اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. آذر 1399 - 8:33   |   کد مطلب: 34388
ایران از 11 اقلیم دنیا 10 اقلیم را داراست و به همین دلیل آن را کشوری ۴ فصل می‌دانند که در هر‌ ماه و فصل از سال می‌توان محصولات متنوع کشاورزی را در جای جای آن تولید کرد و حالا در سخت ترین سال اقتصادی ایران شاهد خروج 700 میلیون ارز از کشور برای میوه های گرمسیری بودیم.
لاکچری های خوشرنگ حاصل امضاهای طلایی دست های قدرت/خروج 700 میلیون دلار از کشوری با ده اقلیم دنیا

به گزارش صبح الوند، واردات 260 هزار تن میوه به کشوری که سرانه تولید میوه در آن 5/2 برابر میانگین جهانی است اتفاقی غیر قابل باور است.

 

یک روز سرد زمستانی که در بازار گشت و گذاری داشتیم با مغازه هایی روبرو شدیم که ویترین آنها پر از میوه های عجیب و غریبی بود که انصافا برخی از آنها رنگ های گرم و شکل های شکیلی داشتند.

 

شکل و شمایل این میوه ها نظر هر بیننده ای را در بازار جلب می کرد اما بیشتر از هر چیز قیمت آنها بود که خودنمایی می کرد و برتری خود را به رخ دیگران می کشید و اتفاقا مشتریانی نیز داشتند هر چند تعداد آنها اندک بود اما خریدار داشت.

 

ناگفته نماند در همین بازار خانواده هایی را می دیدیم که میوه های دور ریخته مغازه ها را برای کودکان خود در کیسه های پلاستیکی می ریختند تا شاید بتوانند برای فرزندان خود میوه ای ببرند و این تناقض در دل هر شهروندی را به در می آورد.

 

واردات 700 میلیون دلار لاکچری های خوشمزه

 

شاید سال های گذشته این لاکچری های خوشرنگ هم بودند اما تعدادشان خیلی کم و در مغازه های ویژه ای به فروش می رسیدند اما این حجم در سال پر مشکل جاری جالب بود.

 

لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: در پنج ماهه ابتدای امسال حدود ۲۶۰ هزار تن نارگیل، موز، آناناس، گلابی هندی، انبه و... به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار یعنی ۸۰۰ میلیارد تومان وارد کشور شده است.

 

این حجم از واردات میوه های گرمسیری نشان می دهد این سوغات کشورهای مدیترانه ای و گرمسیری جای خود را در سفره برخی خانواده های ایرانی باز کرده و طرفداران خاص خود را دارد.

 

این در حالی است که با بررسی آمار واردات در سال‌های گذشته متوجه شدیم میانگین سالانه میوه‌های گرمسیری به کشور حدود ۷۰۰ میلیون دلار است یعنی با دلار روز حدود ۱۷ هزار میلیارد در سال هزینه واردات این میوه‌های گران قیمت می‌شود، اما آیا واقعا نیاز است سالانه این همه سرمایه از کشور خارج شود و آیا در کشورمان نمی‌توانیم میوه‌های گرمسیری را تولید کنیم؟

 

بهنام ملکی ، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خیلی جای تعجب دارد که با وجود قیمت بالای دلار چه دلیلی داشته  تا این میزان ارز به این میوه ها تعلق گیرد؟

 

 

وی افزود: امسال جزو سالهای پربارش و بدون آفت باغات  بود که بیشترین میزان حجم تولید میوه و محصولات جالیزی داخل را داشتیم و خیلی از کشاورزان زحمت کش  داخلی محصولاتشان روی دستشان ماند حالا اینکه 260 هزار تن میوه چگونه وارد شده و یا اینکه ارزی به آنها تعلق گرفته یا نه باید بررسی شود.

 

اقتصاددان ایرانی با بیان اینکه باید قاعدتا از ارز آزاد استفاده می شده گفت: در سالی که در اوج محصولات جالیزی بودیم این حجم واردات خوشایند نیست و متولیان باید پاسخگوی واردات زیاد در شرایط مضیقه ارزی باشند.

 

ملکی با بیان اینکه قیمت محصولات کشاورزی نسبت به سایر کالاها افزایش چندانی نداشته به جز چند مورد که آن هم در اثر سو مدیریت اتفاق افتاده است گفت: ساختارهای نادرست اقتصادی شرایط را برای مردم چنان رقم زده که  قدرت خرید اندکی دارند و از طرفی خیلی محصولات روی دست کشاورزان ماند  و از بین رفت و حتی پول کارگری آنها را نمی داد که برداشت کنند.

 

وی تاکید کرد: باید جلوی واردات محصولاتی که مشابه آن در داخل کشور است گرفته شود و محدودیت هایی برای واردات ایجاد شود نباید اجازه دهیم به این بخش استراتژیک یک کشور آسیب وارد شود.

 

تحلیل گر اقتصادی گفت: شاید در گذشته به وفور نفت صادر می کردیم و با پول آنها امکان فراهم چنین وارداتی را داشتیم اما رویه درستی نیست و قانون ورود کالاهای مشابه باید در بخش کشاورزی هم اعمال شود.

 

ملکی گفت: اگر در مقاطعی این ضرورت وجود داشته باشد با تعرفه های بالا و سهمیه های مشخص در قالب آگهی مزایده و مناقصه باید باشد تا رانت آن حذف شود چرا که رانت راه فساد را پیش می گیرد.

 

عدم شفافیت در واردات دست های فساد را باز می کند

 

اقتصاددان ایرانی ادامه داد: سهمیه بندی واردات در مواقع ضروری و تعرفه های بالای بازرگانی و واگداری در عالب مزایده رسمی سهمیه ها میزان رانت در این حوزه را کاهش می دهد متاسفانه با نبود چنین قانونی وقتی مدیری  شیرینی فساد و صدور مجوزهای خاص را چشید  از امضای طلایی اش برای انحصار گری و افزایش قدرت شخصی و گروهی استفاده می کند و در چنین فضایی اگر قانون کارآمد ،  شفافیت  و تعرفه ای نباشد سو استفاده زیادی صورت می گیرد.

 

امضاهای طلایی مدیران با فشار سیاسی اقتصاد ایران را می گزد

 

 

ملکی صدور مجوزهای پی در پی توسط دست های آشکار و  پنهان قدرت را یکی از مشکلات دانست و گفت: این مشکلات معمولا توسط مدیرانی که امضاهای طلایی در اختیار  دارند با فشار سیاسی دست های پشت صحنه و با هدف باج خواهی از آنان انجام می شود و این سوراخی است که هر از چند گاهی اقتصاد ایران را می گزد و دستاوردها را می سوزاند.

 

 

 

علی کرمی با توجه به واردات 700 میلیون دلار میوه های لاکچری گفت: سوء مدیریت در حوزه کشاورزی شوک کننده است و از طرفی رهبری تاکید بر جهش تولید دارند اما از طرفی با این حجم از واردات در کشور مواجه هستیم که تولید داخلی را نابود می کند.

 

وی افزود: دانشمندان در آمایش های سرزمینی اعلام کردند که ده اقلیم  از یازده اقلیم جهان در ایران وجود دارد و در سیستان و بلوچستان و خوزستان قابلیت تولید تمام محصولات گرمسیری وجود دارد.

 

پروفسور کرمی با اشاره به واردات محصولات لاکچری گفت: چرا باید به افرادی خاص ارز آنچنانی داده شود تا میوه هایی وارد کنند که کمتر از یک درصد مردم از آنها استفاده نمی کنند، میوه هایی که نه تنها مشکلی از امنیت غذایی را حل نمی کنند بلکه باعث ناامیدی کشاورزان و تولید کنندگان داخلی می شوند.

 

نهاده های دامی در انحصار چند نفر اختصاصی

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یک عده قیمت محصولات غذایی را در اختیار دارند گفت: باید بدانیم واردکنندگان 5 تا 6 قلم از محصولات اساسی مثل نهاده های دامی چند نفر هستند که سالانه میلیونها تن محصولات و نهاده های دامی را وارد کشور می کنند و کنترل مواد پروتئینی کشور در اختیار آنهاست.

 

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن باید نهاده های دامی مثل سویا و گندم و برنج را جزو محصولات استراتژیک در نظر گرفته و اجازه وارد کردن آنها را ندهند بلکه شرایط تولید بیشتر را مهیا کنند..

 

مشخص است سود در تجارت یا از واردات است یا واسطه گری، و تولید دردسر دارد

 

کرمی افزود: در شرایطی که مردم نیازمند مواد اصلی و پروتئینی خود هستند وارد کردن میوه های لاکچری خیانت بزرگی است و امروز شاهد چند برابر شدن قیمت شیر هستیم و همه مردم دیگر قادر به استفاده از آن نیستند.

 

سنگ های بزرگ دولت جلوی راه تولید کنندگان داخلی

 

وی ادامه داد: از طرفی با مسئولانی مواجه هستیم که فقط شعار اقتصاد مقاومتی و جهش تولید سر می دهند اما در عمل برای تولید کننده سنگ اندازی می کنند، به خصوص تولید کنندگانی که دغدغه تولید دارند و محصولات سالم در اختیار مردم می خواهند قرار بگیرد.

 

کرمی بیان کرد: دولت به وارد کننده بها می دهد تا جایی که 7 میلیون تن سویا و ذرت تراریخته وارد کشور می شود و همه اینها به مرغداری هایی تزریق می شود که منبع مواد پروتئینی مردم است که سلامت آنها را به خطر می اندازد..

 

واردات 7میلیون تن سویا و ذرت تراریخته

 

وی با اشاره به دپو شدن کالاها در کمرگات گفت: افرادی که سردمداران وارداتی هستند کالاهای خود را برای چندین ماه در کشتی روی آبها نگه داشتند تا قیمت مرغ وتخم مرغ بسیار وحشتناک شد و شانه تخم مرغ از 19 به 35 هزار تومان رسید و روغن نباتی در بازار کمیاب شد در حالیکه هزاران تن کالا در تانکرها فاسد شدند.

 

دپوکالا در کمرگ توسط سردمداران وارداتی

 

این استاد دانشگاه گفت: نهاده های اصلی پروتئنی چرا باید در اختیار چند نفر باشد و همه وارداتی باشند و برخی مسولین از واردات دخانیات و محصولات لوکس و لاکچری بیشترحمایت می کنند تا از چرخ های تولیدی کشور.

 

وی با اشاره به اینکه توانستیم 14 میلیون تن گندم تولید و جشن خودکفایی را بگیریم افزود: حالا گندم را وارد می کنیم، محصول استراتژیکی که حتما باید در آن به خود کفایی برسیم..

 

واردات محصول گرمسیری عجیب و غریب حاصل سیاست های کلان

 

کرمی افزود: واردات محصولات عجیب و غریبی که عده ای حتی اسمش را نمی دانند نشان از سیاست های کلان اشتباه در حوزه واردات است و در شرایطی که کرونا مردم را عصبی کرده و به مدت یکسال کشور را فلج کرده است خبر 700 میلیون دلار واردات محصولات لاکچری تعجب آور است.

 

وی افزود: 40سال است انحصارگری برخی محصولات در دست مدیرانی است که امضای طلایی دارند افرادی که آنقدر صاحب نفوذ هستند که می توانند استاندار یک استان را به عنوان مدیر عامل شرکت خود معرفی کنند یا برخی وزرا را به عنوان عضو شرکت معرفی کنند تا بتوانند از امضاهای طلایی آنها بهر بگیرند.

 

 

احد آزادی‌خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح الوند گفت ؛ در رابط با خروج ارز از کشور مشکلات زیادی وجود دارد و اقلامی که در اولویت ندارند  و برای آنها ارز تخصیص داده اند باید قطع شود.

 

وی افزود: واردات نهاده هایی مثل خوراک سگ و برخی از اقلام بیشتر حالت طنز دارند و هر سال با توجه به انتقادات رسانه ها  این محصولات غیر ضروری واردات شان کمتر شده ولی هنوز هم ادامه دارد.

 

آزادیخواه تاکید کرد: باید محصولات و کالاهای ضروری در اولویت قرار گیرد که امنیت غذایی را به دنبال دارد و جزو محصولات استراتژیک هستند.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: واردات دارو و تجهیزات پزشکی نهاده های دامی و برخی از اقلام مثل روغن خام مواد این چنینی ضرورتا نیاز به واردات داریم و اینها هیچ مفری برایشان وارد نیست.

 

وی با اشاره به اینکه بعضا برای برخی از اقلام که سود آن به جیب سوداگران و سواستفاده کننده ها می رود خروج ارز اتفاق می افتد گفت: میوه های گرمسیری شاید در کل کشور 5 مکان نهایتا محل عرضه این محصولات باشد و در واقع درصدی از یک درصد مردم کشور ما از این میوه ها استفاده می کنند.

 

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: سزاوار نیست دولت حالا که در نهاده های دامی به مشکل برخوردیم و قیمت مواد پروتئینی سر به فلک کشیده اند و یکی از مهمترین دلایل آن همین عدم تامین نهاده بود این مقدار ارز برای محصولات گرمسیری از کشورخارج کند که اگر جاهلانه باشد سزاوار نیست و اگر عامدانه باشد جای تاسف دارد.

 

وی تاکید کرد: وزارت صنعت و بانک مرکزی باید دقت کنند اگر ارزی به این محصولات اختصاص داده شده قطع شود که با این نوسانات ارزی که در کشور داریم و تحریم ها صرفا برای کالاهای اساسی هزینه شود.

 

به گزارش صبح الوند؛ واردات 700 میلیون محصولات لاکچری و گرمسیری در شرایطی که کشور نیاز به کالاهای اساسی دارد و برخی کسب و کارها به کلی از بین رفته است خیانت بزرگ در حق تولید کنندگان و مردمی است که چرخ های تولیدشان نمی چرخد.

 

گزارش: محبوبه اکبری 

 

انتهای پیام/ آ  

 

 

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان