت ناشی از آن است، البته این قیمت ها با وجود افزایش قابل رصد و پایش است که انجام می شود.

 

واکسن طیور از چتر ارز دولتی خارج شد

 

دکتر عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طبق فرمایش رئیس محترم مجلس شورای اسلامی دولت در۹ ماه گذشته تاکنون ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد برای واردات تزریق کرده اما کسی ارزانی کالای خاصی را احساس نکرده است.

 

این تحلیل گر اقتصادی ادامه داد: در واقع معنای این حرف این است که رانت تفاوت نرخ ۴۲۰۰ تا ۲۵۰۰۰تومان به جیب عده ای رانت خوار که بعضا” به نحوی یا وابسته به دولت یا آویزان به دولت هستند و از خلاء مدیریت غلط در اقتصاد و فقدان برنامه رصد کالا و برنامه تنظیم بازار سوء استفاده می کنند، رفته است.

 

وی افزود: اخیرا دکتررحیم زارع سخنگوی محترم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی به آن نیز اشاره کردند.

 

شیخی تاکید کرد: سهم هزینه های واکسن و هزینه های داروی دام در مقابل سهم نهاده های دامی چیز قابل توجهی نیست، اگر خوراک دام به قیمت مناسب و ارز ۴۲۰۰ تومان به دست دامدار ومرغدار می رسید و در واقع نیاز نهاده های دامی رفع می شد، حتی اگر واکسن طیور از چتر ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج می شد مشکلی ایجاد نمی کرد چرا که سهم واکسن و دارو نسبت به نهاده دامی که بیش از ۷۰ درصد هزینه ها را به خود اختصاص می دهد ناچیز است.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: نظام توزیع بسیار خراب است و حمایت از تولید کننده در اولویت دولت نیست و حمایت از مصرف کننده نیز یک دروغ بزرگ است و دولت نمی فهمد سرگذشت حمایت از تولید کننده باید مستقلا” و سرگذشت حمایت از مصرف کننده نیز باید یک برنامه مستقل داشته باشد و این دو هرگز با هم نباید گره زده شوند.

 

شیخی در ادامه گفت: نرخ موثر حمایت در بخش کشاورزی منفی است و این یعنی ناامنی غذایی.! در سخنان ظاهری دولت صحبت از حمایت و افزایش آن است ولی وقتی می خواهند حمایت مصرف کننده را افزایش دهند حمایت تولید کننده کاهش می یابد و برعکس ، گویا که این دو رقیب یکدیگرند، در حالیکه حمایت باید از حالت رقابت فعلی و استقرار در دو کفه رقیب در ترازو خارج شود.

 

تحلیل گر اقتصادی گفت: حمایت باید با رفاقت و توازن در حمایت از تولید و مصرف همزمان اعمال شود و تاثیری روی یکدیگر نباید داشته باشند .

 

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی کمبود منابع مالی است گفت: راه حل پوشش کامل مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی است. باید با طراحی و تحت برنامه جامع تنظیم بازار بانک اطلاعات تراکنش های مالی و بانک جامع و یکپارچه رصد کالا و بانک جامع شناسایی خانوارها و نیازمندان پیاده شوند و روش خود اظهاریه مالیات برچیده و نیز ابزارهایی چون صندوق فروش در تمام مراکز توزیع و عرضه پیاده سازی شوند.

 

به گزارش صبح الوند؛ استان همدان به عنوان یکی از قطب های تولید طیور و شیلات می تواند خط تولید واکسن دام را داشته باشد و در غرب کشور بعنوان قطب این صنعت معرفی شود چرا که تحصیل کننده و فارغ التحصیلان زیادی در این حوزه داریم و حداقل می توان یکی از ضروریات و نیاز دامداران این استان را تامین کرد و حتی به استانهای دیگر نیز صادر کنیم.

 

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان