اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. آذر 1399 - 9:06   |   کد مطلب: 34419
در ذهنیت دولتمردان ایران حرف زدن از محیط زیست بیشتر شبیه یک طنز است و توجهی به این حوزه نمی شود؛ اما ندانم کاری ها باعث شده خاک زمین دچار فرسایش شدید شده و باروری خود را از دست داده که هر روز شاهد سیلاب ها و جاری شدن رودخانه ها هستیم.

به گزارش صبح الوند، ایران رتبه نخست فرسایش خاک در جهان را دارد؛ فرسایش خاک پیش زمینه شروع ناباروری زمین است چرا که از دست دادن توان خاک در نگهداری آب و امکان جذب آبهای جاری و سیلاب از مهمترین مشکلات زیستی است که ایرانیان در سال های اخیر با آن مواجه اند.

خاک به عنوان بزرگترین ثروت هر کشور محسوب می شود که علاوه بر پرورش گیاهان، باعث نگهداری رطوبت و سفره آب های زیر زمینی و حوزه های آبخیز داری می شود.

در سال های اخیر مشکلات زیستی و عوامل مختلفی باعث فرسایش خاک شده اند که شاهد جاری شدن سیلاب و عدم نگهداری خاک بوده ایم .

کوره‌های آجرپزی و مرگ خاک در سکوت

در چند روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که در سایه سکوت دستگاه های متولی، شاهد خرید زمین های دیم توسط برخی از کوره داران آجرپزی با قیمت های چندین برابر قیمت واقعی به منظور تامین خاک مورد نیاز برای تولید آجر در خط مرزی همدان با سنندج هستیم که متاسفانه موجب تخریب شدید محیط زیست و ایجاد فروچاله شده اند که طبق اخبار دریافتی اکثر این زمین ها در مراتع طبیعی قرار دارند.

طبق اخبار واصله این تخریب ها در اراضی روستاهای داش بلاغ، سولچه، آب باریک، حدفاصل بزرگراه همدان – سنندج و فرعی جاده اسدآباد – داشبلاغ در حال انجام است که انتظار می رود دستگاه های متولی در جهت جلوگیری از این موضوع، اقدامات لازم و قانونی را بدون فوت وقت در دستور کار قرار دهند.

اسفندیار خزایی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در تصاویر منتشر شده کوره های آجرپزی نشان داده می شود اما در حوزه منابع طبیعی استان همدان نیست.

وی افزود: خاک یکی از عناصر غیرزنده در زمین است و اهمیت بسیار بالایی دارد، ایران که جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود حفظ و تقویت خاک در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

خزایی عنوان کرد: در این راستامنابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان هم بحث های جدی را برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش انجام می دهد چرا که حفظ خاک،نگهداری آب و تلطیف آب و هوا را به دنبال دارد.

مدیر کل آبخیزداری همدان افزود: یکی از بحث های حفاظت از خاک ایجاد پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل هاست که امسال حدود ۱۰۰۰هکتار جنگل کاری را در راستای نگهداری آب با کاشت گیاهان سازگار در سطح استان همدان داشتیم و گیاهانی که مقاوم به کم آبی هستند مثل بلوط، بنه، زرشک و غیره را در جای جای استان پرورش دادیم.

وی تاکید کرد:در بحث مراتع با اجرای احیای مراتع استان با کشت مستقیم و بذرپاشی با گیاهان دارویی معطر و صنعتی را در دست اقدام داریم.

خزایی گفت: در بحث آبخیزداری که مهمترین بخش برای حفظ زمین است امسال ۲۲۰۰۰ هکتار سطح موثر که حدودا ۲۰ حوزه آبخیز است را با اعتباری با ۳۰میلیارد تومان اجرای عملیات حفاظت خاک را انجام دادیم که بسیار تاثیر گذار است و هر هکتار عملیات آبخیز داری در همدان کنترل فرسایش سه تن را خواهد داشت و تولید علوفه هر هکتار حدود صد کیلو گرم افزایش علوفه را به دنبال دارد .

وی ادامه داد: تقویت سفره های زیر زمینی حدود در هر هکتار حدود ۸۰ متر مکعب استفاده می شود و ۷۰ متر مکعب کنترل سیلاب و کاهش آلایندگی آب در این حوزه ها اتفاق می افتد .

مدیر کل منابع طبیعی همدان گفت: در واقع در عملیات آبخیز داری انجام می دهیم دبی آب را در پیک های رودخانه ای کنترل می کنیم و در فرسایش بسیار موثر است.

خزایی با بیان اینکه ۲۴۰۰۰حوزه کوچک و بزرگ آبخیز داری در سطح استان موجود است گفت: که حدود ۵ میلیون متر مکعب در بارش ها آب را نگهداری یا باعث تقویت سفره های آب زیر زمینی می شود .

وی گفت: مدیریت جامع حوزه های آبخیز با شتاب خوبی در سطح استان همدان در حال افزایش است.

به گزارش عصر همدان ایران امروز درگیر مشکلات محیط زیستی است و در همه زمینه ها ورود پیدا کرده اند و از طرفی سیاستمداران و مدیران ارشدی که محیط زیست را جدی نمی گیرند و وقتی پای کار می رسد توجهی به محیط زیست نمی شود و برای اینکه یک سانتیمتر خاک در شرایط اقلیمی ایران شکل بگیرد به طور متوسط به ۸۰۰ سال زمان نیاز دارد.

در صورتی که در کره زمین این رقم به طور متوسط ۴۰۰ سال است یعنی فرایند خاک‌سازی در ایران دست کم دو برابر فرایند خاک‌سازی در کره زمین است بنابراین باید توجه مردمی که در ایران زندگی می‌کنند، دولت و حاکمیت به خاکشان به طور متوسط دو برابر متوسط توجه جهانی به خاک باشد.

انتهای پیام/آ

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان